Scroll to top

Update de algoritm Google Penguin » Ghid complet


Organic Agency - decembrie 18, 2022 - 0 comments

Ce este update-ul Google Penguin

Google Penguin, precum și Google Panda, este un algoritm creat cu scopul de a facilita și încuraja paginile web care prezintă conținut de calitate; acest algoritm descurajează și respinge site-urile a căror conținut este slab calitativ, cu atât mai mult dacă prezintă numeroase link-uri sau cuvinte cheie folosite pentru optimizare SEO agresivă. 

De-a lungul timpului, Google Penguin a fost dezvoltat continuu, ajungând la al 10-lea update, iar din anul 2017 a fost integrat în algoritmul de bază Google.

 

De ce a fost nevoie de Google Penguin

Update-ul Penguin a venit în completarea algoritmului Panda. Dorința celor de la Google de a încuraja și promova conținutul de calitate, respectiv de a elimina site-urile care au un grad ridicat de conținut spam, a dus la dezvoltarea penguin algoritm Google. Algoritmul Penguin a fost creat cu scopul de a diminua și elimina practica tot mai frecventă de manipulare a rezultatelor căutării pe Google și a urcării în ranking-ul motorului de căutare a site-urilor, prin diferite tehnici mai puțin etice.

 

De ce se numește Penguin?

Nu există nicio informație oficială care să explice numele acordat acestui algoritm; este posibil ca numele să aibă o semnificație care a rămas în interiorul companiei; precum a fost și în cazul denumirii algoritmului Panda, la care și-a adus aportul un inginer cheie al companiei Google și al cărui nume era Panda, este probabil ca o explicație asemănătoare să poată fi acordată și în cazul algoritmului Penguin.

 

Impactul inițial

După lansare, în anul 2012, potrivit estimărilor companiei de la acea vreme, Penguin a afectat mai mult de 3% din rezultatele căutării pe Google. A patra actualizare (2.0) a variantei inițiale Penguin update Google a fost lansată în luna mai a anului 2013 și a avut impact asupra a 2,3% din toate căutările pe Google.

 

Ce înseamnă spam pentru Google?

Google consideră spam orice pagină web care încearcă să urce în clasamentul căutărilor, mai exact, să fie mai vizibilă în Google, folosindu-se de diverse practici malițioase precum:

 

1. Keyword stuffing

Tehnica prin care creatorii de conținut folosesc prea multe cuvinte cheie sau numere, cu scopul de a influența urcarea site-ului în clasamentul motorului de căutare Google, se numește keyword stuffing. De cele mai multe ori, acest cuvinte cheie sau numere apar în mod neobișnuit sau sunt în afara contextului; putem menționa drept exemplu, o listă cu numere de telefon care nu au valoare adăugată substanțială, paragrafe de texte care includ informații despre anumite regiuni sau orașe pe care site-urile le vizează sau chiar repetarea acelorași cuvinte cheie sau fraze atât de des, încât deranjează cititorul.

 

2. Link spam

Oricare dintre link-urile care au ca scop manipularea clasamentului în rezultatele căutării Google, este considerat un link spam. Atât modalitățile insistente de a atrage utilizatori către un site, cât și de a-i trimite pe aceștia pe alte pagini web, sunt considerate practici de link spam. Cel mai des întâlnite metode de link spam sunt cumpărarea sau vânzare de link-uri, schimbul excesiv de link-uri pentru a-i trimite pe utilizatori de pe o pagină pe alta și, nu în ultimul rând, includerea unui anumit link ca parte integrată din secțiunea de termeni și condiții.

 

3. Cloaking

Este considerată metoda prin care o pagină web pune la dispoziția utilizatorilor conținut diferit, care acoperă mai multe domenii și sectoare, cu scopul de a urca cât mai sus în clasamentul motorului de căutare Google, inducând utilizatorii în eroare; un exemplu în acest sens ar fi un website care se prezintă în pagina de căutări ca fiind despre criptomonede, însă, în momentul în care este accesat, conținutul este despre articole de îmbrăcăminte la preț redus. 


4. Conținut duplicat

Dacă un site poate fi accesat prin mai multe adrese URL sau are o interfață separată pentru mobil și una pentru desktop, Google va considera că prezintă conținut duplicat. Pentru a evita astfel de situații, atât versiunea de mobile, cât și cea de desktop, trebuie integrate sub același URL, în mod contrat, Google va acorda note mici site-urilor.

Mai multe informații relevante despre subiect poți găsi în articolul despre spam dezvoltat de Google.

Cum știi dacă ai fost afectat de algoritmul Google Penguin?

Este esențial să menționăm că Google Penguin este un algoritm care ia în vizor și analizează toate site-urile web. Datorită caracteristicilor valoroase ale algoritmului Penguin, acesta este într-o continuă dezvoltare, fiind capabil să acționeze în timp real la nivel de pagină.  

Până la integrarea algoritmului în cel de bază cea mai evidentă modalitate de a identifica dacă un site a fost afectat de Google Penguin, era înregistrarea unei scăderi a traficului sau a poziției site-ului în clasamentul Google, care să coincidă cu data în care a fost actualizat algoritmul Penguin. În prezent, fiind dezvoltat constant și fiind parte integrată din algoritmul de bază Google, un mod prin care se poate identifica dacă un site a fost afectat de Google Penguin este analizarea traficului/ datelor în Google Analytics & Google Search Console. În procesul de analiză trebuie să se țină cont de sezonalitate și de erorile tehnice care blochează indexarea, aspecte care nu sunt efecte ale actualizării de algoritm.

 

Cum recuperezi traficul după o penalizare de algoritm Google Penguin

Una dintre metodele prin care poți recupera traficul după o penalizare a algoritmului Google Penguin este utilizarea instrumentului disavow pentru linkuri, disponibil în Google Search Console. 

Ce înseamnă disavow?

Este un instrument care poate fi accesat în Google Search Console, oferindu-le site-urilor posibilitatea să semnaleze dacă anumite link-uri de tip spam nu ar trebui să fie luate în considerare și ar trebui respinse de către Google. Au existat diverse situații în care numeroase site-uri au pierdut trafic, uneori chiar și pentru luni de zile, deoarece algoritmul Penguin nu a fost actualizat și nici capabil să detecteze activitatea de tip spam, motiv pentru care Google a creat instrumentul Disavow.

Ce să incluzi într-un fișier pentru disavow?

Acest tip de fișier care se trimite către Google, poate fi descărcat din Google Search Console; acesta trebuie să includă o listă cu link-urile negative, care afectează site-ul web. Acordă atenție creării listei, astfel încât să nu incluzi și link-uri care sunt benefice pentru site-ul tău și care te pot urca în clasament, deoarece Google le va elimina și pe acestea. Nu este necesar ca în fișier să incluzi și notele de subsol care conțin diverse explicații, deoarece Google procesează automat fișierul și ia în calcul doar link-urile din acesta; odată trimis fișierul, vei primi o confirmare de la Google, urmând ca apoi să înceapă procesul de analiză a link-urilor. 

Pentru identificarea link-urilor pe care îți dorești să le elimini, folosește-te de scorul spam. Creează un fișier în Excel sau utilizează un instrument care îți e la îndemână pentru a nota link-urile care au nevoie de o analiză în detaliu; include aici paginile neaccesate, expirate sau care prezintă erori, astfel încât să poată fi transmise către Google.

Este recomandat ca link-urile care urmează să fie îndepărtate să fie stabilite la nivel de domeniu și nu la nivel individual, tocmai deoarece este posibil ca un domeniu să conțină zeci sau sute de link-uri de tip spam. 

În situația în care pe un domeniu există atât link-uri benefice, cât și link-uri spam, este indicat ca selecția să fie făcută individual, pentru ca cele benefice să fie păstrate și doar cele negative eliminate.

Google Search Console pune la dispoziție o listă de backlinks care include și link-urile care nu sunt monitorizate. Urmărirea listei de backlinks este o sarcină care necesită timp, dar analiza regulată a acesteia, la o anumită perioadă de timp, poate aduce beneficii multiple. Concurenții pot trimite către o altă pagină web „atacuri” spam prin cumpărarea diferitelor link-uri spam, pe care le pot trimite ulterior către alte site-uri; utilizarea frecventă a instrumentului Google Search Console pentru identificarea backlink-urilor poate împiedica asemenea situații.

Recomandarea Google este de a încerca, în prima fază, contactarea site-urilor care trimit link-uri spam și solicitarea acestora de a le elimina. Există unele cazuri în care proprietarii acestor site-uri percep o taxă pentru eliminarea link-urilor, însă achitarea ei nu este o soluție optimă; varianta eficientă este cea de includere a acestor link-uri în fișierul disavow și trimisă către Google pentru eliminare.

Calitatea link-urilor nu trebuie stabilită în funcție de extensia lor; spre exemplu, un site .edu poate fi creat chiar și de studenți, scopul fiind acela de a vinde link-uri de pe site-ul creat. Analizează cu atenție conținutul unui link, urmând ca apoi să decizi dacă este bine intenționat și ar putea fi benefic site-ului tău.

Analizează chiar și site-urile care se presupun a fi de calitate

Acordă atenție tuturor link-urilor, chiar și celor care par să provină din site-uri calitative;

analizează în permanență conținutul și stabilește dacă este calitativ și potrivit conținutului tău. Există situații în care site-urile de calitate vând link-uri, însă majoritatea dintre ele sunt link-uri ascunse, create de diverși colaboratori, care vând link-uri în articolele website-urilor renumite.

Link-urile plătite nu sunt întotdeauna cele care generează sume de bani prin accesarea lor. Un link este considerat plătit de Google în momentul în care oferit în schimbul unui produs sau al unei reduceri, cu scopul de a primi o recenzie. Dacă în trecut această practică era văzută ca fiind pozitivă, în prezent este percepută ca fiind una negativă, care poate afecta poziția în topul căutărilor pe Google. 

Există și alte metode de recuperare a traficului, instrumentul disavow fiind doar unul dintre ele. Printre cele mai cunoscute instrumente relevante pentru algoritmul Penguin ar fi analiza densitate, potrivită pentru keyword stuffing, analiza calitate, potrivită pentru setarea de keywords în meta titluri și conținut, și metoda de comparare a conținutului afișat vs cel preluat de Google în Search Console, potrivită pentru cloaking.

 

Ce să faci dacă nu vezi nicio recuperare după o penalizare de algoritm Penguin?

După ce site-ul tău a primit o penalizare din partea Penguin, nu este cazul să te aștepți imediat la recuperarea traficului, chiar dacă ai început demersurile pentru soluționarea problemei. Valoarea traficului poate rămâne scăzută în situația în care creșterea inițială în clasament a fost creată artificial; câteva dintre motivele pentru care traficul nu crește este eliminarea link-urilor spam, fără depunerea eforturilor pentru obținerea altora calitative, existența blacklink-uri negative și, nu în ultimul rând, problema posibil să nu fi fost bazată pe link-uri. Este nevoie de răbdare și de analize constante, prin care conținutul spam să fie eliminat și înlocuit cu informații de calitate, care să susțină creșterea în topul căutărilor Google.

 

Mituri despre Google Penguin

1. Penguin este o penalizare în sine

Majoritatea utilizatorilor consideră Penguin ca fiind o practică de penalizare, pe care Google o face manual și individual. Această afirmație este complet greșită, deoarece actualizarea Penguin nu poate fi controlată manual de Google. Există, într-adevăr, situații în care un membru al echipei de spam web Google intervine pentru o investigație manuală, însă doar în momentul în care identifică o problemă al unui domeniu care trebuie penalizat, dacă penalizarea nu s-a aplicat automat, la nivel de algoritm.

2. Google te va anunța că site-ul tău a fost afectat de Penguin

Din păcate, această afirmație nu este adevărată; instrumentul Search Console nu te va notifica atunci când poziția ta în clasamentul căutărilor a fost afectată. Diferența dintre o penalizare și efectele algoritmului este tocmai lipsa notificării în cazul în care este vorba despre algoritm; în schimb, penalizarea vine și cu o notificare. În ceea ce privește procesul de recuperare în urma uneia dintre cele două acțiuni, este asemănător în ambele situații.

3. Disavow este singura metoda de a recupera traficul după Penguin

Pentru a pune în practică metoda disavow, este nevoie de alocarea unei resurse mari de timp; indicat ar fi să te concentrezi pe creșterea numărului de link-uri de calitate și să renunți să te axezi pe cele de tip spam. Această strategia va avea un impact pozitiv, potrivit modului în care este conceput Google Penguin. 

4. Nu poți recupera traficul după ce ai fost afectat de Penguin

Traficul se poate recupera chiar și după ce a fost afectat de Penguin, dar acest proces necesită experiență în gestionarea algoritmilor Google. Cu cât renunți mai repede la link-urile de tip spam și reușești să introduci mai multe link-uri de calitate în site, cu atât recuperarea va fi mai accelerată. 

Istoric complet al update-urilor de algoritm Penguin

24 Apr 2012 – Penguin 1.0
26 Mai 2012 – Penguin 1.1 
5 Oct 2012 – Penguin 1.2 
22 Mai 2013 – Penguin 2.0 
4 Oct 2013 – Penguin 2.1
17 Oct 2014 – Penguin 3.0 
23 Sep 2016 – Penguin 4.0 & real-time

Related posts