Scroll to top

Update de algoritm Google – EAT (E.E.A.T) » Ghid complet 2023


Organic Agency - februarie 4, 2023 - 0 comments

Ce este E-A-T și ce înseamnă pentru SEO?

Conceptul Google E.A.T. reprezintă o serie de factori care sunt analizați de Google cu scopul de a stabili nivelul de calitate al conținutului unei pagini web. E-A-T Google a devenit mediatizat începând cu anul 2018, deoarece a făcut parte dintr-un core update, cunoscut sub numele de Medic Update. După lansare, numeroase site-uri web au fost penalizate din cauza faptului că nu respectau noile condiții impuse de E.A.T.; paginile web care erau conforme cu noul algoritm, au fost promovate în clasamentul căutărilor.   

Abrevierea E-A-T provine de la expertise, authoritativeness și trustworthiness; Google prioritizează conținutul de calitate redactat de către experții cu nivel ridicat de cunoștințe, care publică materiale pe site-uri care beneficiază de autoritate, oferind în același timp informații utile.

Analiza E-A-T nu este realizată de către roboți, ci este efectuată manual de către cei desemnați, conform acestui ghid specific. În urma evaluării realizate, se primește un feedback referitor la tipul de conținut pe care Google îl consideră ca fiind de înaltă calitate. Conform algoritmului, conținutul ar trebui să:

  • ajute useri;
  • fie conceput de către un expert;
  • fie postat pe un site cu autoritate;
  • fie de încredere;
  • fie updatat constant.

Analiza EAT nu privește site-ul ca un întreg, ci vizează fiecare pagină în parte a site-ului; chiar dacă EAT Google nu este un factor direct de ranking, precum Page Speed (viteza de încărcare), acesta are un rol esențial în ceea ce privește afișarea site-urilor în motoarele de căutare.  

 

Expertise

Google caută să identifice și să promoveze la nivel de pagină, nu la nivelul întregului site, conținutul redactat de către experții dintr-un anumit domeniu, capabili să ofere informații relevante și valoroase. Recomandarea este ca cel care redactează conținutul să fie extrem de competent; biografia acestuia este indicat să fie prezentată pe pagina pe care el și-a adus aportul. Dacă decizi să nu apelezi la un profesionist pentru redactarea conținutului, solicită feedback de la un expert din aria respectivă și roagă-l să își dea acordul pentru a menționa că materialul a fost aprobat de către el.  

 

Authoritativeness

Odată ce ai demonstrat nivel tău de expertiză dintr-un anumit domeniu, următorul pas este să îți dezvolți autoritatea constant, astfel că cei care îți urmăresc activitatea vor avea din ce în ce mai multă încredere în conținutul pe care îl oferi. Îți poți crește autoritatea prin realizarea și publicarea diverselor studii de specialitate, încheierea parteneriatelor strategice cu experți, redactarea de materiale pentru publicații consacrate și, nu în ultimul rând, prin participare la diferite conferințe sau seminarii. Asocierea cu diverși experți sau publicații importante va aduce apreciere din partea Google.

 

Trustworthiness

Nivelul de încredere pe care îl primești din partea celor care te urmăresc reflectă în mod direct modul în care este perceput site-ul web; beneficiind de mai multe recenzii pozitive generate organic, Google îți va promova site-ul web, astfel că acesta va putea urca în topul căutărilor. Numărul recenziilor negative îți poate afecta într-o mare măsura credibilitatea, acestea având efecte și asupra locului ocupat în topul motoarelor de căutare. 

De ce e important Google E-A-T pentru SEO

Google E-A-T este esențial pentru toate interogările, cu atât mai mult pentru cele în care sunt căutate informații relevante și specifice dintr-un anumit domeniu. În cazul în care, de exemplu, cauți pe Google imagini cu ghivece de flori, EAT nu este atât de important, însă dacă cauți informații despre doza pe care o poți administra pentru un anumit medicament, atunci EAT devine extrem de util; Google va promova conținutul redactat de experții din domeniul farmaceutic, care și-au demonstrat autoritatea și care se bucură de un grad mare de încredere.  

Algoritmul EAT devine relevant pentru întrebări precum „Cum poți să calculezi marja de profit?”, „Care este doza optimă de algocalmin?” etc. Aceste subiecte sunt încadrate de Google în categoria YMYL – Your Money Your Life, deoarece unele dintre ele ar putea avea impact semnificativ asupra fericirii, sănătății, siguranței sau stabilității financiare ale unei persoane.

Nu va fi promovat de Google conținutul de specialitate, redactat de cineva fără expertiză și care nu este de încredere, care poate impacta în vreun fel viața altei persoane. În cazul în care site-ul tău abordează subiecte de tipul YMYL, este foarte important ca acesta să conțină informații valoroase validate și să respecte toate normele algoritmului EAT; în modul acesta pagina web va fi mai vizibilă în motoarele de căutare, iar nivelul de autoritate va crește datorită notorietății. Până când un utilizator este dispus să plătească pentru o informație specifică, care îi poate influența stilul sau modul de viață, Google va fi atent cu rezultatele pe care le afișează.    

Y.M.Y.L. și E.A.T. – Ce industrii se încadrează la YMY?

Google pune mare accent pe site-urile de tip YMYL, analizându-le în amănunt, tocmai pentru a se asigura de corectitudinea informațiilor pe care le oferă. Majoritatea subiectelor abordate online nu sunt incluse în categoria YMYL, însă cele care fac parte din acest domeniu pot fi împărțite în subiecte clare, potențiale sau puțin probabile, în funcție probabilitatea ca acestea să afecteze în mod negativ utilizatorii.   

Conform algoritmului Google, conținutul este încadrat în categoria YMYL dacă afectează:

  • sănătatea sau siguranța unei persoane (fizică, mentală sau emoțională);
  • securitatea financiară;
  • societatea (probleme de interes public, nivelul de încredere în instituțiile publice etc.);
  • oricare alt subiect care prezintă informații inexacte care pot afecta negativ oamenii.

 

Exemplu de abordare YMYL

În cazul în care conținutul site-ului tău tratează subiecte care aparțin categoriei YMYL, este indicat să îți îmbunătățești scorul EAT; spre exemplu, în cazul în care deții un site care oferă sfaturi și informații din domeniul fiscal și investițional, asigură-te că informațiile furnizare sunt corecte și nu vor afecta în mod negativ sănătatea financiară sau stilul de viață al persoanelor care îl accesează. Dacă conținutul oferit de site-ul tău web este de calitate și aduce beneficii oamenilor, atunci și încrederea utilizatorilor în site va crește. 

În majoritatea cazurilor doar experții dintr-un anumit domeniu ar trebui să scrie și să își ofere părerea, însă adesea există excepții; creatorii de conținut, dacă își dezvăluie povestea personală, nu au nevoie de acreditări. Subiectele precum „Cum mi-am optimizat fiscal afacerea?” sau „Cum am câștigat primul milion de dolari?” sunt considerate a fi experiențe ale autorului și nu necesită o expertiză atât de formală și de specialitate.

 

EAT pentru site-uri non YMYL

Încearcă să îmbunătățești în permanență scorul EAT, chiar dacă conținutul paginii tale web nu se încadrează în categoria YMYL. Un scor EAT ridicat indică un site de calitate, care poate avea influență benefică asupra utilizatorilor. În cazul în care furnizezi informații YMYL, asigură-te că acestea sunt verificate de către experți; dacă dintr-un motiv bine întemeiat abordezi o temă care poate fi dăunătoare, avertizează utilizatorii cu privire la riscurile și consecințele negative ale subiectului.

 

Google product review update

Lansat recent, Google product review update are un impact semnificativ asupra paginilor web care dispun de un număr semnificativ de recenzii. Algoritmii Google targhetează site-urile care beneficiază de multe recenzii ale produselor sau serviciilor și prioritizează și promovează, în special, recenziile oferite de experți sau cunoscători renumiți dintr-un domeniu; recomandarea noastră este să generezi cât mai multe recenzii pozitive de la persoane care beneficiază de un grad înalt de autoritate, astfel încât să crească și încrederea utilizatorilor în conținutul pe care îl promovezi.

 

Cum se măsoară factorii EAT?

Această întrebarea a circulat mult în comunitatea de optimizare SEO, iar răspunsul este că nu există un instrument sau un scor specific care să măsoare cât de bine este clasat un site, în funcție de factorii EAT.

Conținutul care respectă E-A-T poate fi considerat suficient de valoros, încât să fie citat în domeniul din care face parte; de asemenea, cu cât vor exista mai multe link-uri de pe site-uri relevante către site-ul tău, nivelul de vizibilitate și notorietatea lui vor crește, iar în felul acesta subiectul abordat va fi considerat „the place to go to” pentru subiectul tratat.

Ce patente folosește Google pentru a recunoaște expertiza?

De-a lungul timpului Google investit numeroase resurse pentru a dezvolta cât mai bine algoritmii de analiză, astfel încât aceștia să poată identifica expertiza unui autor și să realizeze legături relevante. Departamentul de cercetare dezvoltare din cadrul companiei își îndreaptă atenția cu precădere înspre a înțelege cine sunt creatorii de conținut, care sunt ariile lor de specialitate, expertiza acestora și, nu în ultimul rând, gradul de încredere de care se beneficiază în online.

În anul 2007 Google a patentat un sistem de recunoaștere a autorului unui articol, care rankează conținutul în funcție de autoritatea acestuia; în anul 2018, a fost patentat un alt sistem de recunoaștere a gradului de autoritate pe care un subiect sau brand îl are în domeniul din care face parte. Pe lângă aceste sisteme există și altele care pot identifica creatorii de conținut în funcție de stilul lor de a scrie, a modului în care ei se exprimă, precum și după tonul vocii sau al accentului lor.    

Google se concentrează cu preponderență pe analiza conținutului din mediul online și pe identificarea nivelului de încredere de care acesta dispune. Scopul principal al lui Google este cel de a oferi utilizatorilor materiale de calitate, care sunt de încredere și care pot contribui pozitiv la viața acestora, tocmai de aceea, ultimele update-uri analizează cu atenție articolele care abordează același subiect, iar cele care oferă o nouă perspectivă sunt promovate de Google.

Entitățile și Google EAT

În comparație cu keywords, entitățile sunt elementele pe care Google le extrage dintr-un context, cu scopul de a realiza conexiuni pentru a înțelege cu exactitate despre ce este vorba. Analizând aceste date și informații, Google construiește apoi un knowledge graph bazat pe inteligență artificială. Google nu folosește termenul de entitate ci de „topics”, care reprezintă subiecte bine definite, care îi permit să definească clar dacă este vorba despre un loc, o persoană sau un lucru.

Entitățile pot fi definite folosind structured data (schema markup), precum și anumite instrumente care, prin diferite mijloace, pot extrage entitățile identificate pe o pagină web. În cazul autorilor de conținut, în urma unei analize, Google ar putea extrage numele, nivelul de educație, localizarea geografică, alte materiale publicate, diferite mențiuni care fac referire la ei, eventuale premii sau medalii etc.    

Inteligența artificială face posibilă crearea legăturilor dintre diferite subiecte și clasarea acestora în funcție de relevanță, acuratețe, nivelul de încredere, calitatea conținutului și, nu în ultimul rând, de autoritatea de care dispun. Google consideră că knowledge graph este format din noduri (entități) și margini (relațiile dintre entități), aspect care le permite motoarelor de căutare să înțeleagă și să realizeze legături între informațiile de pe site-ului tău și celelalte site-uri din mediul online.   

Cum să optimizezi pentru E-A-T

Spune vizitatorilor cine ești

Conform ghidului E-A-T, Google analizează sursa conținutului și apoi încearcă să identifice dacă autorul are un grad ridicat de cunoștințe în domeniul respectiv și dacă este de încredere, motiv pentru care este foarte important ca informațiile din secțiunea „Despre noi” să fie cât mai relevante și mai bine structurate. Include în această pagină toate informațiile care îți demonstrează autoritatea și nivelul de expertiză din domeniul în care activezi; nu în ultimul rând, oferă utilizatorilor cât mai multe date de contact, mai ales dacă oferi conținut de tip YMYL.  

Lucrează cu experți pentru generarea de conținut

Deoarece Google pune un foarte mare accent pe calitatea conținutului, ar fi indicat să colaborezi cu experți din diverse domenii, care pot aborda și trata subiecte specifice la un nivel înalt de calitate; chiar dacă acest aspect poate implica resurse financiare, cu siguranță îți va fi de folos pe termen lung, iar încrederea utilizatorilor va crește substanțial.

Menționează clar scopul conținutului

Prezintă cu claritate subiectul pe care îl abordezi și transmite-l într-o modalitate ușor de înțeles; utilizează un limbaj simplu și explicit și, în nici un caz, nu elabora conținut vag, care deviază de la subiectul principal. Introdus în titlu întrebări concrete, care le vor permite utilizatorilor să afle la ce probleme vor găsi răspunsuri. 

Actualizează constant conținutul

Având în vedere modul în care s-a dezvoltat sectorul tehnologic, conținutul din mediul online ajunge să nu mai fie de actualitate într-un timp din ce în ce mai scurt. Ideal ar fi ca strategia SEO pe care o implementezi să includă în permanență atât conținut actualizat, cât și verificarea link-urilor, pentru a determina dacă acestea mai sunt funcționale.   

Include trimiteri la surse de calitate

Pentru a valida credibilitatea conținutului pe care îl furnizezi, oferă cât mai multe trimiteri către surse oficiale renumite în domeniul respectiv și care se bucură de autoritate ridicată: biblioteci, rapoarte întocmite de profesioniști, analize ale unor experți etc. 

Ia în considerare mai multe puncte de vedere

Atunci când prezinți un anumit subiect, asigură-te că acesta va fi abordat din cât mai multe perspective, astfel încât să fie potrivit pentru mai multe tipologii de utilizatori; prezentarea a cât mai multor abordări ale subiectului tratat înseamnă un nivel mai ridicat de încredere în site-ul web pentru utilizatori.

Obține mai multe recenzii

Fă tot posibilul să generezi cât mai multe recenzii pozitive în mod organic, iar sursele de la care acestea provin să fie cât mai cunoscute și de încredere; spre exemplu: dacă deții un restaurant, recenziile de calitate de pe TripAdvisor ar putea fi un mare plus pentru business-ul tău.

Monitorizează reputația online

Chiar dacă primești recenzii negative, răspunde-le utilizatorilor într-un timp cât mai scurt posibil și încearcă să fii transparent, ba chiar să îți accepți greșeala; cu cât te vei implica mai mult în modul în care ești perceput în mediul online, cu atât mai mult va putea crește gradul pe încredere pe care oameni îl au în afacerea ta.   

Obține link-uri și menționări de la site-uri cu autoritate

Potrivit ghidului E-A-T, ideal ar fi să obții cât mai multe link-uri și să fii menționat de cât mai multe ori pe diferite site-uri consacrate din domeniul tău de activitate; acest aspect te va ajuta să îți demonstrezi gradul de autoritate și de expertiză din domeniul în care activezi.  

Creează o pagina de Wikipedia

Procesul de a crea sau de a fi citat pe o pagină Wikipedia este dificil, tocmai din cauza procesului amănunțit de verificare; cu toate acestea, încearcă să demonstrezi gradul de expertiză și de autoritate din domeniul în care activează business-ul tău pentru a putea aduce valoare unui articol de pe Wikipedia, proces care ulterior va aduce din ce în ce mai multă vizibilitate pe această pagină. 

Google E-E-A-T – un nou factor de calitate a conținutului

În decembrie 2022 Google a lansat un nou factor de analiză a calității conținutului, și anume Experience (experiență), care se referă la experiența directă pe care autorul unui articol a avut-o cu un anumit produs, vizita efectivă a unui loc sau transmiterea a ceea ce a experimentat cu adevărat. În urma acestei actualizări, E-A-T a devenit E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness,Trustworthiness). 

Noutăți și schimbări aduse de E-E-A-T

Încrederea (trust) devine factorul cel mai important

Cel mai important factor pe care Google pune accentul este încrederea, iar site-urile care nu sunt credibile vor fi dezavantajate, indiferent de experiență, de cât de mare este gradul de expertiză sau de autoritatea acestora; aspectele din urmă sunt factori care determină nivelul de încredere pe care utilizatorii îl pot avea într-o anumită sursă. 

Indicațiile cer analiza proprietarilor de site și autorilor

Google a actualizat politica privind identificarea celui care deține un site, precum și a autorilor care creează conținut pe acesta; mai mult de atât, Google a început să se concentreze și pe reputația autorilor sau creatorilor de site-uri web și consideră că ar fi indicat, ca atunci când se evaluează un site, să se țină cont și de autor sau de reputația celui care l-a creat.

Deși pe rețelele de socializare este acceptată crearea de conținut sub anumite pseudonime, în cazul site-urile, Google dorește să identifice cu exactitate cine este proprietarul și cine sunt creatorii de conținut, astfel încât să poată face o distincție între aceștia.  

Paginile marcate cu cel mai mic nivel E-E-A-T

Pagini care tratează subiecte de tip YMYL, dar care nu beneficiază de un grad ridicat de încredere și nici de experiență ar trebui să fie evitate de către utilizatori. În cazul în care autorii sau site-urile prezintă reputație negativă, ar fi indicat să li se ofere punctaje cât mai scăzute, tocmai pentru a atenționa și alți utilizatori că nu sunt o sursă de încredere.   

Paginile cu nivel E-E-A-T mic

Site-urile care au un nivel redus E-E-A-T, cel mai adesea, nu respectă ghidul care stă la baza evaluării; s-ar putea fie ca autorului să îi lipsească experiența despre domeniul despre care a lăsat o recenzie sau despre care a scris un subiect, fie ca pagina să nu fie o sursă de încredere pentru scopul pentru care a fost realizată.

Paginile cu nivel E-E-A-T ridicat

Dispun de un nivel foarte ridicat de încredere și au acumulat, de-a lungul timpul, experiență valoroasă în domeniul în care activează. Indiferent de platforma pe care tratează diverse subiecte, cum ar fi rețele de socializare sau forumurile, autorii aduc o foarte mare valoare temelor abordate, care poate fi extrem de apreciată de către utilizatori. 

Paginile cu nivel E-E-A-T foarte ridicat

Site-urile sau autorii care oferă conținut de foarte mare calitate și care reprezintă o sursă unică de autoritate dispun de E-E-A-T foarte ridicat. Un creator de conținut care prezintă experiență ridicată și grad mare de expertiză într-un anumit domeniu, poate fi clasificat foarte sus atunci când abordează teme care necesită credibilitate. Sursele care prezintă un scor ridicat de E-E-A-T sunt considerate a fi cele mai de încredere din mediul online, pentru un anumit subiect.

Related posts