Ce este un provizion?
O definiție provizioane ușor de înțeles este aceea conform căreia provizioanele sunt reprezentate de acele sume care se constituie în baza unor cheltuieli anticipate și previzibile.
De asemenea, OMFP nr. 1802/2014 subliniază faptul că acestea au rolul de a acoperi datoriile a căror natură este clar definită și care, la data bilanțului, este posibil să existe sau este cert că vor exista, însă există incertitudini în ceea ce privește valoarea sau data la care vor apărea.
Ele reprezintă cea mai bună estimare a cheltuielilor probabile sau, în situația unui obligații, a sumei necesare în vederea stingerii acesteia. Astfel, din punct de vedere valoric, ele nu pot să depășească sumele necesare pentru a se stinge obligația curentă la data bilanțului.
Constituire provizion – Cum & când se face?
Procesul de constituire provizion poate fi realizat numai de către experți contabili, în baza unei analize detaliate a elementelor de inventar și patrimoniu, a costurilor și a pierderilor, a riscurilor și a datoriilor unei companii.
În general, acest proces are loc la încheierea unui exercițiu financiar și este acceptat doar companiilor stabile. În ceea ce privește companiile în situația financiară incertă, exista anumite reglementări suplimentare.
Pentru a răspunde necesităților pe care o companie le are, este importantă o bună corelare a înregistrărilor contabile cu realitatea economică, luându-se în calcul următoarele aspecte:
- Să fie incluse toate datoriile predictibile;
- Ce fie acoperite cât mai bine cheltuielile probabile;
- Să fie corelate toate riscurile potențiale.
Tipuri de provizioane
Provizioane reglementate
Provizioanele reglementate sunt cele specifice anumitor companii precum și celor care desfășoară anumite activități de exploatare, ce pot dăuna mediului și sunt expres menționate de către stat sau normele BNR.
Provizioane pentru riscuri și cheltuieli
Acestea reprezintă un element de pasiv, cu exigibilitate sau valoare incertă destinat acoperirii de riscuri și cheltuieli pe care evenimentele trecute ori în curs de desfășurare le fac probabile și al căror obiect este determinat cu precizie, dar a căror realizare este incertă. Atunci când este vorba de gradul de deductibilitate al unor provizioane pentru riscuri și cheltuieli, acesta depinde de natura și mărimea lor.
Provizioane deductibile și nedeductibile
Dacă privim din punct de vedere fiscal, provizioanele pot fi deductibile și nedeductibile.
Provizioanele deductibile sunt reglementate de Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, fiind admise următoarele:
- provizioane pentru garanții de bune execuții acordate clienților;
- Provizioane constituite pentru acoperirea riscului de nerecuperare a creanțelor de la clienți;
- Provizioanele specifice și rezervele tehnice constituite potrivit legilor de organizare și funcționare de către societățile comerciale bancare, alte instituții de credit autorizate, societăți de servicii financiare, societăți de asigurare și reasigurare;
- Provizioanele constituite de fondurile de Garantare în concordanță cu normele Băncii Naționale a României;
- Provizioanele de risc pentru operațiunile de pe piețele financiare constituite potrivit reglementărilor Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare;
- Provizioanele pentru închiderea și urmărirea postînchidere a depozitelor de deșeuri, constituite de contribuabilii care desfașoară activități de depozitare a deșeurilor, potrivit legii, în limita sumei stabilite prin proiectul pentru închiderea și urmărirea post închidere a depozitului, corespunzătoare cotei-părți din tarifele de depozitare percepute.
Beneficii provizioane într-o companie
Cel mai important beneficiu al procesului de consituire provizionare la nivel de companie este faptul că, în acest mod, se conferă mai multă stabilitate financiară. Ele au rolul de a asigura lichiditatea și disponibilitatea bănească în diferite situații care pot crea instabilitate, care pot apărea la un moment nepotrivit și care pot să afecteze activitatea curentă a companiei.
Provizioane deductibile cunoscute
Printre cele mai cunoscute provizioane deductibile se regăsesc următoarele:
Provizioane pentru garanții acordate clienților
Pot fi incluse aici garanțiile de execuție a anumitor lucrări sau ale companiilor care au ca obiect de activitate producerea ori vânzarea unor produse ce se livrează cu termen de garanție.
În procesul de stabilire a lor se ține cont de numărul de defecțiuni semnalate, de costurile de reparație, de numărul de reclamații, de costurile aferente produselor în garanție, etc.
Provizioane pentru litigiile instituțiilor publice
Este o categorie de provizioane specifică instituțiilor publice, care le oferă acestora posibilitatea de a dispune de lichidități în situația declanșării sau pierderii unui proces pentru o speță în care sunt parte.
Provizioane pentru litigii:
Se aplică în cazul firmelor care sunt supuse acestui risc sau care se află deja într-un litiu ce poate aduce costuri suplimentare și poate determina necesitatea de a plăti despăgubiri.
Provizioane bancare:
Este un tip de provision pentru clienții încerci care este deductibil în situația băncilor care acordă împrumuturi, deoarece există riscuri ca același să nu fie cantitatea la termen și să genereze pierderi pentru bancă.
Provizioane clienți:
sunt acceptate numai în anumite condiții reglementate de norme de legislative în vigoare, în funcție de fiecare domeniu de activitate.
Procesul de constituire provizioane clienți privește o categorie foarte diversă de clienți interni și externi atât persoane fizice cât și persoane juridice, și visează contracte și tranzacții pentru produse, mărfuri, semifabricate, lucrări executate și servicii prestate.
În cele mai multe situații ce au legătură cu băncile și cu persoanele fizice, provizioanele pentru deprecierea creanțelor sunt deductibile în limita a 30% din valoarea lor, cu condiția să fie îndeplinite următoarele:
- neîncasarea pentru o perioadă de 270 de zile de la data scadentă;
- lipsa unei garanții din partea altei persoane;
- sunt datorate de o persoană care nu este persoana afiliată contribuabilului;
Provizioane pentru riscuri și cheltuieli
Principiul prudentei
Conform principiului prudenței este necesară o evaluare corectă a acțiunilor întreprinse, în vederea împiedicării transmiterii ulterioare a incertitudinii. În cadrul unei companii trebuie să existe un nivel ridicat de precauție în ceea ce privește estimările efectuate în contextul incertitudinii, într-un mod în care veniturile și cheltuielile să nu fie afectate. În plus, este important să se ia în calcul deprecierile existente, indiferent dacă la finalul exercițiului financiar compania înregistrează profit sau pierdere.
Prin urmare, nu este permisă o subapreciere a activelor respective, a datoriilor deoarece situațiile contabile nu arm ai reflecta realitatea și și-ar pierde credibilitatea.
Principiul independenței
Acest principiu subliniază faptul că rezultatul financiar cuprinde toate veniturile și cheltuielile înregistrate ca urmare a activității unei companii. La finalul exercițiului fiscal, sunt luate în considerare cheltuielile și veniturile asociate raportării, indiferent de data primirii sau efectuării plăților. Unul dintre garanții principiului independenței este reprezentat de delimitarea în timp a tuturor cheltuielilor, veniturilor, îndatoririlor și termenelor de plată stabilite.
Aspecte legale
Conform pct. 374 alin. (1) din OMFP nr. 1.802/2014, trebuie să fie îndeplinite următoarele condiții pentru recunoașterea unui provizion:
- există o obligație curentă (legală sau implicită) care a fost generată de un eveniment din trecut;
- pentru a onora această obligație în viitor va fi probabilă o ieșire de resurse;
- valoarea obligației poate fi estimată credibil.
Se poate observa că principala diferență dintre datorii și provizioane este dată de gradul ridicat de incertitudine care există în cazul celor din urmă în ce privește atât exigibilitatea, cât și valoarea viitoarelor resurse necesare stingerii obligației.
De asemenea, conform pct. 376 din același act normativ, se recunosc provizioane doar pentru „acele obligaţii generate de evenimente anterioare care sunt independente de acţiunile viitoare ale entităţii (de exemplu, modul de desfăşurare a activităţii în viitor). Exemple de astfel de obligaţii sunt amenzile sau costurile de eliminare a efectelor negative, produse mediului, pedepsite de lege, ambele generând ieşiri de resurse care încorporează beneficii economice, indiferent de acţiunile viitoare ale entităţii. Similar, o entitate recunoaşte un provizion pentru costurile de închidere a unei instalaţii petroliere, cu condiţia ca respectiva entitate să remedieze daunele produse deja.”
Provizioane contabilitate
În ceea ce privește contabilitatea provizioanelor, conform legii, aceasta se ține pe feluri, în funcție de natura, scopul sau obiectul pentru care au fost constituite.
Cont de provizioane
Contabilitatea provizioanelor se realizează cu ajutorul conturilor din grupa 151 „Provizioane”, formată din urmatoarele conturi:
- 1511 Provizioane pentru litigii (P)
- 1512 Provizioane pentru garanții acordate clienților (P)
- 1513 Provizioane pentru dezafectare imobilizări corporale și alte acțiuni similare legate de acestea (P)
- 1514 Provizioane pentru restructurare (P)
- 1515 Provizioane pentru pensii și obligații similare (P)
- 1516 Provizioane pentru impozite (P)
- 1517 Provizioane pentru terminarea contractului de muncă (P)
- 1518 Alte provizioane
Contul 151 „Provizioane” se creditează cu valoarea provizioanelor pentru riscuri și cheltuieli constituite pe seama cheltuielilor de exploatare, având la bază formula contabilă standard. Soldul acestui cont poate fi numai creditor, și arată valoarea provizională existente la finalul exercițiului financiar.
Înregistrare provizioane – Unde se înregistrează?
Mecanismul înregistrării provizioanelor presupune constituirea și majorarea lor pe seama cheltuielilor prin:
- Debitarea contului 6812 – „cheltuieli de exploatare privind provizioanele”;
- Anularea și diminuarea acestora prin reluarea la venituri, în creditul contului 7812 – „venituri din provizioane”.
O situație aparte este reprezentată de funcționarea contului 1513 „Provizioane pentru dezafectare imobilizări corporale și alte acțiuni similare legate de acestea”, care se creditează cu costurile estimate inițial cu demontarea şi mutarea imobilizării corporale, precum şi cu cele legate de restaurarea amplasamentului pe care este poziționată aceasta prin debitul conturilor corespunzătoare din grupa 21.
Să luăm un exemplu concret. Societatea comerciala XYZ S.R.L. vinde în anul 2020 produse în valoare de 70.000 RON, TVA 19%, pentru care acordă garanție de un an.
Procentul mediu de cheltuieli cu remedierea livrărilor cu termen de garanție, realizat în 2019 este de 4%.
În anul 2020, până în momentul ieșirii din garanție se efectuează cheltuieli cu remedierile la produse cu termen de garanție livrate în 2020, conform unei facturi emite de un furnizor partener, în sumă de 2000 RON plus TVA 19%.
Evaluarea provizioanelor într-o companie
Valoarea unui provizion este dată de valoarea în timp real a cheltuielilor ce au fost evaluate în scopul acoperirii obligației. Actualizarea aprovizioanelor trebuie să se efectueze numai de către specialiști contabili, la finalul unui exercițiu fiscal, ținându-se cont următoarele:
- aprecierea curentă a valorii-timp a banilor;
- anticiparea riscurilor operaționale.
Astfel, valoarea unui provizion trebuie să fie egală cu valoarea actualizată a cheltuielilor estimate ca fiind necesare pentru decontarea obligației. În această situație, majorarea lui se face prin debitarea noului cont de cheltuieli financiare 6861 „Cheltuieli privind actualizarea provizioanelor”.
Intrebări frecvente:
Când este recunoscut un provizion?
Un provizion este recunoscut numai în momentul în care:
- Un agent economic are o obligație curentă ce a fost generată de un eveniment anterior;
- Este foarte probabil că o ieșire de resurse să fie necesară cu scopul de a se închide o respectiva obligație;
- Se poate realiza o estimare reală a valorii obligației.
Este necesară construirea provizioanelor într-o firmă?
Depinde de situație. Există domenii de activitate în care se impune de către lege realizarea unor provizioane. Chiar și pentru companiile care nu au această obligație, reprezintă o alegere potrivită deoarece garantează stabilitatea lor financiară.
Organic Agency este o agenție de marketing digital supraspecializată în servicii de SEO marketing și content marketing. Executăm riguros strategii a căror eficiență a fost dovedită pentru peste 150 de branduri.