Știm cu toții, să te promovezi nu este cel mai ușor lucru într-o lume asaltată de reclame, în care avem de toate și le găsim fără prea multe eforturi. Iar atunci când te afli la început de drum, bugetul este un subiect delicat și fiecare ban contează, mai ales când nu ți-ai format o rețea de clienți. Să apelezi la freelanceri din marketing sau la o agenție te ajută să te faci remarcat în piață, însă e nevoie de răbdare și de un buget constant alocat către publicitate.
Însă nu e cazul să te descurajezi. Cu dorință de reușită și deschidere, poți deveni propriul tău om de marketing pentru început, dacă pui în aplicare cele mai eficiente metode de promovare online gratuite sau plătite.
Care sunt acestea? Îți explicăm pe larg în continuare beneficiile și ce implică fiecare din aceste canale.
Metode de promovare online gratuite
1. Content Marketing
Ne aflăm într-o eră a tehnologiei, în care informația circulă și se distribuie extrem de rapid, mai ales când își dovedește utilitatea. Să zicem că dat startul unui business în industria plantelor naturiste. Cum te folosești de acest lucru, ca să ajungi mai repede la clienții tăi?
Le oferi informații relevante și de ajutor, prin content marketing pe blog, vlog sau orice alt tip de format online virtual. Practic, cu cât arăți mai mult că ești un expert în domeniul tău și ești la curent cu actualitățile, cu atât vei inspira mai multă încredere potențialilor tăi clienți, pentru că transmiți mesajul: “Sunt lider în domeniul meu și îmi cunosc produsele.”. Cu alte cuvinte, livrând conținut de calitate și constant, îți vei construi reputația și vei atrage inevitabil publicul tău țintă.
Un studiu arată că firmele care postează de 16 ori pe lună au de patru ori mai mult trafic pe site-ul lor, decât cei care postează decât de două-trei ori pe lună. În funcție de profilul afacerii tale, găsește uneltele care se pretează cel mai bine și nu spune nu video-urilor mixate cu conținutul scris, care atrag vizual consumatorii.
Important este să fii creativ și să dezvolți conținut util și bogat pe nișa ta, așadar, explorează toate subiectele de interes care se învârt în jurul profilului afacerii tale.
2. Optimizare SEO
SEO, posibil să fi ajuns acest cuvânt pe la urechile tale, însă să nu știi exact cu ce se mănâncă. Pentru a elucida misterul, SEO este prescurtarea expresiei “search engine optimization”. Ce înseamnă asta?
Optimizare SEO presupune încorporarea de cuvinte cheie în legătură cu produsele sau serviciile de pe site-ul tău, astfel încât utilizatorii, când caută acele cuvinte în motoarele de căutare precum Google, să aibă printre primele rezultate pagini relevante ce livrează informațiile pe care le caută el.
Cum identifici cele mai bune cuvinte cheie pentru site-ul tău?
Faci un research pentru a vedea care sunt cele mai căutate cuvinte de către target-ul tău, dar și pentru a vedea care sunt cuvintele cheie pe care competitorii tăi le targetează. Investind în SEO, îți poți îmbunătăți site-ul, ajutându-l să rankeze bine în motoarele de căutare, atunci când utilizatorii căută produse sau servicii din domeniul tău.
Și totuși, cum introduci cuvintele cheie?
Știi că mai sus îți pomeneam de content marketing? Iată și răspunsul! Dacă vei publica pe site-ul tău conținut original în care să introduci cuvintele cheie, vei obține în timp autoritate printre site-urile existente pe nișa ta. Pentru asta, este nevoie să ai conținut realizat pe o strategie de marketing, cât mai relevant și cât mai bogat.
Rezultate, pe când?
Nu te aștepta să vezi rezultate după primul articol publicat. Când apelezi la SEO, ai nevoie de răbdare și constanță. Scopul tău este să îți aduci site-ul pe prima pagină în rezultatele motorarelor de căutare, eventual printre primii trei din căutările organice. Acest lucru nu se întâmplă peste noapte, ci în timp, însă odată ajuns acolo, va fi dificil ca cineva să-ți detroneze locul, spre deosebire de alte unelte de marketing.
3. Social Media
Astăzi, în postura de brand sau de om, dacă nu ai social media, nu exiști. Și fie vorba între noi, dacă ai posibilitatea de a ajunge să-ți cunoști publicul fără niciun cost sau cu costuri reduse, de ce să nu profiți de asta?
Site-urile de social media, precum Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn sau Pinterest, îți oferă o mare oportunitate de a te conecta și de a ajunge la audiența ta. Aici, ai șansa de a-ți face cunoscute serviciile sau produsele, însă nu uita că un conținut de calitate, ce are potențial de a deveni viral, este esențial. Realizează o strategie de promovare și adapteaz-o pentru fiecare rețea socială. Poate că produsele sau serviciile tale sunt mai relevante pe Instagram decât pe Facebook, însă, pentru a ajunge la toate publicurile, este indicat să adopți o strategie 360 °.
Și nu te sfii, dacă ești prezent acolo, fii prezent în adevăratul sens al cuvântului.
Oferă conținut relevant, fă trimiteri către site-ul tău, interacționează cu urmăritorii tăi, răspunde-le la întrebări, implică-te, fii activ și adoptă un ton prietenos și uman. În timp, îți vei forma o comunitate care va ajunge să-ți îndrăgească brandul și să-l cumpere.
Însă, având în vedere că reach-ul organic a scăzut considerabil în ultimii ani, nici publicitatea pe Facebook nu mai e ce a fost cândva. Pentru a ajunge la cât mai multe persoane, este indicat să faci campanii plătite, în funcție de bugetul tău, bazate pe standardele demografice, cât și pe interese sau comportamente. Astfel, poți fi sigur că vei ieși în față.
4. Fii prezent pe forumuri și grupuri
Dacă tot ești prezent pe social media, de ce să nu faci parte și din grupurile pe profilul afacerii tale, unde vei ajunge rapid la publicul țintă?
Să luam exemplul de mai sus, cu afacerea pe plante farmaceutice – dacă ai o pagină de Facebook, de ce să nu-ți faci și un grup propriu sau să intri pe altele de interes? În cazul de față, într-un grup pe profil de healthy lifestyle, well being sau pentru vegetarieni ai multe șanse să ajungi la publicul tău, să răspunzi întrebărilor relevante pe nișa ta și să intri în discuții, în postura de expert pe domeniu. În acest fel, le oferi valoare atât oamenilor, prin interacțiunea cu ei și îți construiești singur reputația. Tot aici îți poți distribui articolele de pe blog, fie prin răspunsuri la întrebări, fie prin postări separate, aducând trafic pe site-ul tău.
5. Email marketing
Vorba aceea, “Oldie, but goldie!”, aici intră și metoda de promovare prin e-mail marketing. Chiar dacă este una din cele mai vechi forme de promovare online, este și una din cele mai eficiente strategii de marketing. Atunci când te folosești de e-mail, poți ajunge cu ușurință la persoane din targetul tău, direct în Inbox-ul lor.
Spre exemplu, luăm cazul plafarului de mai sus. Să zicem că ai produse noi într-o anumită categorie sau poate ai oferte de sărbători, știri de anunțat, articole utile în blog și multe altele. Toate acestea pot fi transmise cu ușurință target-ului tău, însă, livrează informațiile prietenos: personalizează-le, alege subiecte interesante, include conținut animat, pentru a menține interesul publicului. Cu aceste trucuri, vei crește cu 14% CTR-ul, adică rata de click.
Include pe site-ul tău un buton vizibil pentru abonare la newsletter sau obține adrese prin strategii de marketing ce includ reduceri de nou membru, vouchere etc.
Nu respinge e-mail marketing-ul, pentru că este un canal de comunicare extrem de eficient și ce presupune costuri scăzute.
6. Video marketing
Spune drept! Și tu, în calitate de consumator de conținut, ești mai tentat să te uiți la un video decât să citești un articol, nu-i așa? Video-ul ne angrenează multe simțuri și reprezintă viitorul în materie de promovare, așa că pregătește-te să investești în conținut video de calitate, dacă vrei să ieși în față.
Unde trebuie să fii prezent cu video-urile tale?
Mergi pe YouTube și pe Facebook cu încredere și postează conținut video de calitate, cu potențial să devină virale și vor ajunge la un public cât mai larg. Planifică-ți materialele inteligent, astfel încât să ofere informații relevante într-un timp cât mai scurt și care să capteze atenția din primele secunde.
7. Formează-ți o comunitate
Orice persoană care aparține unei comunități se simte mai bine și mai valoroasă, așa că de ce să nu fii tu cel care aduce un plus de valoare în viețile clienților și potențialilor clienți, inițiind propria ta comunitate?
Spre exemplu, dacă ai un website WordPress, îți poți crea un forum cu ajutorului modulului BuddyPress iar pe Facebook, ai posibilitatea să-ți creezi un grup în care tu stabilești regulile, precum și cine vrei să facă parte din el. O dată ce o persoană va fi acceptată în comunitatea respectivă, va avea sentimentul de apartenență, ce duce la încredere în brand și ulterior, la fidelitate.
Fiind comunitatea ta, îți poți distribui propriul conținut, poți afla profilul consumatorilor tăi și poți menține legătura cu ei, ceea ce te va ajuta, în timp, să îți îmbunătățești serviciile sau produsele.
8. Organizează evenimente online și offline
Un eveniment înseamnă o experiență iar studiile arată că o experiență ne face mult mai fericiți, ca oameni. De ce să nu fii tu brandul care aduce comunitatea online în offline și oferă experiențe?
În acest fel, participanții te vor ține minte iar tu tot ce faci este să îți bătătorești calea spre fidelizarea lor și crearea unei comunități. Luând exemplul de mai sus, cu business-ul în domeniul plantelor farmaceutice, poți organiza o întâlnire pe tema “Stil de viață sănătos”, la care inviți și un medic și un sportiv de performanță iar la sfârșit poți oferi o mică atenție și un voucher cu reducere, în semn de mulțumire, pentru participanți.
Aceste tipuri de evenimente îți pot solicita un buget foarte mic sau chiar deloc, dacă îți organizezi o strategie bine pusă la punct și le ții o dată la una sau două luni. Beneficiile de pe urma evenimentelor se vor vedea negreșit și te vor aduce aproape de target-ul tău.
Metode de promovare online plătite
1. Facebook Ads
În ziua de azi, o pagină de Facebook pe care se fac doar postări organice nu te ajută prea mult și îți consumă timpul, pentru că reach-ul în cazul acestora a scăzut considerabil. Dacă vrei să ieși în față și să ajungi la publicul tău țintă, plătești.
Însă, partea bună e că bugetul ți-l decizi de unul singur, în funcție de suma de care dispui. O altă parte pozitivă este că Facebook Ads îți permite să alegi cui arăți reclamele tale, din punct de vedere demografic, geografic, al intereselor și al comportamentului. Mai exact, dacă tu vrei să afișezi reclama ta doar pentru persoane cu vârste cuprinse între 30 și 35 de ani, care locuiesc în București, lucrează în vânzări și au ca interes nutriția, Facebook Ads te ajută în acest sens. Cu câteva ghiduri despre cum utilizezi acest instrument util de promovare, te vei descurca onorabil la început de business.
2. Promovare pe Instagram
Pentru că rețeaua socială Instagram aparține de Facebook, promovarea pe acest canal se va face tot prin intermediul Facebook Ads. Însă, înainte de a aloca buget către Instagram, întreabă-te următoarele:
În ce categorie de vârstă se află publicul meu țintă?
Conform statisticilor, persoanele cele mai active pe Instagram sunt cele tinere, cu vârste cuprinse între 18 și 34 ani. Așa că, dacă ai produse sau servicii care se adresează persoanelor de peste 50 ani, este indicat să te reprofilezi către Facebook, dacă îți dorești rezultate mai bune.
Am conținut vizual suficient de bun, încât să stârnească interesul?
Instagram este o platformă bazată pe conținut vizual, în mare parte, fie că vorbim de video-uri sau fotografii. Ce este frumos și atrage privirile are mai multe șanse să se facă remarcat, decât o imagine de o calitate îndoielnică. Așadar, realizează o fotografie bună, cere păreri prietenilor despre ea și dacă 8 din 10 îți zic “OAU!”, atunci merită o sponsorizare, care îți va aduce un engagement triplu față de bătrânul Facebook.
3. Promovare pe Youtube
Știai că Youtube este al doilea cel mai mare motor de căutare după Google?
Și cred că știi bine acele reclame care îți apar înaintea video-urilor la care dai play, de cele mai multe destul de agasante, ca să fim sinceri. Însă, în funcție de business-ul tău, nu ai de unde să știi dacă promovarea pe Youtube poate funcționa sau nu, dacă nu testezi.
Însă, metoda de targetare la Youtube nu este cea mai exactă, comparativ cu alte canale. Totodată, costul per click se face prin licitație iar dacă un competitor licitează mai mult decât tine pe cuvintele cheie, veți coborî automat la rezultate. Dacă ai un buget suficient de mare, merită să testezi și această platformă, pentru a vedea dacă funcționează pe business-ul tău.
4. PPC – Google Ads
Când ai un business la început de drum, promovarea plătită prin Google Ads este o metodă eficientă de a aduce trafic pe site-ul tău, care, ulterior se poate transforma în clienți.
Cum funcționează?
Licitezi o sumă de cuvinte de căutare pentru ca pagina ta să apară pe o poziție cât mai sus la căutarea lor în Google, după care plătești pe fiecare click apăsat pe pagina ta și monitorizezi evoluția campaniei.
Avantajul acestui tip de promovare este că-ți aduce clienți pe termen scurt, pentru că atunci când nu mai plătești, dispari automat de pe prima pagină din Google. O soluție pe termen lung rămâne optimizarea SEO, care te va menține timp îndelungat pe prima pagină, chiar și când nu mai investești atât de mult în această direcție.
Un alt avantaj este că folosind Google Adwords, vei concura doar cu cei din industria ta, spre deosebire de Facebook, unde treaba stă altfel. Totodată, pentru că ai posibilitatea de a alege cuvinte cheie pe care potențialii tăi clienți le caută atunci când sunt deciși să facă o achiziție.
Vestea bună e că procentul de click-uri pe anunțurile plătite ale magazinelor online a crescut considerabil în ultima vreme, așa că îndrăznește să încerci, mai ales dacă ești la început de business și ai nevoie și de awareness.
5. Retargeting Ads
Poate că sună a matematică, dar cel mai probabil ți s-a întâmplat și ție!
Intri pe un site, te uiți la o pereche de pantofi sport, însă amâni achiziția până te decizi și apoi îți apar pe Facebook sau Instagram reclame la pantofii respectivi. Nu, nu. Nu ți-a invadat nimeni PC-ul și nici nu e o coincidență.
E doar Retargeting Ads, cu care tu ai fost de acord fără să realizezi, atunci când ai dat ok la instalarea de cookie-uri, la intrarea pe site, care, de fapt, îți instalează un cod de urmărire. Prin această metodă, îl faci pe potențialul tău client să nu îți uite produsul și, mai devreme sau mai târziu, să facă achiziția.
Dacă ai un magazin online de produse, această metodă merită încercată, pentru că s-ar putea sa aibă efecte chiar pozitive.
6. Marketing Afiliat
Ai observat că pe site-uri precum Emag, atunci când ești în căutare de un anumit produs, vei găsi mențiunea “Vândut și livrat de X”?
Practic, un magazin online mic își vinde produsele prin Emag, unde plătește un procent din vânzare, dar capătă mai multă vizibilitate. Acest lucru îl poți face și tu, până când îți dezvolți afacerea și capeți reputație.
Însă, cum funcționează?
Foarte simplu! Îți faci un cont pe plaformă de afiliere, fie 2Parale, fie Profitshare, unde îți prezinți produsele. Platforma îți va prezenta diverse metode de promovare a produselor tale iar afiliatul își alege magazinele online pe care dorește să îți vândă produsele. La sfârșit, se stabilește un procent din vânzările realizate prin intermediul magazinului mare, care merge către afiliat.
Când ești la început de drum și ai nevoie de vizibilitate, marketingul afiliat este o bună metodă prin care îți poți crește vânzările.
7. Fă parteneriate cu alte branduri care au publicul tău țintă
Atunci când ești nou intrat pe piață, începi de la zero, ceea ce înseamnă că trebuie să câștigi încrederea publicului tău țintă, trebuie să-ți formezi reputația și să-ți crești vânzările.
Pentru a-ți ușura drumul în acest sens, poți lega parteneriate cu cei care nu sunt concurența ta, dar care au legătură cu nișa ta, spre exemplu, bloggeri, branduri, influenceri etc.
De ce funcționează această metodă de promovare?
Brandurile sau persoanele cu care te parteneriezi au deja o anumită reputație și vizibilitate în online și inspiră mai multă încredere decât un brand nou pe piață, care poate fi chiar foarte bun, însă nimeni nu-l știe. Dacă alegi un influencer să-ți promoveze produsul în schimbul unui buget, publicul tău țintă va fi mult mai dispus să-l testeze, pentru că au încredere în influencer. Totodată, te poți parteneria și cu branduri prin care să vinzi pachete, spre exemplu aparat foto și un card de memorie.
Ce înseamnă promovare online?
Reclama, sufletul comerțului. O vorbă care ne-a trecut pe lângă urechi, dar pe care o adaptăm la momentul prezent, când afacerile se promovează într-un procent foarte ridicat în mediul online – pe internet.
În online, ai mult mai multă libertate, mai multe metode disponibile prin care poți promova și este mult mai ușor de pus în practică, decât prin alte canale. Totodată, costurile unei promovari online sunt considerabil mai scăzute decât în televiziune sau prin promovarea stradală. Cu o strategie bine pusă la punct, o tehnică potrivită, un buget corect și o echipă de experți în marketing, promovarea online îți poate depăși așteptările.
Cât costă să îți promovezi online afacerea?
La această întrebare, doar tu știi răspunsul exact, pentru că tu decizi ce buget vrei să investești în această direcție. Nu există o sumă exactă, însă poate fi de la gratuit până la sume mari.
O promovare online gratuită, prin metodele menționate mai sus, nu va avea efecte la fel rapide precum prin cele pentru care plătești.
Pentru a vedea rezultatele în promovarea online gratuită, va trebui să te înarmezi cu multă răbdare, perseverență și să urmezi cursuri online gratuite, care te ajută să înțelegi mai bine ce îți dorești, care ți-e publicul țintă și cum folosești cât mai eficient metodele de promovare.
În schimb, dacă vrei rezultate mai rapid, alocă un buget, în funcție de posibilități iar afacerea ta va crește pe măsura sumei alocate pentru promovare.
Pentru orice problemă de marketing cu care te confrunţi în drumul tău de antreprenor noi te invităm să ne contactezi pentru a-ţi oferi o mână de ajutor.
Organic Agency – Suntem o agenție de SEO & marketing din București care te ajută să cucerești lumea digitală. Suntem strategi cu suflet creativ. Misiunea noastră este simplă: creștem traficul siteului tău prin SEO, content marketing și PR digital. Rezultatele muncii noastre se numesc “lead-uri” și “conversii”.
Aida a absolvit sectia de Universitatii „Babeș-Bolyai” si are un master in social Media & marketing online de la SNSPA. Aida are vaste cunostinte despre cum functioneaza motoarele de cautare ajutand zeci de organizatii sa isi creasca prezenta in online prin campanii consistente de search & content marketing.