Scroll to top

Influencer marketing – ce este, cum se face în România, cum devii influencer


Organic Agency - noiembrie 30, 2022 - 0 comments

Conform studiilor, peste 80% dintre consumatori sunt influențați de o recomandare în momentul în care achiziționează un produs sau un serviciu. Până acum câțiva ani, termenul de influencer era atribuit doar personalităților publice, aspect care s-a modificat treptat, astfel că, cei denumiți influenceri au devenit accesibili și companiilor de mici dimensiuni, care doresc să implementeze strategii de influencer marketing. 

Conceptul de influencer marketing în România a fost preluat recent, însă, cu toate acestea, devine din ce în ce mai practicat de către companiile românești.

Ce este influencer marketing?

Influencer marketing este o strategie de marketing la care companiile recurg cu scopul de promovare a produselor sau serviciilor, încheind un parteneriat cu influencerii din mediul online. Datorită expunerii creatorilor de conținut și a comunității pe care au reușit să o atragă, companiile care doresc să implementeze o astfel de strategie își vor crește notorietatea și credibilitatea, aspecte care vor avea impact asupra vânzărilor. 

De ce să folosești influencer marketing pentru afacerea ta?

Considerată o strategie de marketing relativ nouă, încă există companii care nu înțeleg motivul pentru care ar aborda o astfel de campanie online. Beneficiile care vin odată cu utilizarea acestei strategii sunt numeroase și valoroase:

Influencerii au putere de convingere

Conform studiilor, aproximativ 55% dintre consumatori citesc, cel puțin, 4 păreri despre produsele sau serviciile pe care urmează să le achiziționeze și 84% dintre consumatori se bazează pe recomandările venite din partea influencerilor, denumiți și ambasadori de brand. 

Toată lumea folosește social media

Recomandările creatorilor de conținut ajung la un procent semnificativ din populație, indiferent de vârsta utilizatorilor și a ocupației acestora. Ultimele cercetări arată că din totalul populației globale, 59.3% sunt utilizatori ai rețelelor de socializare; procentul utilizatorilor în România crește până la 69.7%.

Influencerii pot influența SEO

Colaborările cu influencerii au efect chiar și asupra SEO, acestea având impact asupra traficului din site-ul web; popularitatea companiei pe rețelele de socializare crește numărul urmăritorilor și a interacțiunii acestora cu postările. Deși popularitatea de pe platformele de socializare nu asigură urcarea în clasamentul de pe motoarele de căutare, ea influențează încrederea utilizatorilor în companie.

Z – GenZ (1997 – 2012), M – Millenials (1981- 1996), X – GenX (1961 – 1980), B – Boomers (1946 – 1960)

Rețelele sociale au o influență mult mai mare decât motoarele de căutare pentru GenZ când vine vorba de influențarea tranzacțiilor.

Tipuri de influenceri

Există diverse criterii conform cărora companiile decid cine sunt influencerii potriviți pentru implementarea campaniei de promovarea a produselor sau serviciilor.

Nano-influenceri 

În această categorie sunt incluși creatorii de conținut care nu depășesc 10.000 de urmăritori; parteneriatele acestora sunt cu brand-uri mai puțin cunoscute, iar audiența cărora se adresează este una specifică. Nano-influencerii sunt potriviți brandurilor cu produse sau servicii a căror prețuri sunt accesibile. 

Micro-influenceri 

Cu un număr de urmăritori cuprins între 10.000 – 100.000, aceștia sunt considerați experți în nișa în care activează. Relația pe care reușesc să o dezvolte cu cei care îi urmăresc este una apropiată, în care cei din comunitate rezonează cu activitatea creatorilor de conținut, iar nivelul de încredere în influenceri este la un nivel ridicat. 

Macro-influenceri

Numărul de următori ai macro-influencerilor este cuprins între 500.000 – 1.000.000. Aceștia nu doar sunt considerați experți în domeniul lor, ci și pregătirea lor profesională susține nivelul de expertiză pe care l-au dobândit. În această categorie sunt incluși jurnaliști, consilieri financiari, antreprenori de succes, investitori, modele, fotografi etc. Macro-influencerii sunt selectivi; nu acceptă să încheie parteneriate cu branduri în care nu cred sau pe care le consideră irelevante pentru comunitatea lor.

Mega-influenceri

Comunitatea acestei categorii de influenceri depășește 1.000.000 de urmăritori. Impactul pe care aceștia îl au în piață este remarcabil, ei fiind capabili să seteze noi trenduri. Parteneriatul cu mega-influencerii înseamnă expunere la nivel internațional, însă sumele de bani pentru care ei acceptă să promoveze produsele sau serviciile unei companii sunt accesibile doar business-urilor stabile în piață, cu potențial financiar.

Tipuri de colaborări de influencer marketing

Scopul strategiilor de influencer marketing servesc la realizarea aceluiași obiectiv: creșterea notorietății brandului. Există diverse tipuri de colaborări care pot fi abordate:

Colaborare pentru evenimente

Fie că este vorba despre o lansare de produs, o conferință de business sau deschiderea unei noi locații, parteneriatul cu un social media influencer va stârni curiozitatea urmăritorilor lui despre eveniment. Un videoclip live realizat de influencer în cadrul evenimentului va crește interesul urmăritorilor pentru produsele sau serviciile companiei.

 

Cadouri

Trimiterea pachetelor de PR sau a cadourilor către influenceri este o tehnică de marketing care presupune costuri reduse, dar care poate fi de impact. Fie că este vorba despre produse, servicii sau experiențe, în cadourile oferite influencerilor este nevoie să fie incluse informații despre companie și despre cadoul oferit, astfel încât, dacă aceștia îl consideră potrivit pentru a-l prezenta și comunității lor, să poată comunica informațiile corecte.

 

Videoclipuri

Impactul promovării produselor și serviciilor sub formă de videoclipuri este mai mare decât în cazul postărilor statice, de tip fotografii. Este important de verificat în cazul acestui tip de colaborare platforma pe care va fi livrat conținutul video; nu toate platformele online au o rată de succes atât de mare precum TikTok, spre exemplu. Este recomandat să existe un mix între fotografii și clipuri video.

 

Giveaway

Dacă îți dorești să organizezi un concurs prin care să oferi un cadou gratuit participanților, încheie o colaborare cu un influencer pentru a crește vizibilitatea giveaway-ului. Oferă-i libertatea să realizeze conținutul vizual conform stilului său, astfel încât să îl promoveze și pe rețelele de socializare proprii, unde va fi prezentat comunității care îl urmărește.

 

Preluare canal

O tactică eficientă, practicată și în România de brandurile recunoscute la nivel național. Această strategie de marketing presupune preluarea contului de socializare pentru o anumită perioadă de timp de către influencer, timp în care acesta va posta fotografii, videoclipuri, poate chiar va găzdui o discuție live despre produsele sau serviciile companiei partenere. Pentru ca această tehnică să fie de succes, este nevoie ca preluarea de cont să fie promovată înainte atât de companie, cât, mai ales, de influencerul partener.

 

Diseminare mesaj

O strategie potrivită companiilor care vor să semnaleze o problemă socială sau un eveniment caritabil. Colaborarea cu un influencer va crește vizibilitatea mesajului în mediul online și, în funcție de ceea ce se comunică, poate avea impact și efecte extraordinare asupra imaginii companiei.

Cum să stabilești o strategie de influencer marketing

GHID VIDEO STRATEGIE INFLUENCER MARKETING

Odată ce ai înțeles conceptul de influencer marketing, este timpul să afli care sunt pașii implementării unei astfel de campanii online:

1. Stabilește obiectivele campaniei

Care este scopul campaniei tale: creșterea notorietății brandului, promovarea unui nou produs, generarea de noi clienți? Identifică care sunt rezultatele pe care îți dorești să le obții.

 

2. Cunoaște-ți audiența

Stabilește cărui segment de piață te vei adresa; doar când vei cunoaște audiența vei putea crea mesajul și conținutul campaniei.

 

3. Înțelege procesul

Informează-te despre regulile pe care trebuie să le respecți pentru implementarea corectă a strategiei. Menționarea în mesaj că promovarea produselor sau serviciilor este sponsorizată, ține atât de reguli, cât și de etică.

 

4. Folosește cei trei R de influență

Relevanța: analizează care sunt interesele și problemele utilizatorilor, ce anume îi motivează, astfel încât mesajul pe care îl transmiți să fie relevant pentru ei.

Reach: are în vedere dimensiunea segmentului de piață căruia te adresezi; nu doar numărul de urmăritori ai unui influencer sunt importanți, ci și calitatea lor.

Rezonanță: măsoară nivelul de interes pe care influencerul îl poate genera; sunt luate în calcul numărul de redistribuiri al postărilor, interacțiunile și comentariile.

 

5. Pregătește o lista de influenceri

Alegerea influencerului potrivit este esențială pentru ca obiectivele stabilite să poată fi îndeplinite; creează o listă cu influencerii relevanți nișei tale, în care să ai în vedere: audiența și calitatea urmăritorilor, rețelele de socializare eficiente conținutului pe care îl publică, calitatea și autenticitatea conținutului, valorile și personalitatea, rata de conversie a utilizatorilor în clienți, tarifele pe care le solicită în vederea unui parteneriat.

 

7. Cercetează opțiunile

Analizează conținutul pe care influencerii îl postează; dacă postează adesea conținut sponsorizat, este foarte posibil ca rata de conversie a utilizatorilor în clienți să fie scăzută. Cunoaște cu exactitate audiența influencerilor din lista creată; nu ai vrea ca la final de campanie să remarci că produsele sau serviciile tale sunt irelevante publicului căruia i-au fost prezentate.

 

8. Contactează influencerii

Începe să comunici cu influencerii prin interacționarea cu ceea ce postează. În momentul în care strategia ta este conturată, abordează-i printr-un mesaj în privat sau prin scrierea unui e-mail, în care să prezinți compania ta și ce anume ai dori să promovezi cu ajutorul lor; nu uita să menționezi și propunerea de plată.

 

9. Colaborează cu influencerii pentru a crea conținut eficient

Inițiază o discuție despre modalitatea în care îți dorești să fie prezentat brand-ul tău, astfel încât mesajul pe care influencerul îl va crea să fie în rezonanță atât cu valorile lui, cât și cu cele ale companiei.

 

10. Măsoară rezultatele

Este posibil să rămâi impresionat de interesul pe care utilizatorii îl pot prezenta pentru produsele și serviciile tale; pentru a identifica eficiența campaniei, calculează dacă investiția a fost rentabilă.

Cum alegi un influencer potrivit?

Colaborarea cu influencerul potrivit poate fi elementul diferențiator în campaniile de influencer marketing. Creatorii de conținut autentici, creativi, relevanți, cu putere de conversie a urmăritorilor în clienți, vor avea un impact masiv asupra brandului tău. Criteriile după care să te ghidezi în alegerea influencerului potrivit:

1. Audiența

Un aspect esențial în alegerea influencerului este publicul căruia se adresează. Există diverse platforme online care îți pot oferi informații suplimentare despre audiența creatorului de conținut, cum ar fi: vârsta, locația, sexul.

2. Rata de conversie

Interacțiunea urmăritorilor cu postările indică nivelul de relevanță al conținutului pentru ei;  cu cât există mai mult interes din partea urmăritorilor pentru ceea ce influencerul promovează, cu atât mai mult cresc șansele ca aceștia să devină potențiali clienți.

3. Relevanța

Alege influencerul care să se potrivească cu imaginea brand-ului tău. Analizează conținutul pe care acesta obișnuiește să îl publice și imaginează-ți dacă brand-ul tău s-ar încadra pe rețelele lui de socializare. 

4. Autenticitatea

Naturalețea și autenticitatea sunt valori care oferă încredere urmăritorilor; influencerii care rămân autentici reușesc să creeze comunități loiale, care susțin întru totul activitatea influencerilor. 

5. Valorile

Identifică dacă valorile influencerului sunt în raport cu cele ale brand-ului tău; ar fi un eșec total să închei un partener cu un influencer vegan pentru promovarea produselor din carne.

6. Calitatea conținutului

Creativitatea este un aspect care rămâne la îndemâna influencerului; verifică dacă conținutul pe care îl postează este la calitatea la care sunt și produsele/ serviciile tale.

7. Frecvența

Cât de des postează influencerul? Verifică la ce perioadă de timp postează conținut și dacă interacționează cu urmăritorii prin răspunsul la comentarii. Pentru crearea unei audiențe loiale, influencerii trebuie să fie prezenți constant pe rețele de socializare, cu postări calitative și creative, care să-i inspire pe urmăritori. 

8. Fiabilitatea

Procesul de comunicare cu influencerul, în vederea unei viitoare colaborări, este un element cheie. Pentru ca obiectul contractului să poată fi îndeplinit cu succes și obiectivele să fie atinse, este nevoie ca acesta să răspundă în timp util solicitărilor tale.

9. Calitatea audienței

Analizează cu atenție dacă comunitatea pe care influencerul a reușit să o creeze este reală, cu urmăritori proactivi; câteva aspecte pe care să le iei în calcul: numărul de urmăritori este mult prea mare comparativ cu nivelul de calitate al postărilor; se postează rar, însă engagement-ul urmăritorilor este foarte crescut; numărul urmăritorilor este mai mic decât numărul conturilor pe care influencerul le urmărește; conturile pe rețelele de socializare au fost create de curând, dar numărul de urmăritori este impresionant; comentariile de la postări sunt repetitive și generice; numărul de vizualizări ale clipurilor video este mult mai mic decât numărul de urmăritori.

Cum găsești influenceri în România

În ultimii ani, companiile din România au adoptat cu regularitate strategia de influencer marketing. Există numeroși creatori de conținut care reușesc să atingă obiectivele propuse de compania parteneră, tocmai datorită seriozității cu care tratează munca pe care o depun în online. Totuși, unde îi găsim pe influenceri?

 

Apelează la o agenție de influencer marketing

Există două categorii de influenceri: cei care își gestionează singuri colaborările și cei care sunt  administrați de o agenție. Dacă îți dorești ca procesul să fie unul rapid, apelează la agențiile de influencer marketing; acestea îți vor pune la dispoziție toate informațiile de care ai nevoie.

 

Apelează la o agenție de PR

Conceptele de influencer marketing și PR se interconectează. Agențiile de PR te vor ajuta cu implementarea strategiei; este nevoie de o discuție detaliată despre compania ta și obiectivele pe care îți dorești să le atingi, urmând să primești apoi câteva propuneri de strategii, în care vor fi incluse și posibilele parteneriate cu influenceri. 

 

Urmărește hashtag-uri relevante pentru brandul tău

Identifică potențialii influenceri relevanți pentru campania ta online prin căutarea de hashtag-urile relevante; există platforme online care îți vor oferi informații detaliate despre cei care utilizează hashtag-urile respective.

TOP influenceri din România

Sursa info: https://www.heepsy.com/

Ce să incluzi într-un contract cu un influencer

Încheierea unui contract înainte de implementarea campaniei este esențială; un document legal va fi întotdeauna la îndemână în situațiile în care există neînțelegeri. Include în contract următoarele aspecte:

1. Informații generale

Sunt menționate datele de contact ale părților între care se încheie contractul. Se utilizează un limbaj simplu, pentru a se evita posibilele interpretări.

2. Data de început și data de finalizare a contractului

Indiferent de cât de lungă sau scurtă este perioada de colaborare, trebuie menționată data intrării în vigoare a contractului, precum și data de încheiere.

3. Modalitatea de compensare

Un aspect extrem de important este forma de recompensare a influencerului: bani, produse, servicii. Se menționează suma de bani care va fi oferită sau ce produse/ servicii va primi și termenul în care acestea vor fi livrate. Tot în această secțiune se menționează dacă plata va fi efectuată într-o singură tranșă sau în mai multe.

4. Implicarea ta în campanie

Aportul tău în implementarea campaniei trebuie menționat în contract; fie că livrezi doar informații despre produsele/ serviciile tale, fie că îți dorești să contribui și la crearea mesajului, include-le în acest articol din contract.

5. Tipul ce conținut

Menționează cu exactitate modalitatea prin care se va face promovarea: postare pe profil, video, instastory, reel, vlog, redactare de articol; nu omite să indici și cantitatea materialelor promovate. 

6. Procesul de aprobare

Conținutul creat de influencer trebuie verificat de echipa de marketing, tocmai pentru ca acesta să fie în conformitate cu valorile companiei. Este indicat să notezi în contract numărul de revizii pe care influencerul le va face fără a solicita plata extra.

7. Promovarea

Stabilește de la început implicarea pe care influencerul o va avea în promovare. Menționează în contract dacă îți dorești ca el să posteze conținutul și pe profilul personal.

8. Drepturile de autor pentru conținut

În situația în care îți dorești să ai dreptul de modificare al conținutul livrat de influencer sau să utilizezi ulterior imaginea lui în alte campanii, stipulează în contract.

9. Acordul de publicare

Dacă este vorba despre o campanie care se desfășoară pe etape, notează când se postează și pe ce rețele de socializare. În cazul în care nu se respectă programul, stabilește care sunt penalitățile.

10. Exclusivitate temporală

Consultă-te cu influencerul în vederea existenței altor colaborări între el și competitorii tăi. Include în contract perioada de timp în care nu poate încheia alte parteneriate cu alți concurenți de-ai companiei tale.

11. Clauză de extindere

Stabilește perioada în care conținutul creat de influencer pentru compania ta va apărea pe profilul lui; în situația în care nu este menționat, este posibil ca după încheierea campaniei și efectuarea plății, acesta să șteargă postarea.

12. Clauza de anulare

Ar trebui să aibă în vedere penalitățile și rambursarea banilor sau a produselor/ serviciilor în situația în care influencerul realizează că nu este potrivită campania pentru publicul lui, astfel că decide să anuleze contractul.

13. Autenticitatea imaginii

Nu promova imagini cu produsele/ serviciile companiei tale care nu reprezintă în totalitate caracteristicile lor. În situațiile în care informațiile prezentate nu sunt reale și acest aspect este identificat, reclama va fi interzisă și conținutul va fi șters.

14. Clauza de moralitate

Nu poți controla activitatea influencerului, însă te poți proteja cu ajutorul unei clauze de moralitate; dacă comportamentul lui poate afecta imaginea companiei, anulează contractul.

Greșeli de evitat într-o campanie de influencer marketing

Dacă ești la prima campanie de acest gen, am creat pentru tine o listă cu cele mai frecvente greșeli:

1. Lipsa stabilirii obiectivelor
Dacă nu știi ce îți dorești să obții în urma campaniei online, risipești timp, bani și energie în zadar.

2. Colaborarea cu influencerul nepotrivit
Deși apreciezi un anume influencer și ți-ai dori ca produsele/ serviciile tale să fie promovate de el, este posibil ca el să nu fie relevant și de încredere pentru compania ta.

3. Omiterea concurenților
Pentru influenceri nu este o problemă să colaboreze cu mai multe companii din același sector, însă pentru compania ta poate deveni o problemă; este posibil ca utilizatorii să nu fie atât de interesați de ceea ce promovează influencerul, dacă recent a prezentat produse sau servicii asemănătoare.

Cum îl recompensezi?

Principalele metode de recompensă ale unui influencer sunt cele de tip financiar și cele în care primesc produse/ servicii gratuite. Posibilitatea ca influencerul să prezinte comunității lui conținut exclusivist este de asemenea o răsplată interesantă; spre exemplu: încercarea gratuită a unei platforme care încă nu a fost lansată. Asocierea influencerului cu brand-ul sau oferirea posibilității de a deveni membru în comunitatea companiei pot fi recompense motivante. Oferirea unei experiențe VIP este, de asemenea, o ofertă de nerefuzat; invitarea la un eveniment exclusivist, care nu este deschis publicului larg, poate fi o oportunitate aparte pentru influencer.

Related posts