Email marketing este cel mai profitabil și mai eficient canal de marketing direct, studiile arătând că poate genera o rentabilitate medie de 42 de dolari pentru fiecare dolar cheltuit. Dar ce este email marketing? De ce ne este util? Și cum ar trebui să ne folosim de această unealtă de promovare pentru a obține cele mai bune rezultate? Aflăm împreună în articolul de mai jos:
Ce înseamnă email marketing
Email marketing reprezintă una dintre cele mai ușoare, mai directe și mai eficiente forme de promovare a unui produs sau serviciu, precum și de stimulare a loialității unui public. Prin intermediul acestuia poți comunica cu un grup de persoane, convingându-i să facă o anumită acțiune, precum efectuarea unei achiziții, rezervarea unui produs, înscrierea la un concurs sau înregistrarea pentru un eveniment.
De ce e util să faci email marketing
În ciuda creșterii rețelelor de socializare și a mesajelor de tip spam (care, de altfel, nu reprezintă niciodată o strategie de marketing bună), email marketing rămâne cel mai eficient mod de a comunica cu clienții potențiali și de a crește loialitatea celor deja existenți. Sunt mai multe motive pentru care să folosești email marketing, iar, mai jos, găsești trei dintre acestea:
Email-ul este canalul nr. 1 de comunicare
Știai că cel puțin 99% dintre utilizatorii de Internet își verifică contul de email zilnic? Asta nu se poate spune despre niciun alt canal de comunicare. De aceea, ar trebui ca mesajul tău să ajungă în inbox-ul consumatorilor tăi.
Tu deții controlul
Trebuie să ai o prezență consistentă și coerentă pe rețelele de socializare. Însă, din diferite motive, un cont poate fi suspendat sau chiar șters. Și, împreună cu el vor dispărea toți fanii și postările tale. În cazul email marketing, tu ești cel care deține lista de adrese. Tu deții controlul.
Rată mare de conversie
Studiile arată că utilizatorii care cumpără produse comercializate prin email cheltuiesc cu 138% mai mult decât cei care nu primesc oferte prin acest canal de comunicare. De fapt, unele date arată că email marketingul are o rentabilitatea a investiției de 4400%. Enorm! Cu alte cuvinte, email marketing reprezintă, pur și simplu, cea mai bună modalitate a creșterii vânzărilor online.
În comparație, cu rețelele de socializare, valoarea medie a comenzii prin email marketing este de cel puțin trei ori mai mare. De aceea, să folosești acest canal de comunicare este esențial. Cum facem asta? Mai jos vom discuta despre ce tipuri de email marketing să alegem și cum să le folosim eficient.
Tipuri de email marketing
Există multe tipuri de mesaje pe care le putem folosi în cadrul acestor campanii email marketing. Fiecare are un scop diferit și o anumită modalitate de a interacționa cu publicul pe care ai reușit să ți-l construiești în timp. În continuare, vom prezenta mai multe tipuri de email marketing, precum și cum le putem folosi pentru a comunica cu comunitatea noastră.
Email de bun-venit
Prin acest tip de mesaj setezi tonul discuției și îi ajuți pe utilizatori să afle mai multe despre produsul sau serviciul tău. Le poți oferi posibilitatea să obțină un demo, să primească un bonus sau un discount de bun-venit.
Newsletter
Aceste mesaje sunt ca niște buletine informative. Foarte populare, newsletterele ne ajută să prezentăm anumite produse sau servicii noi. Pot include, de asemenea, articole sau recenzii ale clienților existenți. De obicei, conțin și un call-to-action, adică prin aceste newslettere îi încurajezi pe useri să facă o anumită acțiune – să citească o nouă postare de pe blog, să verifice un produs nou, să pre-comande un anumit serviciu.
Email pentru generare de conversii
Acest tip de email este trimis, în special, către un grup de potențiali clienți interesați de un anumit produs sau serviciu. Poate fi urmat de mai multe mesaje care oferă informații suplimentare sau promoții relevante. Scopul acestui email pentru generare de conversii este să îl facă pe utilizator să treacă din etapa de considerare în cea de cumpărare.
Email de confirmare
Acest tip de mesaj este trimis către cei care, prin, de pildă, newslettere sau emailuri de conversie, au cumpărat un produs online pentru prima dată și primesc confirmarea înregistrării cu succes a acțiunii lor. De asemenea, prin acest email se mai pot oferi informații suplimentare despre această cumpărătură – factură, informații despre livrare.
Email promoțional
Unele dintre cele mai folosite tipuri de mesaje, email-urile promoționale tind să fie generice și să se adreseze unui public larg, amintindu-le de anumite oferte sau campanii sau promovând anumite produse noi.
Email tip chestionar
Feedback-ul clienților este unul dintre cele mai bune instrumente de creștere pentru orice afacere. De aceea, este foarte important să folosești eficient un email de tip chestionar. Prin acesta trebuie să le arăți clienților că prețuiești opinia lor și că vrei să creezi o experiență, un produs sau un serviciu de care să se bucure și care să le răspundă unei anumite nevoi. Și trebuie să arăți că feedback-ul lor este foarte important și că o să fie folosit. Mai mult decât atât, poți aplica rezultatele obținute prin cadrul acestui email tip chestionar atunci când construiești anumite oferte sau campanii.
Email sezonier
Nu în ultimul rând, este foarte important să ai o comunicare constantă cu comunitatea ta. Și să reușești să-ți personalizezi cât mai mult mesajele. Sezonul sărbătorilor, anumite ocazii speciale (de pildă, zilele de naștere sau ziua în care a împlinit un anumit număr de ani de când îți este client) sunt momente foarte bune pentru a trimite un mesaj special. Astfel, de Crăciunul, de ziua îndrăgostiților sau de 1 Martie, poți să le trimiți clienților tăi un email sezonier cu un mesaj special și poți profita de ocazie pentru a promova anumite produse contextuale sau promoții din perioada respectivă.
Cum se face email marketing și cum stabilești strategia
Construiește o strategie eficientă de e-mail marketing și expediază e-mailuri personalizate către utilizatorii care îl vor deschide, îl vor citi și vor acționa. Următorii 5 pași te vor ajuta să definești strategia corectă și să beneficiezi de acest instrument puternic de comunicare.
Definește-ți audiența
Un e-mail eficient este un e-mail relevant pentru utilizator. Ca în orice campanie clasică de marketing, începe să construiești profilul cumpărătorului, află ce își dorește și adaptează campania la nevoile publicului.
Stabilește obiectivele campaniei
Înainte de a stabili obiectivele campaniei, creează un context pentru aceasta. Analizează statisticile existente în industrie și utilizează-le ca repere pentru obiectivele tale. Stabilește obiective SMART și urmărește realizarea acestora.
Creează lista de e-mailuri
O listă de e-mailuri este alcătuită din utilizatorii care și-au dat consimțământul să primească conținut relevant din partea companiei tale. Este nevoie de timp pentru a crea o listă solidă, iar recomandările merg în zona creșterii organice a acesteia și nu către cumpărarea unora care prezintă riscuri. Campaign Monitor este un instrument care te ajută să îți creezi și rafinezi această listă.
Alege un tip de campanie
Campaniile de marketing sunt diferite, iar tu te adresezi țintit. Trimiți un newsletter săptămânal? Anunți periodic produsele noi? Ce articole de blog sunt distribuite? Aceste întrebări te ajută să stabilești tipul de campanie. Află care sunt campaniile existente și decide pe care o folosești pentru publicul tău. De asemenea, segmentează listele astfel încât clienții și potențialii clienți să se poată abona la e-mailurile relevante pentru ei.
Stabilește calendarul campaniei
Decide cât de des contactezi lista de e-mail și o informezi cu privire la campaniile desfășurate. În acest fel, utilizatorii vor lua act, din timp, despre serviciile sau promoțiile pe care le promovezi. Lipsa acestei acțiuni poate genera un număr mare de dezabonări sau trimiterea în lista de spam. Odată ce ai stabilit un program, fii consecvent și asigură-ți lista de încredere.
Măsoară rezultatele
Analizele integrate îți vor oferi un tablou asupra rezultatelor campaniei tale. Parametrii pe care e necesar să-i urmărești sunt: rata de accesare, rata de clickuri, rata de dezabonare și rata de eșec. Fii meticulos cu fiecare rezultat pentru că acest lucru îți va permite să realizezi modificări, care vor aduce rezultate mai mari.
Cum se creează lista de e-mailuri
Completează-ți constant lista de e-mailuri cu potențiali clienți, care s-au arătat interesați de compania ta. Există 2 modalități sigure prin intermediul cărora creezi o listă de e-mailuri: magnet de leaduri și formulare de abonare.
Folosește un lead magnet
Un instrument care atrage potențiali clienți în lista ta de e-mailuri. De cele mai multe ori acest tip de utilizator este atras de o ofertă, de o promoție sau de invitații la evenimente speciale. Oferta ta poate lua mai multe forme și este oferită gratuit în schimbul adresei de e-mail. În acest caz există o problemă – oamenii au devenit hiperprotectori față de informațiile personale. Nu te aștepta să primești o adresă de e-mail fără a oferi în schimb ceva valoros. De exemplu: Ebook, infografice, rapoarte sau studii, cursuri, instrumente noi. Dacă nu dispui de aceste resurse, reutilizează conținutul existent și atrage noi contacte.
Integrează un formular de abonare
Acest instrument îți permite să obții informații despre potențialul client și să-l incluzi în lista de contacte. Creează un formular de abonare atrăgător și care să se remarce prin design, să urmărească identitatea vizuală a brandului, să reprezinte exact oferta pe care o oferi, să urmeze un formular simplu pentru a nu îngreuna completarea acestuia, să solicite informații esențiale: nume, prenume și adresă de e-mail. Asigură-te că toate câmpurile funcționează și verifică dacă formularul este activ, iar informațiile sunt preluate.
Cum să trimiți e-mailuri de marketing
După ce ai definit strategia, ai stabilit calendarul și ai conceput e-mailul e momentul să trimiți informațiile către lista de e-mailuri. E-mail marketingul, îndeplinind calitatea de cea mai utilizată și sigură metoda de comunicare online, funcționează pe baza unui plan și este adaptat la obiectivele de business. Există câțiva pași care vor asigura succesul unei campanii.
Alege un serviciu de email marketing
Pentru crearea campaniilor de e-mail marketing alege un furnizor de servicii de e-mail (ESP) sau de soluții CRM în vederea automatizării procesului. Există o gamă largă de funcții care susțin crearea unor campanii de e-mail marketing eficiente și îndeplinesc obiectivele acesteia. Serviciul gratuit HubSpot generează date pe baza cărora măsori rezultatele campaniei și îți permite să creezi, să personalizezi și să optimizezi e-mailurile fără sprijinul unor designeri sau specialiști IT.
Folosește trucuri pentru un e-mail de succes
Utilizează o grafică bogată și un conținut dinamic. Componentele unui email marketing de succes sunt:
Text: conținutul din corpul e-mailului va fi redactat în concordanță cu misiunea și valorile companiei, dar și cu obiectivele specifice unei campanii, respectând un singur subiect. Conținutul organizat asigură consecvența comunicărilor și permite crearea eficientă a noilor mesaje și îl face pe utilizator să dorească să afle mai mult.
Imagine: alege să completezi textul cu imagini relevante și atractive, optimizate pentru toate dispozitivele.
CTA: scopul îndemnului la acțiune trimite utilizatorul către îndeplinirea obiectivului tău – de cumpărare, de donație sau depunere ofertă. Îndemnul este elementul care iese în evidență în e-mail marketing.
Ora și ziua: marți, ora 11:00, este momentul cel mai bun pentru a trimite e-mailuri, conform unui studiu care a analizat rata de răspuns a 20 de milioane de e-mailuri.
Optimizare: 55% dintre e-mailuri sunt deschise de pe telefonul mobil. Astfel, e-mailul trebuie optimizat pentru toate dispozitivele.
Personalizare: folosește un ton familiar, armonizează textul cu imaginile și adaugă infografice sau alte elemente vizuale. Și toate trebuie să reflecte imaginea și stilul companiei.
Subiectul: va fi clar, atrăgător, aliniat cu textul din corpul e-mailului și va motiva destinatarul să îl deschidă și să acționeze în continuare.
Integrează o segmentare
Segmentarea îți permite să împarți lista de e-mailuri în categorii care se referă la caracteristicile, interesele și preferințele unice ale abonaților. Acest lucru înseamnă că nu expediezi același conținut către întreaga listă pe care o ai. În caz contrar, riști să trimiți conținut neimportant pentru anumite persoane și să pierzi abonați. Împarte lista în funcție de: locația geografică, limbă, vârstă, funcție, statut social, interacțiune anterioară cu brandul tău.
Personalizează-ți campania de e-mail marketing
Impactul vizual al unui e-mail este foarte important pentru consumatorul care îl deschide. Depășește limitele privind cromatica, evidențierea unor imagini (ale produselor care se vând cel mai bine) sau chiar tonul și stilul textului din e-mailuri pentru a descoperi modalități inovatoare de a capta interesul clienților. Un raport din 2021 al Litmus arată că 80% dintre clienți au șanse mai mari să facă o achiziție de la un brand care oferă experiențe personalizate. Aceste tipuri de e-mailuri au rate de deschidere mai mari. Iată câteva modalități de personalizare a e-mailurilor: adaugă un câmp pentru prenume în subiectul e-mailului, include informații specifice regiunii, trimite conținut relevant pentru vârsta utilizatorului, generează conținut care face referire la ultimul angajament al clientului față de brandul tău, scrie despre evenimente speciale, precum zile de naștere, utilizează un îndemn relevant pentru o ofertă pe care cititorul o va găsi utilă și încheie cu o semnătură personală a unui angajat nu a companiei.
Automatizează procesul de e-mail marketing
Automatizarea îmbunătățește asistența acordată clienților, simplificând în același timp comunicarea cu aceștia și reduce solicitările adresate echipei de asistență pentru clienți. Mesajul corect trimis la momentul potrivit este unul dintre cele mai bune moduri de a interacționa cu clienții potențiali. Marketingul automatizat prin e-mail nu trebuie să fie sec și robotizat. Acest proces trebuie să aibă ca rezultat o experiență pozitivă și personalizată pentru client în care acesta să simtă că e-mailurile pe care le primește sunt relevante și interesante, nu interesate și impersonale. Avantajele automatizării sunt: creșterea veniturilor, economisind timp, oferirea unei comunicări personalizată și cultivarea relațiilor cu clienții existenți.
Folosește template-uri
Utilizează șabloane în crearea e-mailurilor pentru a economisi timp. Alege acele template-uri care s-au dovedit a fi eficiente în timp și care au generat rezultate. Mailchimp este cel mai popular serviciu de email marketing, care îți oferă șabloane din care poți alege, iar dacă vrei să le modifici este destul de ușor, ai statistici care să te ajute să înțelegi cum au interacționat oamenii cu e-mailul trimis și poate fi folosit pentru convertirea celor care au abandonat un produs în coșul de cumpărături pe website.
Cum sa analizezi campaniile de email marketing
Utilizând analizele integrate în majoritatea sistemelor de e-mail marketing, poți să testezi noile campanii, să analizezi rezultatele acestora și să faci modificări. Analiza îți va permite să iei decizii mai bune, care vor avea un impact major asupra profitului companiei și vor rezona cu clienții, abonații sau cititorii. Iată cele mai eficiente metode de analiză a campaniilor de email marketing:
Implementează A/B testing
Unele segmente de public preferă un e-mail personalizat, altele vor atrage atenția butoanelor de CTA, iar altele vor prefera un îndemn mai subtil. Nu vei ști niciodată ce tip de oameni compun lista de e-mailuri dacă nu testezi variabilele. Aici este utilă testarea A/B, care îți permite să vezi ce tip de e-mail are cele mai bune performanțe pentru publicul tău, analizând rezultatele e-mailului A față de e-mailul B. Cum faci asta? Selectezi o variabilă pe care urmează să o testezi o dată, de exemplu: subiect, CTA, imagini. Creează două versiuni de e-mail – una cu și alta fără variabilă și permite trimiterea simultană a acestora pentru o perioadă de timp. Analizează rezultatele și păstrează versiunea care a funcționat cel mai bine. Testează o nouă variabilă și repetă procesul. Majoritatea furnizorilor de servicii de e-mail vor avea testarea A/B încorporată în software-ul lor. Astfel, compari mai ușor rezultatele e-mailului fără multă muncă manuală.
Stabilește indicatori de performanță
Parametrii urmăriți cel mai frecvent în evaluarea eficientă a campaniilor de e-mail marketing sunt:
- Rata de livrare: măsoară rata cu care e-mailurile ajung în căsuțele de e-mail ale abonaților vizați.
- Rata de deschidere: numărul de persoane care deschid e-mailurile primite.
- Rata de click: numărul de persoane care deschid e-mailurile și dau click pe linkurile din acestea. În acest fel este accesat site-ul sau se abonează la newslettere ori webinare.
- Rata de dezabonare: numărul de persoane care solicită să nu mai primească e-mailuri.
Efectuează ajustări
Testează fiecare element din e-mail – subiectul, imaginile, antetul sau apelul la acțiune pentru a înțelege ce ai de făcut pentru ca e-mailurile să fie cât mai interesante și să genereze rezultate. Dacă nu obții rezultate, testează variabilele pentru a le îmbunătăți.
Folosește un template pentru raportare
Înregistrează rezultatele campaniei de e-mail marketing într-un raport pentru a trage concluzii cu privire a performanțe și a le îmbunătăți. Iată cum trebuie să-ți organizezi raportul:
Valori:
-
- Numărul total de e-mailuri trimise
- Numărul de e-mailuri livrate
- Rata de livrare
- Rata de respingere
- Rata de deschidere
- Rata de click
- Rata de dezabonare
Date:
- Subiect
- Lungimea textului
- Ce oferi
- CTA
Întrebări:
- Rata de livrare a fost mai mare în comparație cu perioadele anterioare?
- Care este diferența între rata de click și rata de deschidere?
- Rata de dezabonare au fost mai mare sau mai mică în comparație cu alte e-mailuri?
- Un subiect a funcționat mai bine decât altul?
- Lungimea e-mailului face diferența în rata de click?
- Ar putea un alt stil de CTA să aibă rezultate mai bune?
- Oferta a fost potrivită pentru lista de e-mail?
Sfaturi extra pentru email marketing
E-mail marketingul are anumite tehnici specifice. Unele potrivite pentru o companie, altele nu, dar întotdeauna pot fi adaptate aceste metode la specificul fiecărei afaceri.
Abordează clienții pierduți pe parcurs
Nu renunța niciodată la clienții pierduți pentru că dacă s-au dezabonat nu înseamnă că în cele din urmă nu va reveni. Automatizează procesul și trimite e-mailuri personalizate celor care s-au dezabonat, întrebându-i care au fost motivele acțiunii. Principalele motive pentru care clientul se dezabonează sunt: costuri neașteptate de transport și taxe suplimentare, prețuri mai mici la concurență, proces confuz. În funcție de răspunsurile pe care le primești trimite o ofertă care să-l motiveze să revină: transport gratuit, reduceri sau acces la un curs. Nu aștepta mai mult de 24 de ore, trimite în câteva ore un mesaj personalizat.
Obține feedback
Să ceri feedback este o modalitate excelentă prin care vei oferi servicii de calitate în viitor. Lasă-i să-ți spună ce vor! Sondajele integrate în e-mail îți permit să obții feedback rapid fără costuri, generează idei noi pentru business și îți oferă rezultate imediate. Cere-i să evalueze experiența pe care a avut-o cu brandul tău, solicită-i o recenzie și să aprecieze valoarea produselor sau a serviciilor:
- Povestește-ne despre experiența ta cu [un produs sau serviciu recent achiziționat]
- [Prenumele], ce părere ai despre [un produs sau serviciu recent achiziționat]?
- Avem nevoie de feedback-ul tău! Ajută-ne să creăm o experiență mai bună pentru tine.
Fidelizează clienții
Crește încrederea, loialitatea față de marcă și ratele de răspuns prin crearea unor e-mailuri care să mențină clienții în ciclul de achiziții și să-i facă să revină. Ce trebuie să faci:
- Setează alerte pentru abonații care nu deschid e-mailurile și obține un feedback cu privire la această inacțiune;
- Identifică persoanele care nu au accesat site-ul și trimite-le un e-mail personalizat pe baza achizițiilor anterioare;
- Segmentează corect lista și trimite un e-mail personalizat într-un moment-cheie. Realizează segmentarea după categorii de produse, suma cheltuită și numărul de achiziții.
Legislatie si reguli GDPR pentru email marketing
Companiile sunt obligate să respecte normele privind protecția datelor cu caracter personal. Află cum să respecți standardele impuse de GDPR și realizează campanii de e-mail marketing fără să încalci legislația.
GDPR și protectia datelor în România
GDPR este un proces esențial și obligatoriu din punct de vedere legislativ pentru absolut toți operatorii economici. În incidența datelor considerate ca având caracter personal se înscriu: numele, numerele de identificare, valori de identificare în mediul online sau orice alte elemente ce țin de identitate fizice, psihice, sociale, culturale, genetice. Regulamentul privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date a intrat în vigoare în 2018, iar nerespectarea acestuia aduce amenzi de până la 20 de milioane de euro sau 4% din cifra de afaceri a companiei tale, potrivit Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene.
Cerințe GDPR email marketing
În cazul e-mail marketingului, GDPR cere companiilor să obțină consimțământul persoanelor vizate înainte de a le contacta efectiv prin e-mail. Înainte de a contacta pe oricine prin e-mail, asigură-te că ai consimțământul expres al persoanei în cauză pentru fiecare scop în parte.
Consimțământul trebuie să fie liber, specific, informat, neechivoc și lipsit de ambiguitate. Cum faci asta? Folosești căsuțe care nu sunt pre-bifate, specifică metodele de comunicare (e-mail, sms, telefon, chat, WhatsApp etc), solicită consimțământul pentru a transfera datele personale către terți (de exemplu, agențiile de publicitate) și înregistrează când și cum ai colectat consimțământul și pentru ce anume a fost acesta dat.
GDPR are aplicabilitate inclusiv în cazul campaniilor de e-mail marketing și trebuie să oferi persoanelor vizate un mod ușor de a renunța sau de a se dezabona de la e-mailurile companiei tale. Astfel, un link de „dezabonare” la finalul e-mailului de marketing s-ar putea să nu fie suficient.
Exemple de email marketing
E-mailul a trecut testul timpului, iar, la ora actuală, mari companii folosesc acest instrument pentru a le aduce la cunoștința abonaților produsele noi și serviciile unice. Acum ai acces la campanii de email marketing de succes care te vor inspira:
Netflix
Implicare – este cuvântul care caracterizează platforma care a atras atenția utilizatorilor, devenind cea mai accesată. E-mailul trimis de Netflix oferă acces la o listă organizată de filme sau seriale de care clientul poate fi interesat pe baza istoricului vizionării. De ce funcționează? Îndemnul folosit de Netflix îl provoacă pe utilizator să se oprească din ceea ce face și să verifice noul conținut furnizat.
Uber
Frumusețea e-mailurilor Uber constă în simplitatea lor. Abonații sunt informați cu privire la oferte și promoții prin descrieri scurte, combinate cu un CTA foarte clar, fiind perfect pentru cei care parcurg rapid e-mailul. Totodată, designul e-mailului este unul simplu, reprezentat de culori și modele geometrice. De ce are succes? Toate mijloacele de comunicare și marketing spun povestea mărcii – iar consecvența este o tactică pe care Uber o folosește pentru a câștiga loialitate.
Dropbox
Reimplicare este cuvântul care caracterizează strategia de e-mail marketing. Dropbox a găsit o modalitate de a convinge abonații să se întoarcă la serviciile sale printr-un e-mail drăguț și amuzant, datorită unor desene și a unui emoticon. Mai mult, e-mailul este scurt și subliniază că Dropbox reamintește cu ce poate să ajute utilizatorul. De ce funcționează? Folosește sigla Dropbox într-un mod creativ și unic pentru a-și demonstra produsul ca soluție.
Organic Agency este o agenție de marketing digital supraspecializată în servicii de SEO marketing și content marketing. Executăm riguros strategii a căror eficiență a fost dovedită pentru peste 150 de branduri.