Ce este profitul?
Motivul pentru care începi o afacere este obținerea de profit. Profitul, într-o definiție simplă, este diferența dintre venituri și cheltuieli.
Când veniturile sunt mai mari decât cheltuielile, firma a obținut profit.
Când veniturile sunt mai mici decât cheltuielile, diferența dintre cele două se numește pierdere.
Tipurile de profit
Sunt 3 tipuri de profit: Profitul Brut („Gross Profit”), Profitul Operațional (EBIT) și Profitul Net (EAT).
Mai sunt de menționat încă doi indicatori de profitabilitate: EBITDA și EBT.
Vom vedea mai jos ce reprezintă fiecare și cum se calculează toți acești indicatori:
Profitul brut („Gross Profit”)
În contabilitatea românească, profitul brut este diferența dintre total venituri și total cheltuieli, înainte de calculul impozitului pe profit. Atât antreprenorii, cât și băncile sau instituțiile statului (cum ar fi ANAF) se vor referi la profitul brut prin această definiție.
Totuși, în accepțiunea internațională, profitul brut – mai exact „Gross Profit” – este calculat ca diferență între veniturile din vânzări și cheltuielile aferente producerii sau cumpărării bunurilor („COGS”- Cost Of Goods Sold).
De exemplu, dacă vinzi mărfuri, Gross Profit este diferența dintre valoarea mărfurilor vândute și costul mărfurilor vândute.
Dacă ai o firmă de producție, Gross Profit se calculează scăzând din valoarea produselor fabricate cheltuielile aferente producției (materiile prime, salariile muncitorilor care lucrează în producție, combustibilul sau energia electrică consumate în secția de fabricație).
Mulți proprietari de firme își fac un calcul privind Gross Profit și deduc de aici că pot avea o afacere rentabilă. De exemplu, iau în calcul să cumpere produsul X cu 100 lei, îl vor vinde cu 130 lei, deci ei consideră că vor avea un câștig de 30 lei la fiecare produs vândut.
Dar lucrurile sunt mai complexe de atât. Pe lângă cheltuielile aferente producerii sau procurării bunurilor mai sunt o serie de cheltuieli de care trebuie să ții cont când faci un calcul de profitabilitate. Aceste tipuri de cheltuieli sunt:
- cheltuielile operaționale: salariile personalului de la birouri, costurile cu utilități, cheltuielile de marketing, costurile cu sediul firmei. Se mai numesc și cheltuieli de exploatare.
- cheltuielile cu amortizarea mijloacelor fixe – mijloacele fixe sunt acele bunuri utilizate în procesul de producție (utilaje, aparate, instalații, mobilier, etc) care au o valoare mare. În prezent, pragul de la care un utilaj este considerat mijloc fix este 2500 lei.
- cheltuieli cu dobânzile pe care firma le plătește pentru diverse forme de împrumuturi: credite bancare, leasinguri, alte împrumuturi.
- impozite și taxe – vom vedea mai departe că în Romania, când spunem „impozite și taxe”, ne referim la impozitul pe profit sau impozitul pe microîntreprindere.
În funcție de aceste tipuri de cheltuieli pe care le scădem din venituri vom obține următorii indicatori:
EBITDA (Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization)
EBITDA este profitul înainte de a scădea amortizarea, dobânzile și cheltuielile cu impozitul pe profit.
Se calculează prin scăderea din Gross Profit a cheltuielilor operaționale.
Este un indicator analizat în special de bănci, pentru că arată capacitatea afacerii de a produce bani – cu ajutorul EBITDA se poate estima cashflow-ul din operațiuni.
Profitul operațional (EBIT)
Profitul Operațional sau EBIT (Earnings before Interest and Taxes) se calculează scăzând din Gross Profit cheltuielile operaționale și cheltuielile cu amortizarea. Sau, mai simplu, scădem din EBITDA cheltuielile cu amortizarea.
Profitul operațional este acel profit din care nu s-au scăzut încă dobânzile și impozitele.
Cheltuielile cu dobânzi și impozite sunt acei factori pe care firma nu-i poate controla.
Toate celelalte cheltuieli (care au fost scăzute din venituri, obținând Profitul Operațional) sunt costuri pe care antreprenorul le poate controla. Vom arăta ceva mai jos la ce ajută urmărirea acestui indicator.
Profitul net (EAT)
Profitul net sau EAT (Earnings After Tax) se calculează astfel: din EBT (Profitul înainte de impozitare) scădem impozitul pe profit și obținem profitul net. Acesta este profitul care se poate repartiza la dividende sau se poate reinvesti.
EBT (Profitul înainte de impozitare)
EBT (Earnings Before Tax) este acel indicator pe care în România îl folosim sub denumirea de profit brut. Este, practic, Profitul Operațional din care am scăzut dobânzile.
Sau, altfel spus, este profitul înainte de impozitare.
Cum se calculează profitul & impozitul pe profit?
Calculul profitului se realizează lunar de către contabilul firmei. În contabilitatea firmei se înregistrează:
- toate veniturile – facturile emise și alte tipuri de venituri
- toate cheltuielile – facturile primite de la furnizori, cheltuielile cu salarii, cu chirii, amortizarea mijloacelor fixe, dobânzi bancare, leasinguri și altele.
În baza veniturilor și cheltuielilor înregistrate, contabilul calculează în fiecare lună Profitul înainte de impozitare – definit în România ca fiind profitul brut.
Un aspect important de precizat este că pentru plătitorii de TVA, toate cheltuielile și toate veniturile sunt înregistrate la valoarea fără TVA din facturi.
În cazul firmelor neplătitoare de TVA, cheltuielile se înregistrează în contabilitate la valoarea totală din factură, inclusiv TVA – acolo unde factura primită de la furnizor are TVA.
Impozitarea profitului în România se realizează trimestrial și nu lunar, cum este calculul profitului.
Referitor la impozitarea profiturilor în România la ora actuală (anul 2022) există două tipuri de impozitare, în funcție de valoarea totală a veniturilor realizate de firmă:
Pentru firmele care realizeaza venituri anuale până la un anumit prag (1000000 euro în anul 2022), impozitarea se face prin plata unui „impozit pe microîntreprindere”.
Acest impozit pe microîntreprindere se calculează prin aplicarea unui anumit procent la totalul veniturilor. În anul 2022 procentul este de 1% dacă firma are angajați sau 3% dacă firma nu are salariați.
Firmele care depășesc pragul de venituri stabilit pentru microîntreprinderi plătesc „impozit pe profit”.
Impozitul pe profit se calculează prin aplicarea unui anumit procent (în prezent 16%) la profitul impozabil.
Spunem „profit impozabil” și nu „probit brut” pentru că există anumite categorii de cheltuieli pe care legislația fiscală nu le recunoaște ca fiind cheltuieli – se numesc cheltuieli nedeductibile fiscal. Firma are voie să facă acele cheltuieli, dar ele nu se scad din profit când se calculează impozitul (de exemplu mărfuri lipsă la inventar care nu fost imputate gestionarului).
La fel, există anumite categorii de venituri neimpozabile, care se exclud din profitul brut atunci când se aplică procentul de impozitare (de exemplu anumite venituri din finanțări pe fonduri europene).
Sunt o serie de prevederi fiscale privind calculul impozitului pe microîntreprindere și impozitului pe profit și acestea influențează atât baza de calcul la care se aplică procentul de impozit, cât și încadrarea într-unul din cele două impozite.
Mai mult, aceste prevederi fiscale se modifică des – uneori chiar anual. Dar este obligația contabilului să cunoască aceste prevederi legale și este bine să soliciți o discuție cu acesta pentru a cunoaște cât mai bine situația legală în care se încadrează firma ta.
Ce îți spune profitul?
Scopul oricărei afaceri este obținerea de profit. Astfel, performanța afacerilor se măsoară prin cele trei mari tipuri de profit, analizând atât evoluția în timp a acestor indicatori, cât și comparând nivelul lor cu indicatorii realizați de firmele concurente.
Gross Profit (profitul brut) te ajută să compari nivelul de profitabilitate al firmei tale cu celelalte firme existente în piață. Totodată, dacă urmărești evoluția în timp a acestui indicator, vei ști asupra căror factori să acționezi pentru a crește eficiența afacerii. Gross Profit arată cât de profitabilă este producția bunurilor sau vânzarea mărfurilor.
Profitul operațional arată cât de eficientă este afacerea fără a ține cont de factorii externi acesteia. Nivelul impozitelor și dobânzilor nu este controlat de firmă, dar celelalte cheltuieli operaționale sunt sub controlul direct al antreprenorului.
Un profit operațional mare arată că există cerere pentru produse si este o firmă cu un grad mare de eficiență.
Profitul net arată capacitatea firmei de a genera dividende, de a reinvesti câștigurile sau pentru a finanța noi proiecte. Orice potențial investitor va analiza evoluția în timp a profitului net. Profitul net este motivul pentru care alegi să investești sau nu într-o afacere.
Modalități de creștere a profitului
Profitul, prin definiție, este diferența între venituri și cheltuieli. De aceea există două moduri în care poți crește profitul afacerii tale:
Crești veniturile
1. Crești prețurile
Însă nivelul prețurilor este dictat de cerere și ofertă. Când există un echilibru în piață pentru prețul produsului tău poate fi dificil să crești acel preț. Ceea ce ar trebui să faci este să vezi ce anume te diferențiază de restul concurenților sau chiar să adaugi plusvaloare la produsul sau serviciul tău.
2.Crești numărul de clienți
Și aici ești limitat de piață, pentru că trebuie să-i oferi un motiv bun clientului să renunțe la vechiul furnizor. Sau poți depune eforturi să atragi clienți care până acum nu au mai cumpărat produse similare.
3. Crești numărul de produse vândute fiecărui client
Aceasta presupune ca unui client existent să-i vinzi și alte tipuri de produse decât cele pe care le cumpără în prezent – faci upsell.
Oricare dintre cele trei metode presupune să investești în marketing și să aloci mai multe resurse în departamanetul de vânzări. Trebuie să studiezi temeinic piața și să calculezi cu atenție cu cât vor crește veniturile în raport cu cheltuielile suplimentare pe care le vei avea de făcut.
Reduci costurile
Primul pas este să monitorizezi cu atenție costurile lunare ale firmei și să faci o analiză de eficiență a fiecărei sume cheltuite. Vei identifica astfel acele cheltuieli care sunt inutile și le poți elimina sau le poți limita. Poți analiza cât de eficient muncesc oamenii, cât de bine funcționează procedurile și procesele în firma ta și astfel să iei măsuri pentru a crește productivitatea.
Măsurile care privesc recompensarea sau stimularea angajaților trebuie gândite bine, pentru că oamenii mulțumiți îți vor aduce rezultate bune. Iar unele cheltuieli influențează direct nivelul de satisfacție și mulțumire al oamenilor din echipa ta.
Așa că reducerea costurilor o poți face doar până la un punct.
Întrebări frecvente
Care este diferența dintre venituri și profit?
Veniturile reprezintă valoarea totală a vânzărilor pe o anumită perioadă. Profitul este diferența dintre venituri și cheltuieli. Altfel spus, profitul este doar o parte din venituri, cea care rămâne după ce scădem cheltuielile.
Este profitul cel mai important lucru în afaceri?
Sunt afaceri care au o anumită misiune sau viziune pe termen lung și din acest motiv își asumă ca pe o anumită perioadă (de obicei la începutul afacerii) să nu obțină profituri. Sau profiturile obținute pe acea perioadă să le reinvestească.
Însă motivul principal pentru care un antreprenor pornește o afacere este obținerea de profit. Profitul rămâne cel mai important indicator care arată succesul unei afaceri.
În bilanțul de la 31 decembrie, banii din bancă sunt mult mai puțini decât profitul net calculat de contabil. Este corect întocmit bilanțul? Unde este profitul meu?
Când vorbim despre „cheltuieli” din punct de vedere contabil nu ne referim la banii cheltuiți prin bancă. Iată două exemple în care „cheltuielile” (contabile) diferă de sumele de bani cheltuite prin bancă:
Ex: Cumperi un laptop pentru care plătești 5000 lei din bancă. Datorită valorii mari, laptopul este un mijloc fix și intră treptat în „cheltuielile” contabile ale firmei, respectiv 250 lei/ lună (îl amortizăm în doi ani, adică 24 de luni, deci 6000 lei : 24 luni = 250 lei/ lună). Astfel, ai plătit 5000 lei din bancă, dar în cheltuieli au intrat doar 250 lei în fiecare lună.
Ex: Cumperi mărfuri de la un furnizor în valoare totală de 10000 lei. Achiți factura integral la livrare. Dar nu vinzi decât un sfert din marfa respectivă. Pe „cheltuielile” contabile intră doar 2500 lei (un sfert din 10000 lei), deși banii achitați prin bancă au fost 10000 lei.
La fel este și în cazul „veniturilor” din punct de vedere contabil, venituri care diferă de banii încasați în bancă. Iată un exemplu:
Ex: Emiți o factură de 8000 de lei pe care urmează să o încasezi peste 2 luni. Cei 8000 de lei intră pe „venituri”, dar banii din bancă sunt aceiași, pentru că nu ai încasat încă factura de la client. Deci ai obținut profit, însă nu ai acei bani și în bancă.
Organic Agency este o agenție de marketing digital supraspecializată în servicii de SEO marketing și content marketing. Executăm riguros strategii a căror eficiență a fost dovedită pentru peste 150 de branduri.