Scroll to top

Mixul de marketing — Importanta & ghid


Autor: Aida Radmanestean - decembrie 27, 2019 - 0 comments

Un business fără promovare nu are cum să reziste.

Totul în ziua de azi se învârte în jurul marketingului: suntem înconjurați de reclame, branduri și avem o piață suprasaturată de produse și servicii, pentru orice nevoie sau problemă.  Însă, cum te diferențiezi într-o aglomerație de branduri în 2022?

Cuvântul cheie pentru construirea unei baze în promovarea afacerii tale este mixul de marketing.

Mixul de marketing, zis și cei 4P sau 7P. 

S-o luăm cu începutul, mai exact, cu definiția conceptului. Mixul de marketing se referă la un set de acțiuni și tactici pe care compania le folosește pentru a-și promova brandul sau produsul în piață. Cei 4P menționați mai sus se referă la mixul dintre Preț, Produs, Promovare și Plasare, concept creat de expertul în marketing, E. Jerome McCarthy, în anul 1960. Între timp, cei 4P s-au înmulțit și au ajuns la 7P, care se referă la Persoane, Procese și Physical Evidence, adică dovadă fizică.

Ce importanță are mixul de marketing?

Toate elementele din mixul de marketing se influențează între ele și contribuie la realizarea planului de business pentru o companie. Cât timp este făcut corect, pe baza unei analize amănunțite, unei cercetări de marketing și consultare cu experți din domeniu, acesta asigură succesul afacerii.

Și acum, că am stabilit o definiție și am menționat clasicul 4P, îți propun să luăm fiecare element în parte, pentru a elucida misterul în direcția mixului.

Prețul

Prețul se referă la valoarea pe care i-o acorzi unui produs sau la suma de bani pe care o plătește clientul, pentru a se bucura de el. În funcție de costurile de producție, publicul tău țintă, puterea de cumpărare a clienților, cerere, ofertă, marja de profit sau costurile de marketing, stabilești prețul corect al produsului tău.

Prețul este o componentă foarte importantă în mixul de marketing, pentru că determină profitul firmei, precum și șansa ei de supraviețuire pe piață. Atunci când te afli la începutul unui business care nu și-a format reputația și este destul de necunoscut, sunt șanse destul de scăzute ca publicul tău țintă să plătească un preț ridicat.

Totodată, este indicat să ții cont că prețul unui produs contribuie la formarea unei percepții despre calitatea acestuia. Dacă îl vinzi ieftin, consumatorul își va forma impresia că este de o calitate scăzută, pentru că, inevitabil, el va compara prețul produsului tău cu cel al competitorilor tăi, care au deja un renume.

Așadar, înainte să stabilești prețul produsului tău, este important să-ți pui următoarele întrebări:

 

  1. Cât de mult m-a costat să fabric acest produs?
  2. Care este valoarea produsului, percepută de clienți?
  3. Crezi că o ușoară scădere a prețului ți-ar putea crește semnificativ cota de piață?
  4. Poate prețul curent al produsului să țină pasul cu prețul concurenților produsului?

 

Produsul

Produsul poate fi ceva material, spre exemplu, electrocasnice, cărți etc. sau un serviciu, precum asigurări, un abonament telefonic etc. Produsul tău trebuie să livreze un minim de performanță, pentru că altfel celelalte trei elemente din mixul de marketing nu te vor ajuta cu nimic. Totodată, este necesar să-l cunoști foarte bine, să-i știi punctele forte și  slabe, ce îl diferențiază și cui se adresează.

De asemenea, ține cont că un produs are un ciclu de viață, care include etapele de creștere, maturitate și declin, iar tocmai de aceea, este necesar pentru oamenii de marketing să-și reinventeze produsele, pentru a stimula cererea, atunci când ajunge în faza declinului.

Așadar, atunci când te afli în procesul de dezvoltare a produsului, întreabă-te următoarele:

 

  1. Ce își dorește clientul de la produsul meu?
  2. Cum îl va folosi?
  3. Unde îl va folosi?
  4. Ce caracteristici trebuie sa aibă produsul pentru a îndeplini nevoie clientului?
  5. Sunt alte caracteristici necesare pe care le-am omis?
  6. I-am adus caracteristici de care clientul nu are nevoie?
  7. Ce nume aleg?
  8. Are un nume ușor de reținut?
  9. Pe ce măsuri sau culori îl creez?
  10. Cu ce este produsul meu diferit față de cel al competitorilor?
  11. Cum arată produsul meu?

 

Promovare

Promovarea se referă la toate activitățile pe care le întreprinzi pentru a face ca produsul sau serviciul tău să fie cunoscut pe piață și să se diferențieze de celelalte. În funcție de bugete și profilul afacerii, poți apela la advertising, social media, SEO, video marketing, PR și lista poate continua.

Advertisingul acoperă metodele de comunicare clasice, precum spoturile publicitare difuzate prin radio sau TV, publicații scrise sau reclame pe internet.

PR-ul presupune lansarea de comunicate de presă, expozițiile, sponsorizările, seminariile, conferințele de presă sau evenimentele.

Indiferent de calea pe care o alegi pentru a-ți promova produsul sau brandul, este necesar să-ți pui înainte următoarele întrebări:

 

  1. Cum trimit potențialilor mei clienți mesaje promoționale?
  2. Când este cea mai bună perioadă să-mi promovez produsul?
  3. Pot să-mi ating audiența și potențialii clienți prin spoturi publicitare?
  4. Social media este cea mai bună cale prin care îmi pot promova produsul?
  5. Care este strategia de promovare a competitorilor mei?

 

Plasare

Îi mai putem spune și distribuție și se referă la punctul de vânzare în care ne vindem produsul sau serviciul. În ziua de azi, poate fi vorba despre o locație fizică sau online, pe un website. Cu o locație fizică, avem avantajul că putem interacționa direct cu clienții noștri, cunoscându-le preferințele și comportamentele de consum.

 

Și pentru că între timp au mai apărut între trei P, pe lângă cei patru deja existenți, îi vom dezbate pe scurt și pe aceștia.

Persoane

Știi vorba aceea? Omul sfințește locul? Poți înlocui locul cu produsul sau brandul, în cazul de față. Cu oamenii potriviți și o echipă care funcționează perfect împreună ai mult mai multe șanse să atingi succesul. De aceea, este esențial ca atunci când îți formezi echipa, să ții cont de experiența fiecăruia, de aptitudini și de personalitatea lui. Un dezechilibru la nivel intern, în companie, apare deseori din cauza personalului și îți poate influența întregul business.

Procese

Se referă la sistemul și procesele de execuție pe care îl adopți pentru produsul tău, esențiale pentru livrarea constantă de rezultate de top. De aceea, este necesar să te asiguri că ai un proces bine pus la punct pentru rezultate remarcabile și costuri minime. Poate fi vorba despre sistemul de plată, vânzări, sistemul de distribuție, iar pe parcurs, poți face îmbunătățiri constante pentru a minimiza costurile și a maximiza profitul.

Dovada fizică

Când ai un business în industria serviciilor, este necesar să oferi o dovadă fizică a livrării serviciului tău. Acestea se referă și la modul în care e perceput un brand și produsele sale pe piață, zis, mai pe scurt, brandingul. Spre exemplu, atunci când spui fast food, te gândești automat la McDonalds iar când zici sport, îți vine în minte Nike sau Adidas. Aceste branduri extrem de mari își cunosc locul pe piață și au manipulat perceția cosumatorilor atât de bine, încât atunci când pui o persoană să spună primul brand care le vine în minte dintr-o anumită industrie, automat îi vine în minte unul din aceste mari nume.

 

Mixul de marketing 4C

Mixul de marketing 4C a fost dezvoltat de Robert F. Lauterborn în anul 1990 și este o extensie a clasicului model, 4P. Iată și componentele mixului de marketing 4C:

Costul 

Potrivit lui Lauterborn, prețul nu este singurul cost suportat la achiziționarea unui produs. Costul conștiinței sau costul de oportunitate este, de asemenea, o parte din costul produsului final.

Nevoile și Dorințele Consumatorului

O companie ar trebui să vândă doar un produs care se adresează cerințelor consumatorului, așadar experții în marketing și în business ar trebui să studieze atent nevoie consumatorilor, înainte să lanseze produsul.

Comunicarea

Conform spuselor lui Lauterborn, promovarea are rol manipulativ, pe când comunicarea este cooperativă, așadar experții în marketing ar trebui să dezvolte un dialog deschis cu potențialii clienți, bazat pe nevoile și dorințele lor.

Convenabilitate

Produsul tău trebuie să ajungă ușor la consumator, fără ca acesta să depună eforturi prea mari. Astfel, ele trebuie așezate în mod strategic, în mai multe puncte de distribuție vizibile.

Indiferent de ce mix de marketing alegi, este joacă un rol vital în evoluția afacerii tale iar din acest motiv, este bine să ai un plan care balansează profitul, satisfacția clientului, vizibilitatea brandului și disponibilitatea produsului.

O dată ce ai înțeles conceptele de bază ale mixului de marketing, precum și extensiile sale, fii sigur că vei atinge succesul financiar, fie că este vorba de propriul business sau că ești angajat.

Pentru orice problemă de marketing cu care te confrunţi în drumul tău de antreprenor noi te invităm să ne contactezi pentru a-ţi oferi o mână de ajutor.

 

 

Related posts