Scroll to top

Obiective SMART – ce sunt, cum le setăm și exemple


Organic Agency - noiembrie 5, 2022 - 0 comments

Ce au în comun antreprenorii de succes cu un sportiv olimpic sau un elev care a reușit să ia nota 10 la test? Indiferent de nivelul lor de dezvoltare, fiecare dintre aceștia și-a setat un obiectiv specific, care i-a servit drept punct de reper în pregătirea sa și i-a ghidat pregătirea.

Ce sunt obiectivele SMART?

Obiectivele personale sau profesionale sunt parte a fiecărui aspect al activității noastre. Ele oferă direcție, motivație și clarifică importanța fiecărei acțiuni. Prin setarea obiectivelor îți vei seta o țintă concretă pe care îți dorești să o câștigi. Un obiectiv SMART te va ghida în setarea procesului de definire a priorităților tale, putând fi folosit cu succes în orice domeniu și fără un nivel înalt de expertiză. De asemenea, cu ajutorul analizei SMART îți vei putea concentra eforturile în direcția potrivită și îți vei crește considerabil șansele de a atinge obiectivul dorit.

Ce înseamnă acronimul SMART?

Acronimul SMART se referă la obiective care sunt Specifice, Măsurabile, Accesibile, Relevante și Încadrate în Timp. Pentru a înțelege mai bine ce înseamnă SMART pentru obiective, poți începe procesul corect de setare a acestora punându-ți următoarele întrebări pentru fiecare caracteristică:

Specific

  • Este obiectivul tău clar, fără ambiguități și precis?
  • Este obiectivul extins, dar totuși poate fi atins într-un mod realist?
  • Care este obiectivul pe care dorești să îl obții?
  • De ce este acest obiectiv important pentru tine?

Măsurabil

  • Obiectivul setat indică foarte clar care va fi rezultatul de succes și cum va fi măsurat, atât calitativ, cât și cantitativ?
  • Care va fi impactul după atingerea fiecărui obiectiv?
  • Cum vom putea măsura pentru a evalua că schimbarea a avut loc?
  • Care sunt indicatorii pe care îi vei folosi pentru a măsura succesul?

Accesibil

  • Obiectivul se poate atinge într-un mod realist (dar nu prea ușor), luând în considerare intervalul de timp, suportul și resursele care sunt disponibile?
  • Sunt managerul și angajatul aliniați în privința fiecărui obiectiv?
  • Ai suficiente resurse financiare pentru a îndeplini obiectivul pe care l-ai setat?
  • Ai identificat resursele și limitările care influențează atingerea obiectivului stabilit?

Relevant

  • Este obiectivul relevant pentru rezultatele pe care businessul și / sau echipa trebuie să le obțină?
  • Va ajuta obiectivul SMART în obținerea obiectivelor generale ale organizației?
  • Este acesta momentul oportun pentru îndeplinirea obiectivului setat?
  • Acest obiectiv se aliniază celorlalte obiective individuale?

Încadrat în Timp

  • Există o dată concretă până când obiectivele ar trebui să fie atinse?
  • Este data corelată cu atingerea obiectivului și nu coincide mai degrabă cu evaluarea de final de an?
  • Care este data limită până când trebuie îndeplinit obiectivul setat?
  • Care sunt rezultatele pe termen scurt care trebuie obținute?

Atunci când setezi obiective SMART, îți mărești șansele de a atinge succesul prin validarea fiecărui obiectiv ca fiind realist de atins, identificând indicatorii care definesc succesul și creând un proces prin care poți atinge și folosi respectivii indicatori.

De ce sunt importante obiectivele SMART?

Obiectivele SMART funcționează doar atunci când sunt formulate corect, astfel încât să îi motiveze pe cei care le urmăresc. De asemenea, aceste obiective sunt de succes doar atunci când angajații au instrumentele necesare pentru a le atinge.

Datorită eficacității crescute, obiectivele specifice pot fi folosite atât în plan profesional cât și în personal. De exemplu, pot ajuta indivizii în crearea unor relații solide și de durată sau de a dobândi o competență nouă. Indiferent de ceea ce îți dorești să îmbunătățești, această strategie deja testată și validată îți va salva timp și te va ajuta să înțelegi ce vrei și cum să obții acel rezultat.

Obiectivele SMART sunt importante deoarece:

  • Te ajută să îți setezi intenții clare și să eviți obiectivele generale și nerealiste
  • Îți oferă o metodă prin care să obții succesul dorit prin setarea standardelor pe care vrei să le atingi
  • Reduc munca irelevantă și care poate să-ți distragă atenția de la ceea ce este cu adevărat important
  • Setează cu claritate începutul și sfârșitul fiecărei acțiuni pentru atingerea obiectivelor dorite
  • Te ajută să te organizezi și oferă o direcție concretă spre atingerea obiectivelor în mod realist.

Cum se setează corect un obiectiv SMART?

Obiectivele specifice au șanse mai mari de a fi atinse cu succes. Pentru setarea acestora, o strategie eficientă ar fi crearea unui tabel de obiective SMART cu ajutorul căruia să răspunzi la următoarele întrebări:

  1. Cine: Cine este implicat în acest obiectiv?
  2. Ce: Ce îmi doresc să obțin?
  3. Unde: Unde poate fi atins acest obiectiv?
  4. Când: Când îmi doresc să obțin acest rezultat?
  5. De ce: De ce îmi doresc să ating acest obiectiv?

Cum diferă obiectivele SMART de obiectivele de dezvoltare personală?

Așa cum am menționat mai sus, obiectivele SMART tind să fie aplicate cu preponderență în mediile corporate, fiind aliniate cu obiectivele organizaționale. Cu ajutorul acestor obiective specifice, companiile devin mai productive și își pot îmbunătăți și dezvolta procesele.

Pe de altă parte, obiectivele de dezvoltare personală personale descriu arii de dezvoltare specifice pentru angajați pentru a-și atinge obiectivele de performanță sau cele de carieră. De asemenea, acest tip de obiective nu sunt neapărat aliniate cu obiectivele organizației. Mai degrabă, prin atingerea obiectivelor personale, angajații devin mai capabili și dobândesc încredere în sine. Astfel, ei devin o resursă importantă a companiei pentru care lucrează.

Deși există diferențe între obiectivele de dezvoltare personală și cele profesionale, strategia SMART se poate aplica cu succes în ambele cazuri. Prin urmărirea celor cinci criterii, angajații reușesc să rămână concentrați asupra a ceea ce au de făcut și pot să își creeze un proces prin care să dobândească rezultatele dorite.

Cum îți poți convinge angajații să își stabilească obiective SMART?

Stabilirea obiectivelor SMART oferă claritate, ajută la conectarea și focusul echipei și motivează oamenii să fie realiști în atingerea obiectivelor. Pentru a înțelege și a accepta procesul, este important ca angajații să fie încurajați să își seteze singuri obiectivele, beneficiind și de suportul și încurajarea managerului direct. Pe lângă oferirea de exemple de obiective SMART, managerul trebuie să comunice cât mai deschis și mai clar cu angajatul pentru a-l ajuta să înțeleagă principiile.

De asemenea, pentru a convinge angajații să stabilească obiectivele SMART, aceștia trebuie să explice importanța acestui instrument de evaluare a performanței. Angajații ar trebui să fie încurajați să își pună întrebări care să le provoace gândirea analitică, dar să fie realiști asupra punctelor lor forte și slabe.

Cele 5 principii ale Teoriei Stabilirii Obiectivelor SMART

Stabilirea obiectivelor SMART într-un mod corect se poate realiza dacă urmărești principiile de mai jos:

  • Claritate: fiecare obiectiv setat este clar și poate fi înțeles ușor;
  • Provocator: obiectivele care sunt SMART scot angajații din zona de confort și provoacă să urmeze un proces organizat pentru a le atinge;
  • Angajament: pentru a atinge un obiectiv specific, angajații trebuie să fie complet dedicați întregului proces și obținerii rezultatului final;
  • Feedback: managerii oferă feedback constant atât în timpul procesului, cât și la final. Discuțiile cu managerul direct și feedback-ul primit funcționează ca un motivator puternic pentru angajat și îl ajută să își ajusteze obiectivul pe parcurs în funcție de dificultatea și scopul final al acestuia;
  • Complexitatea sarcinilor: pentru a alege instrumentele potrivite și a seta în mod realist termenul de obținere a rezultatelor dorite, obiectivele SMART trebuie să clarifice gradul de complexitate a sarcinilor ce vor fi efectuate.

Exemple de obiective SMART

Prin exemple de obiective SMART, angajații pot înțelege mai bine procesul și se aliniază obiectivelor companiei. Spre exemplu, un obiectiv specific pentru îmbunătățirea traficului pe blog ar putea fi structurat astfel:

  • Specific: îmi doresc să îmbunătățesc traficul pe blog prin creșterea frecvenței săptămânale de postări de la 5 la 8 ori pe săptămână. Angajații care se ocupă de blog vor scrie trei articole pe săptămână, iar editorul va scrie două postări pe săptămână.
  • Măsurabil: obiectivul nostru este să creștem traficul pe blog cu 8%.
  • Accesibil: traficul pe blogul nostru a crescut cu 5% luna trecută atunci când am crescut frecvența postărilor de la 3 la 5 ori pe săptămână.
  • Relevant: prin creșterea traficului pe blog, vom îmbunătăți imaginea brandului în piață și vom atrage mai mulți clienți potențiali, oferind angajaților din vânzări oportunități mai mari de a crea noi colaborări.
  • Încadrat în timp: finalul acestei luni.

Obiectivul SMART care urmărește această structură va fi următorul: la finalul acestei luni, blogul nostru va înregistra o creștere cu 8% a traficului prin mărirea frecvenței săptămânale a postărilor de la 5 la 8 articole pe săptămână.

Concluzie

După ce ai înțeles mai bine cum se creează obiectivele SMART și care sunt beneficiile acestora, poți începe să exersezi strategiile necesare acestor obiective atât în plan profesional, cât și în plan personal. De exemplu, poți seta obiective SMART pentru a crea obiceiuri pozitive și a-ți consolida relațiile. Pe de altă parte, în plan profesional, poți folosi obiectivele specifice pentru a-ți identifica punctele forte și a le capitaliza pentru îmbunătățirea performanței organizației. 

Related posts