Scroll to top

Update de algoritm Google Mobile » Ghid complet


Organic Agency - decembrie 18, 2022 - 0 comments

Ce este update-ul Google mobile?

Update-ul Google Mobile, cunoscut și după denumirea mobilegeddon, este o actualizare Google, destinată dispozitivelor mobile. Acest update a adus schimbări majore în rezultatele și topul căutărilor de pe dispozitivele mobile și a marcat trecerea, cu preponderență, către utilizarea telefonului mobil în ceea ce privește căutările online. Update-ul a fost lansat pe data de 21 aprilie 2015 și este într-o continuă dezvoltare.

 

Impactul inițial al update-ului Google mobile friendly

Inițial, se aștepta ca update-ul Google Mobile să aibă un impact mai mare decât Panda și Penguin, dar în realitate, lucrurile au stat diferit. După lansare, cei din industria de profil au fost sceptici în privința acestei actualizări; site-urile care nu erau concepute să funcționeze optim pe dispozitivele mobile, au fost afectate negativ de mobilegeddon, afectând chiar și SERPs.

Odată cu lansarea update-ului, Google a oferit timp și resurse pentru optimizarea paginilor web, reușind să îi determine pe cei cu site-uri optimizate doar pentru versiunea desktop, să o adopte și pe cea de mobile pentru a oferi o experiență completă utilizatorilor. Mobilegeddon nu a avut un impact puternic asupra clasamentului Google și al traficului site-urilor, dar a adus o schimbare majoră în experiența utilizatorilor și a produs un impact social benefic tuturor.

Pentru a încuraja utilizarea dispozitivelor mobile și pentru a oferi utilizatorilor o experiență complexă, Google a intervenit cu modificări în 2015; a urcat mai multe site-uri compatibile cu dispozitivele mobile în clasamentul căutărilor online, tocmai pentru ca utilizatorul să poată obține rezultate relevante și optimizate, în funcție de dispozitivul pe care îl folosește. Totodată, Google i-a recompensat pe utilizatorii care realizau căutările online prin intermediul aplicației Google, oferindu-le acestora rezultate specifice căutărilor lor.

 

Update-ul Google mobile first indexing

Google mobile first indexing este procesul prin care utilizatorii au posibilitatea să acceseze site-uri de pe dispozitivele mobile, iar experiența să fie optimizată în funcție de device-ul folosit. Datorită evoluției tehnologiei din ultimii ani și, mai ales, a dezvoltării dispozitivelor mobile, majoritatea utilizatorilor și-au mutat focusul pe utilizarea device-urilor mobile. Deși nu este neapărat necesar ca site-urile să integreze și o versiune pentru dispozitivele mobile pentru a fi incluse în clasamentul căutărilor Google, recomandarea rămâne cea de a exista două versiuni ale site-ului atât pentru desktop, cât și pentru mobil.

Google mobile first indexing a fost lansat în 26 martie, 2018. Pentru ca utilizatori să poată beneficia de o experiență cât mai interesantă, este indicat să fii mereu la curent cu recomandările oferite de Google și apoi să le implementezi. În continuare îți prezentăm câteva reguli best practice de care să ții cont pentru a te proteja de acest update.

 

Facilitarea accesării conținutului pentru mobil de către Google

Asigură-te că Google poate accesa și reda conținutul variantei de desktop și pentru varianta de mobil; poți utiliza pentru ambele versiuni de afișare instrumentul meta robots tags. Evită să utilizezi în conținutul scris cuvinte precum glisarea, click sau alte cuvinte care nu se potrivesc pentru ambele variante de afișare a website-ului. Un aspect extrem de important în facilitarea accesării conținutului pentru mobil de către Google este să îi permiți acestuia să acceseze diverse informații de care are nevoie, proces numit Google crawl. 

 

Afișarea aceluiași conținut pentru desktop și mobil

Chiar dacă conținutul website-ului este similar pentru ambele versiuni, Google poate percepe conținutul diferit din cauza diferențelor de DOM sau de aspect, motiv pentru care este indicat ca ambele variante de afișare să aibă același conținut; în modul acesta, va fi asigurată clasarea în top-ul Google a ambelor variante, pentru aceleași cuvinte cheie. Este important să folosești aceleași expresii atât pe varianta desktop, cât și pentru varianta de mobil, în special pentru principalele secțiuni ale paginii web.

 

Implementarea unui design responsive

Pentru implementarea unui design responsive este necesară utilizarea aceluiași cod HTML, pe aceeași adresă URL, indiferent de dispozitivul folosit de către utilizator, dar care să ofere posibilitatea adaptării conținutului în funcție de dimensiunea ecranului. Google recomandă implementarea Responsive Web Design, deoarece conținutul website-ului se va ajusta automat diferitelor dimensiuni de ecrane.

 

Implementarea corectă a datelor structurate

Dacă site-ul tău conține o serie de date structurate, asigură-te că sunt aceleași atât pentru desktop, cât și pentru mobil; dacă trebuie să prioritizezi ce date să adaugi pe varianta de mobil, folosește Breadcrumb, Product și VideoObject. Verifică dacă datele structurate conțin adresele URL corecte, iar dacă utilizezi Data Highlighter pentru furnizarea datelor structurate, verifică în permanență dacă există erori. 

 

Optimizarea conținutului vizual

Este esențial ca imaginile din site să fie optimizate; încarcă doar imagini care au calitate ridicată și care respectă formatele acceptate de Google. Evită să utilizezi adrese URL care se modifică de fiecare dată când se încarcă imaginile; verifică dacă textul imaginilor este același pentru ambele versiuni de desktop și mobil. Nu omite să verifici dacă calitatea conținutului versiunii desktop este aceeași cu cea a variantei de mobil.

 

Optimizarea vitezei de încărcare

Lipsa vitezei încărcare a conținutului unui website influența negativ traficul înregistrat. Pentru a le oferi utilizatorilor o experiență excelentă, asigură-te că numărul de imagini, de videoclipuri sau de fișiere nu este prea mare și nu îngreunează viteza de încărcare a paginii. Verifică și analizează ce teme și plugin-uri sunt instalate pe site, care ar putea să îngreuneze viteza de încărcare a site-ului.

 

Update-ul Google mobile speed

Google mobile update a fost metoda prin care compania a schimbat perspectiva în ceea ce privește clasamentul căutărilor. Dacă inițial în topul căutărilor urcau site-urile a căror versiune desktop se încărca mai rapid, odată cu mobile update, Google a început să pună accentul și pe viteza de încărcare a paginilor web optimizate pentru dispozitivele mobile. 

Update-ul a fost lansat în 9 iulie 2018, iar de atunci, pentru urcarea în clasament, Google ia în considerare viteza de încărcare a paginilor accesate de pe mobil.

Există diverse tool-uri pentru testare și practici recomandate, care pot fi aplicate pentru creșterea vitezei website-ului. 

1. Google Lighthouse

Este un instrument open source, care poate fi folosit pentru îmbunătățirea site-urilor; poate fi utilizat ca metodă de evaluare și control al performanței, al accesibilității, al aplicațiilor web progresive și, nu în ultimul rând, chiar și pentru îmbunătățirea SEO

Acest instrument poate fi rulat în Chrome DevTools din linia de comandă sau ca un modul Node. Este suficient să fie introdusă adresă URL care se dorește a fi evaluată și, în doar câteva momente, vei primi un raport complet, cu parametri de funcționare ai pagini respective. Mai multe informații relevante despre acest tool poți citi aici: https://developer.chrome.com/docs/lighthouse/overview/.

2. Google PageSpeed Insights

Este modalitatea prin care poți evalua gratuit conținutul paginilor web; acest tool oferă scoruri vitezei paginilor web atât pentru versiunea mobile, cât și desktop. Google PageSpeed Insights identifică oportunitățile de optimizare și propune recomandări pentru îmbunătățirea paginilor web. Află în detaliu ce presupune utilizarea acestuia: https://pagespeed.web.dev/

Cum să optimizezi fișierele pentru mobil

Cel mai eficient mod de a optimiza fișierele, din punct de vedere al dimensiunii, este utilizarea aplicație Gzip; aceasta oferă posibilitatea de a comprima fișiere de tipul CSS, HTML și JavaScript, dacă depășesc 150 bytes. Important: Gzip nu este indicat pentru comprimarea imaginilor; redimensionarea imaginilor poate fi realizată cu ajutorul altor instrumente, care să nu afecteze calitatea acestora.

 

Cum să optimizezi codul pentru mobil

Prin optimizarea codului, poți reduce CSS, JavaScript și HTML; chiar și eliminarea spațiilor, virgulelor sau a altor caractere inutile din pagină vor ajuta la optimizare; formatarea, ștergerea comentariilor de cod și a codului neutilizat, sunt alte modalități prin care viteza unei pagini poate fi îmbunătățită.

Tool-urile recomandate de Google pentru optimizarea codului pentru mobil sunt CSSNano și UglifyJS.

 

Cum să optimizezi imaginile pentru mobil

Dimensiunea imaginilor este esențială în ceea ce privește viteza de încărcare a site-urilor.  Dimensiunea unei imagini este invers proporțională cu viteza în contextul website-urilor; cu cât dimensiunea unei imagini este mai mare, cu atât viteza de încărcare a paginii va scădea mai mult. Alege dimensiunea optimă a imaginilor în funcție de conținut; de exemplu, PNG-urile pot fi folosite pentru fotografiile care au mai puțin de 16 culori, pe când JPG-urile sunt indicate pentru fotografii care au o varietate de culori și de nuanțe. 

Un Instrument de ajutor ar fi CSS Sprites, care îți permite să creezi un șablon pentru imaginile des utilizate, cum ar fi butoanele sau pictogramele dintr-o pagină web. Instrumentul acesta grupează fotografiile sau elementele grafice într-o singură imagine, care se încarcă doar o dată, afișând ulterior strict secțiunile alese; deoarece solicitările de tip HTTP sunt reduse, timpul de încărcare al paginilor va fi diminuat semnificativ.

 

Cum să îmbunătățești timpul de răspuns

Timpul de răspuns al serverului pe care este încărcată o pagină web este direct influențat de cantitatea de trafic pe care site-ul o generează, de pe care le utilizează fiecare pagină, de soft-ul serverului și de sursa de găzduire utilizată. Cel mai eficient mod de a îmbunătăți timpul de răspuns al unei pagini este realizarea unei analize, urmând apoi remedierea sau eliminarea blocajelor de performanță, care pot fi cauzate de interogările lente ale bazei de date, viteza scăzută a internetului sau lipsa memoriei adecvate. Timpul optim de răspuns al server-ului este recomandat să fie sub 200ms.

 

Alte sfaturi pentru îmbunătățirea vitezei de încărcare

Memoria Cache conține numeroase informații referitoare la imagini, fișiere JavaScript și alte elemente incluse într-un site web; prezența memoriei Cache facilitează reîntoarcerea unui utilizator pe pagina web, astfel că în momentul în care el revine, browser-ul nu mai trebuie să încarce toată pagina, deoarece se va ajuta de memoria Cache. Pentru a identifica dacă memoria Cache are stabilită o dată de expirare a informațiilor stocate, poți utiliza instrumentul YSlow; prin intermediul acestui tool poți seta perioada în care îți dorești ca informațiile să fie păstrate în website. În cazul site-urilor care nu își schimbă frecvent design-ul, este recomandată păstrarea informațiilor pentru o perioadă de un an de zile. 

Content distribution networks (CDNs), cunoscute și sub numele de rețele de livrare de conținut, reprezintă rețele de servere care sunt folosite pentru a distribui conținutul încărcat online; mai exact, copiile paginilor web sunt stocate în centre de date multiple, amplasate pe diferite regiuni geografice, cu scopul de a facilita accesul utilizatorilor pe site-urile web într-o manieră cât mai rapidă și mai eficientă.

 

Update-ul Google mobile page experience

În luna mai a anului 2020, Google a introdus un nou tool, numit Core Web Vitals, care a devenit ranking signal începând cu jumătatea lunii iunie a aceluiași an.

 

Ce sunt Google Core Web Vitals?

Un set de indicatori care ajută dezvoltatorii paginilor web să analizeze și să înțeleagă experiența pe care o au utilizatorii în momentul în care accesează un site. Chiar dacă instrumentul a fost creat inițial pentru dezvoltatori, el poate fi folosit și de către administratorii site-urilor web, deoarece oferă informații valoroase despre experiența utilizatorului pe pagină. Google oferă posibilitatea măsurării Core Web Vitals, fiind inclus în rapoartele oferite de Lighthouse, PageSpeed Insights, Search Console, Chrome DevTools, Chrome UX Report și Web Vitals Extension.

 

Largest Contentful Paint (LCP)

Este un indicator prin care se poate evalua experiența utilizatorilor în ceea ce privește durata de încărcare a paginilor web; utilizatorul apreciază paginile care se încarcă rapid.

LCP măsoară timpul necesar de încărcare a conținutului unei pagini web.

 

Cumulative Layout Shift (CLS)

Interacțiunea utilizatorilor cu paginile web trebuie să fie una plăcută pentru ca aceștia să fie determinați să achiziționeze anumite produse sau servicii de pe pagina respectivă. Schimbarea aspectului unei pagini web imediat ce aceasta s-a încărcat, poate crea disconfort pentru utilizatori. CLS măsoară dacă anumite elemente se deplasează din poziția inițială în timp ce utilizatorul accesează o pagină diferită. Cumulative Layout Shift 

analizează valorile de bază pentru a determina stabilitatea vizuală a unei pagini web; valoarea indicată de păstrate a CLS ar trebui să fie aproximativ 0.1 sau mai puțin.

 

First Input Delay (FID)

FID este folosit pentru a analiza timpul de care are nevoie un element să răspundă la interacțiunea utilizatorului cu acesta. Site-urile care folosesc diferite tehnologii avansate și widget-uri pentru a îmbunătăți conținutul unei pagini, pot crește durata de așteptare al utilizatorului pe pagina web. FID măsoară doar aspecte legate de click-uri sau atingeri de taste, iar pentru o experiență rapidă a utilizatorilor, recomandat ar fi ca acest indicator să fie menținut sub 100 de milisecunde.

 

Alți indicatori de performanță

Deoarece experiența oferită de un site web este esențială, îți prezentăm o serie de alți indicatori care pot fi folosiți pentru satisfacerea utilizatorilor:

  • First Contentful Paint – indică timpul necesar browser-ului utilizatorului pentru a încărca elemente DOM (imagini, SVG-uri etc); valoarea care indică resursele care blochează redarea elementelor este măsurată în secunde:  0–2 corespunde culorii verde și înseamnă rapid, 2–4 secunde corespund culorii portocaliu și înseamnă moderat, iar 4+ secunde corespunde culorii roșu și înseamnă lent;
  • Speed Index – măsoară timpul mediu necesar în care conținutul site-ului se încarcă pentru a fi afișat utilizatorului; între 0–4,3 secunde indicatorul este verde (rapid), între 4,4–5,8 secunde indicatorul este portocaliu (moderat), iar peste 5,8+ secunde indicatorul este roșu (lent);
  • Time to Interactive – este timpul necesar de care are nevoie o pagina web să fie funcțională și complet interactivă; între 0–3,8 secunde indicatorul este verde (rapid), între 3,9–7,3 secunde indicatorul este portocaliu (moderat), iar peste 7,3+ secunde indicatorul este roșu (lent);
  • Total Blocking Time – ajută administratorii site-urilor să măsoare în cât timp o pagină web răspunde la cerințele utilizatorilor; între 0–300 ms indicatorul este verde (rapid), între 300-600 ms indicatorul este portocaliu (moderat), iar peste 600+ ms este roșu (lent);
  • Page Performance Scores – reprezintă scorul general al paginii web, luând în considerare toate elementele care pot influența experiența utilizatorului din Core Web Vitals atât pe desktop, cât și pe mobil; scorul 90 este considerat bun, scorul între 50-90 necesită îmbunătățiri, iar scorul sub 50 este considerat slab.


Cum recuperezi traficul afectat de Google mobile update

Performanța și experiența utilizatorilor care folosesc device-uri mobile sunt considerate factori de ranking; chiar dacă nu există o penalizare directă, precum în cazul algoritmului Panda sau Penguin, site-urile optimizate sunt prioritizate și avantajate din mai multe puncte de vedere.

Pentru îmbunătățirea performanței poți urma indicațiile oferite în rapoartele din Lighthouse, PageSpeed Insights, Search Console etc. Pentru o mare parte din acestea găsiți indicații mai sus in articol.


Istoric complet al update-urilor de algoritm mobile

22 Aprilie 2015 – Mobile Friendly Update/Mobilegeddon
12 Mai 2016 – Mobile Friendly 2
26 Martie 2018 – Mobile First Index Update
9 Iulie 2018 – Mobile Speed Update
15 Iunie 2021 – Mobile Page Experience Update

Related posts