- Ce este update-ul Google Page Experience
- Ce factori influențează Page Experience
- Google Page Experience și Core Web Vitals
- Cum se măsoară Core Web Vitals
- Rapoarte de page experience pentru mobil și desktop
- Cum recuperezi traficul afectat de update-ul Google Page Experience
- Istoric complet al update-urilor de algoritm Google Page Experience
Ce este update-ul Google Page Experience
Google page experience este un algoritm Google care analizează și clasifică paginile web, după anumite criterii, în funcție de experiența pe care o au utilizatorii atunci când le accesează. În cazul în care acest algoritm, lansat în anul 2021, consideră că utilizatorii vor avea o experiență nesatisfăcătoare în urma interacțiunii cu un anumit website, Google va penaliza poziția pe care pagina respectivă o ocupă în topul căutărilor.
Ce factori influențează Page Experience
Există o serie de factori care pot influența acest update, Google Page Experience, și care sunt incluși în Core Web Vitals:
- Mobile friendly update;
- Page Speed Update;
- HTTPS ranking boost;
- Penalizări pentru reclame pop-up (intrusive interstitials);
- Penalizări pentru safe browsing.
Google Page Experience și Core Web Vitals
Factorii din care este format Core Web Vitals au devenit factori de rankare importanți în optimizarea SEO abia în anul 2021, deși ei au fost lansați mult mai devreme. Există trei factori, fiecare dintre ei esențiali pentru clasarea unui website în topul căutărilor Google.
Largest Contentful Paint (LCP)
Este un instrument care măsoară viteza de încărcare a paginii web; cu cât viteza de încărcare este mai mare, cu atât utilizatorul devine mai satisfăcut, deoarece nu este nevoit să aștept mult timp pentru a naviga pe website. Pentru o experiență de calitate a utilizatorului este recomandat ca LCP să fie de maxim 2,5 secunde.
First Input Delay (FID)
Acest instrument măsoară timpul pe care utilizatorul trebuie să îl aștepte din momentul în care a interacționat pentru prima data cu o pagină (accesează un link, apasă pe un buton etc.) și până când pagina îi oferă un răspuns la interacțiunea inițiată de utilizator. FID măsoară interactivitatea, astfel că pentru o experiență plăcută acesta trebuie să fie sub 100 milisecunde.
Cumulative Layout Shift (CLS)
CLS măsoară stabilitatea vizuală, reprezentând acel instrument care determină frecvența cu care utilizatorii se confruntă cu schimbări neașteptate de aspect. Pentru ca un site să fie cât mai bine perceput de utilizatori, acesta trebuie să aibă un scor CLS de 0,1 sau chiar mai mic.
Cum se măsoară Core Web Vitals
Google pune la dispoziție o serie de instrumente prin intermediul cărora se poate măsura Core Web Vitals.
Search Console
Instrumentele și rapoartele Search Console le permit administratorilor paginilor web să analizeze și să evaluează paginile întregului website. Pe baza datelor obținute din raportul Chrome UX, Search Console scoate în evidență paginile care au nevoie de îmbunătățiri. Adresele URL care nu dispun de cantitatea minimă de date necesar a fi raportate, vor fi excluse.
PageSpeed Insights
Acest tool a fost actualizat tocmai pentru a putea utiliza Lighthouse 6.0, ceea ce îi permite să măsoare Core Web Vitals, atât în sesiunile de experiment, cât și în situațiile reale. PageSpeed Insights evaluează experiența utilizatorului unui website de pe ambele versiuni din care el accesează site-ul, atât desktop, cât și mobil, oferind ulterior sugestii despre modul în care poate fi îmbunătățit site-ul respectiv.
Lighthouse
Lighthouse oferă informații de diagnosticare, care pot fi folosite la optimizarea experienței utilizatorului. Ajuns la versiunea 6.0, Lighthouse beneficiază de noi instrumente, cum ar fi LCP și CLS. De asemenea, Total Blocking Time este foarte bine corelat cu First Input Delay, ceea ce crește acuratețea datelor furnizate.
Chrome UX Report
Cunoscut și sub numele de CrUX, acest raport reprezintă o bază de date publice, care cuprinde numeroase informații despre experiența reală a utilizatorilor de pe milioanele de site-uri, de pretutindeni. CrUX analizează și evaluează versiunile Core Web Vitals reale și nu le ia în considerare pe cele folosite ca testare.
Chrome DevTools
Noua actualizare le permite administratorilor site-urilor să identifice și să corecteze problemele de instabilitate vizuală dintr-o pagină, care pot influența CLS (Cumulative Layout Shift). Acest instrument mai este utilizat și pentru a măsura TBT (Total Block Time), care este util pentru îmbunătățirea First Insertion Delay.
Extensia Web Vitals
Poate fi descărcată din Chrome Web Store și, odată ce este instalată, măsoară în timp real toate cele trei valori Core Web Vitals (LPC, FID și CLS).
Ghid optimizare First Input Delay (FID)
Chiar dacă First Input Delay este considerat de către Google a fi un factor nu foarte semnificativ de ranking, cu cât o pagină web obține scoruri mari la mai mulți factori de rankare, cu atât mai mult va putea să urce în topul clasamentului căutărilor, motiv pentru care este recomandat să se îmbunătățească fiecare aspect al site-ului care poate influența pozitiv poziția sa în clasamentul căutărilor.
Ce este FID
FID, denumit și Input Latency, măsoară timpul necesar de care are nevoie un browser pentru a răspunde primei interacțiuni pe care un utilizator o are cu o anumită pagină din site. Interacțiunea utilizatorului poate consta în atingerea unui buton, accesarea unui link sau a secțiunilor în care poate fi introdus un text, click pe casetele de selectare etc. De asemenea, derularea sau mărirea/ micșorarea nu sunt considerate interacțiuni, astfel că FID nu le va lua în considerare, deoarece în cazul acestor acțiuni nu se așteaptă niciun răspuns de la o pagină web. Obiectivul FID este de a cuantifica cât de receptivă este o pagină web în momentul în care începe să se se încarce.
Cauze pentru scoruri FID mici
Cea mai des întâlnită cauză care poate duce la un scor FID mic este determinată de imagini și scripturi care se descarcă într-un mod dezorganizat. Există cazuri în care descărcarea unor fișiere se întrerupe mult prea des, apoi repornește, urmând ca apoi să se oprească din nou; această problemă poate influența și afecta negativ experiența utilizatorilor care încearcă să acceseze site-ul.
Cum să îmbunătățești scorul FID
Modalitatea prin care poți îmbunătăți scorul FID este să analizezi modul în care se descărca imaginile și scripturile și, în cazul în care aceste descărcări sunt cu erori, să remediezi cât mai repede problema. În principiu, poți utiliza atributele HTML pentru a putea controla modul în care se descarcă scripturile, sunt optimizate imaginile și înlăturate scripturile nefolositoare.
Obiectivul final este de a optimiza cât mai bine conținutul descărcat, astfel încât să poată fi eliminate situațiile în care procesul de download este întrerupt frecvent.
Impactul Javascript asupra scorului FID
JavaScript poate influența pozitiv sau negativ scorul FID al unui website. Acesta poate fi considerat o unealtă extrem de utilă care contribuie la funcționarea optimă a paginii web. Atunci când un buton este apăsat de către utilizator, JavaScript poate fi folosit pentru a afișa un mesaj de mulțumire într-o fereastră de tip pop-up.
JavaScript nu doar că descărcă conținutul, ci și rulează diverse informații, aspecte care pot contribui la input latency. În cazul în care un fișier JavaScript de mari dimensiuni este poziționat în partea de sus a paginii, acesta va bloca redarea restului de informații de pe pagina respectivă până în momentul în care acel script este descărcat și rulat. Recomandarea este ca aceste scripturi să fie mutate din partea de sus a paginii în partea de jos a paginii, astfel încât să nu interfereze cu restul elementelor prezente pe acea pagină.
O altă problemă poate exista și dacă un fișier de mari dimensiuni JavaScript este poziționat la sfârșitul unei pagini web mult prea lungi; inițial, este posibil ca pagina să se încarce rapid, dar apoi se va bloca deoarece se va așteapta rularea fișierului JavaScript.
Pentru a rezolva posibilele probleme menționate anterior, se pot folosi atributele HTML Defer și Async pentru a putea controla modul în care sunt descărcate și rulate fișierele de tip JavaScript.
Ghid optimizare Cumulative Layout Shift (CLS)
Este esențial să înțelegem ce este CLS și cum poate fi optimizat, deoarece din anul 2021 a devenit și acesta un factor de ranking în Google.
Ce este CLS
Cumulative Layout Shift reprezintă schimbările neașteptate ale elementelor unei website, în timp ce pagina se descarcă. De obicei, elementele care sunt predispuse să se modifice sunt fonturile, imaginile, videoclipurile, formularele de contact, butoanele, dar și alte tipuri de conținut. Este esențial ca scorul CLS să fie cât mai mic, deoarece un scor mare implică probleme de codare, care presupun schimbări dese ale conținutului, aspect care duce la o experiență de nedorit pentru utilizator.
Cauze pentru scoruri CLS mici
Conform Google, există cinci motive principale care pot determina schimbarea cumulată a aspectului (CLS) unei pagini.
- Imagini fără dimensiuni: este recomandat ca imaginile să aibă dimensiunile stabilite în HTML, iar cele din categoria „responsive images” să prezinte aceleași dimensiuni ale imaginilor pentru toate ferestrele de vizualizare; recomandarea Google este de a utiliza AspectRatioCalculator.com pentru a analiza raporturile de aspect ale imaginilor;
- Anunțuri nestilizate: acestea trebuie să fie în conformitate cu dimensiunile paginii web setate; una dintre cele mai eficiente metode prin care poți rezolva problema anunțurilor care determină CLS prea mic este să aranjezi și să definești dimensiunile elementelor din pagină;
- Conținut injectat dinamic: este considerat a fi defectuos orice conținut care are legătură cu o sursă externă; de exemplu, în cazul WordPress, se poate conecta un videoclip de pe YouTube, iar site-ul va afișa și va considera filmulețul ca obiect încorporat;
- Fonturi Web care provoacă FOIT/ FOUT: fonturile care sunt descărcate de pe internet, pot adesea cauza FOIT (flash of invisible text) și FOUT (flash of unstyled text); pentru a evita o asemenea situație, este indicat să folosești rel=”preload” în linkul de unde se va descărca fontul respectiv; de asemenea, utilizând Lighthouse vei putea diagnostica elementele care cauzează CLS;
- Acțiuni care așteaptă un răspuns în rețea înainte de a actualiza DOM: există posibilitatea ca multe dintre elementele necesare redării conținutului unei pagini web să fie încărcate din memoria cache a browserului și acest lucru să afecteze CLS; în cazul în care un dezvoltator sau editor de site accesează o pagină în curs de dezvoltare, nu va putea observa schimbarea aspectului, deoarece elementele paginii vor fi deja încărcate, astfel că recomandarea ar fi să analizezi periodic acest aspect pe site-ul deja lansat sau pe cel în dezvoltare.
Cum să îmbunătățești scorul CLS
În cazul în care pagina web a fost afectată negativ, există o modalitate prin care poți remedia această problemă și recâștiga traficul pierdut; în principiu, CLS se poate repara din cod și necesită parcurgerea următorilor pași:
- Testează diferențele care pot apărea la download;
- Optimizează cum reacționează pagina la randare;
- Măsoară factorul CLS.
Ghid optimizare Largest Contentful Paint (LCP)
LCP a devenit un factor de clasare din anul 2021, astfel că este fundamental să înțelegem cum funcționează și modalitatea prin care se poate obține un scor LCP cât mai ridicat.
Ce este LCP
Reprezintă durata de descărcare a conținutului principal al unei pagini și posibilitatea utilizatorul de a putea interacționa cu pagina. Se măsoară întotdeauna imaginea de ansamblu din fereastra de vizualizare a utilizatorului, iar oricare element care se află dincolo de această zonă nu este luată în calcul. Conținutul care se analizează sunt imaginile, imaginile afișelor video, imaginile de fundal și elementele de text cum ar fi etichetele de paragraf.
Cauze pentru scoruri LCP mici
Printre cel mai des întâlnite cauze care pot determinat un scor LCP mic se regăsesc neoptimizarea unul bloc mare de text sau a unei imagini, care implicit împiedică descărcarea rapidă a conținutului; în asemenea situații este recomandată o analiză a acestor elemente și optimizarea lor într-un timp cât mai scurt, în primul rând pentru versiune mobil și apoi pentru cea desktop.
Există situații în care redarea unui website se face în mai multe părți; descărcarea unei imagini mari poate dura mai mult decât încărcarea unui bloc de text. Într-o asemenea situație se înregistrează performanța la nivel de bloc de text prin instrumentul PerformanceEntry. După încărcarea imaginii în partea de sus a ecranului, dacă aceasta ocupă prea mult spațiu vizual pe dispozitivul utilizatorului, se va face analiza ei prin intermediul PerformanceEntry.
Dimensiunea imaginilor pot afecta, de asemenea, scorul LCP. Optimizarea dimensiunii intrinseci a imaginii cu dimensiunea vizibilă va face ca descărcarea acesteia să se producă mai rapid și să nu afecteze scorul LCP.
Cum să îmbunătățești scorul LCP
Precum în cazul altor unelte, există trei domenii principale care, odată îmbunătățite, pot crește scorul LCP:
- Serverele lente;
- JavaScript și CSS care blochează rankarea;
- Timpii lenți de încărcare a resurselor.
Un server lent poate afecta experiența utilizatorului, tocmai de aceea este indicat să ai instalat un plugin WordPress, de exemplu, WordFence, care te va ajuta să identifici dacă pe site există un atac masiv pe care îl poți bloca.
Configurarea greșită a serverului dedicat sau VPS, cantitatea de memorie alocată PHP, utilizarea unui software învechit sau partajarea serverului cu mai mulți utilizatori pot avea un impact negativ asupra scorului LCP. În aceste situații, mutarea serverului într-un loc mai sigur, aplicarea anumitor remedieri, cum ar fi adăugarea de cache, optimizarea imaginilor, remedierea JavaScript și CSS, care blochează rankarea, pot fi soluții benefice, care ajută poziționarea site-ului din punct de vedere LCP.
Rapoarte de page experience pentru mobil și desktop
Inițial, update-ul Page Experience s-a focusat pe versiunea de mobil a paginilor web și doar apoi a început să își îndrepte atenția și înspre versiunea pentru desktop.
În momentul de față există rapoarte în Search Console pentru monitorizarea mai ușoară a statusului și problemelor de Page Experience, pentru fiecare tip de dispozitiv; asemenea rapoarte conțin informații despre procentul de adrese URL care au o experiență bună în pagină și afișările de căutare de-a lungul timpului, care permit evaluarea rapidă a performanței site-ului.
Cum recuperezi traficul afectat de update-ul Google Page Experience
Să nu uităm faptul că acest algoritm, Google Page Experience, este un factor de rankare care prioritizează și avantajează paginile web cu scoruri ridicate; cu toate acestea, update-ul Google Page Experience nu este singurul factor de luat în calcul pentru ca un website să urce în clasamentul căutărilor.
Pentru a recupera eventualul trafic pierdut în urma update-ului, trebuie îmbunătățite scorurile pentru Core Web Vitals; așadar, nu rămâne decât să analizezi constant această extensie pusă la dispoziție de Google.
Istoric complet al update-urilor de algoritm Google Page Experience
25 Iunie 2021 – Google Page Experience update (mobile)
22 Februarie 2022 – Google Page Experience update (desktop)
Organic Agency este o agenție de marketing digital supraspecializată în servicii de SEO marketing și content marketing. Executăm riguros strategii a căror eficiență a fost dovedită pentru peste 150 de branduri.