Scroll to top

CPA marketing: ce este, cum se face, exemple de rețele


Organic Agency - noiembrie 16, 2022 - 0 comments

Dacă încă nu ai implementat în business-ul tău strategia de licitare CPA, cu siguranță ai auzit de ea. Dacă te întrebai ce înseamnă, cum se pune în aplicare și care este scopul ei, rămâi cu noi până la capăt; o să îți oferim răspunsurile de care ai nevoie.

Sursa foto: h-educate.com

Ce înseamnă CPA marketing?

Despre CPA se discută tot mai des în ultimii ani, cu atât mai mult de când vânzările offline au migrat, cu preponderență, către cele online. 

CPA este abrevierea de la cost per action sau cost per acquisition (cost pe acțiune/ cost pe achiziție). CPA reprezintă suma de bani pe care o afacere este dispusă să o plătească pentru a obține o conversie în piață, cum ar fi: o achiziție, completarea unui formular, înregistrarea ca abonat, vizualizarea de videoclipuri etc. CPA permite controlul asupra costurilor de publicitate, tocmai datorită modului în care este conceput, și anume, cel de taxare a anunțului publicitar doar în momentul în care este finalizată acțiunea stabilită. Urmărirea acestui instrument de măsurare asigură companiilor faptul că investițiile sunt realizate pe canalele cele mai rentabile. Important de reținut în acest caz este că, pentru utilizarea acestui indicator, este nevoie de existența unui istoric al conversiilor.

Odată explicat conceptul de CPA, ne îndreptăm atenția către un model de business care este construit pe baza acestui indicator.

Ce este CPA marketing, mai exact: un model de business care generează venit pasiv; cei care reușesc să genereze o acțiune pentru compania care a implementat această strategie, denumiți afiliați, vor primi un comision din produsul sau serviciul pe care au reușit să îl vândă. Sună simplu, nu? Dar, totuși, cum se poate să câștigi bani din CPA marketing?

Conversiile care rezultă în urma strategiei de tip CPA marketing pot avea și alte obiective, în afară de cel de vânzare: completarea unui sondaj de piață, vizionarea unei reclame, descărcarea unei aplicații,  oferirea de feedback pentru un produs deja achiziționat etc. Tipul de conversie al strategiei este stabilit în funcție de ceea ce se dorește a fi obținut în urma afilierii cu un terț.

 

CPA marketing include trei strategii:

Pay per Sale (Plata per Vânzare) – precum sugerează și denumirea, această strategie presupune plata către afiliat în momentul în care un client face o achiziție prin site-ul acestuia. Beneficii pe care le prezintă acest tip de strategie: se plătește doar pentru vânzările generate; creșterea productivității, astfel că în urma rezultatelor obținute, compania poate identifica produsele/ serviciile care generează cele mai mari venituri; posibilitatea de a urmări vânzările în timp real.

Pay per Action (Plata per Acțiune) – în cazul acestei strategii sunt cuprinse diverse acțiuni pe care un vizitator le poate realiza printr-un site afiliat:

  • completarea unui formular
  • completarea sondajelor online
  • solicitarea unei oferte
  • abonarea la newsletter
  • descarcarea unei aplicatii software
  • înregistrarea pentru încercarea gratuită a unui instrument

Această strategie este una dintre cele mai des utilizate; principalul beneficiu îl reprezintă efectuarea plății în momentul în care se înregistrează o acțiune, iar riscurile utilizării ei sunt foarte scăzute.

Recurring Payments (Plăți Recurente) – se aplică în situațiile în care afiliatul reușește să atragă clienți dispuși să achite lunar o sumă de bani; spre exemplu, un abonament pentru a beneficia de serviciile sau produsele companiei. Această strategie poate fi benefică din mai multe puncte de vedere, astfel că: economisește timp – clientul este nevoit să introducă datele în sistem o singură dată, apoi plățile se vor face automat; încasările nu întârzie – nu este nevoie de setarea notificărilor pentru efectuarea plății; există flux de numerar; automatizează întregul proces de plată; se poate verifica cu ușurință istoricul de plată al fiecărui client. 

Diferențe între CPA marketing și afiliere

CPA marketing este inclus în procesul de marketing afiliat. Diferența majoră între cele două tipuri de marketing este plata: dacă în cazul CPA marketing comisionul este plătit de fiecare dată când este generată o acțiune de către potențialul client, situația este diferită în cazul marketingului afiliat, unde plata comisionului se efectuează doar în momentul în care se realizează achiziții de către vizitatorii site-ului.

Atât CPA marketing, cât și marketingul afiliat sunt strategii online, prin care se câștigă un comision dintr-o acțiune efectuată de vizitatorii site-ului, însă în cazul marketingului afiliat există un partener afiliat care promovează produsele sau serviciile companiei, pe când strategia de CPA marketing presupune promovarea directă a produselor/ serviciilor de către companie.

În urma marketingului afiliat, suma de bani pe care cei afiliați o pot primi este mai mare decât în cazul CPA marketing, însă conversiile în achiziții sunt mai scăzute ca număr decât acțiunile care pot fi realizate prin CPA marketing, astfel că și câștigurile sunt limitate.

Sursa foto: supermetrics.com

Beneficiile marketing-ului de tip CPA

Marketingul CPA funcționează deoarece oferă acces la un public numeros, maximizând astfel veniturile câștigate în urma sumelor cheltuite pe campaniile publicitare.

 

Adresarea către un public numeros

Prin afilierea cu editori, produsele/ serviciile companiei vor fi prezentate unui public larg, la care, prin publicitate directă pe site-ul companiei, posibil să nu ajungă reclamele. În situațiile în care o companie își dorește să se extindă către altă categorie de public, diferită de cea la care a ajuns deja, prin CPA marketing este posibil.

 

Creșterea notorietății

Afilierea cu editori care au deja un public format, crește probabilitatea ca vizitatorii site-ului să efectueze acțiuni către produsele/ serviciile companiei și, implicit, crește notorietatea companiei prin prezența pe site-urile afiliaților.

 

ROI ridicat

CPA marketing este accesibil, tocmai datorită faptului că se plătește doar în momentul în care se realizează o acțiune, ceea ce duce la un nivel ridicat al rentabilității investiției. Comisioanele care se plătesc pot fi un procent din prețul de vânzare al produsului sau serviciului achiziționat de clienți.

 

Nivel scăzut de risc

Plata comisionului se efectuează doar în situația în care vizitatorii generează o conversie; companiile sunt cele care stabilesc tipul de conversie pe care și-l doresc, astfel că posibilitatea ca partenerul afiliat să genereze vizite artificiale în site-ul companiei partenere sunt reduse semnificativ.

 

Ușor de utilizat

Este nevoie de identificarea rețelei de afiliere prin care compania dorește să practice CPA marketing și de stabilirea ofertei, ambele acțiuni presupunând costuri reduse. Se poate colabora cu un manager afiliat care să pună în practică această strategie, odată ce a identificat care sunt cele mai bune opțiuni pentru prezentarea produselor/ serviciilor companiei.

Cum funcționează CPA marketing

Modalitatea prin care CPA funcționează este extrem de simplă: încheierea unui parteneriat cu un editor, influencer, blogger dispus să promoveze produsele și serviciile companiei în schimbul unui comision. Pentru ca strategia de CPA marketing să poată fi pusă în aplicare este nevoie de trei resurse: 

 

Afiliații

În categoria de afiliați sunt incluși intermediarii, care pot fi: editori, alte companii, influenceri, bloggeri dispuși să promoveze produsele/ serviciile companiei în schimbul unui comision, scopul fiind acela de a-i convinge pe utilizatori să efectueze diverse acțiuni.

 

Afacerile în căutare de trafic

Companiile care își doresc să își promoveze produsele/ serviciile prin intermediul unui partener, cu scopul de a spori vânzările, de a genera noi clienți și de a crește numărul conversiilor.

 

Rețelele de CPA marketing

Platforma online pe care sunt prezente produsele companiei, promovate de afiliat, cu scopul de a fi văzute de vizitatorii site-ului.

Ce sunt rețelele de CPA marketing

Rețeaua CPA marketing este platforma online care interconectează cele trei surse: compania, afiliatul și consumatorii. Pentru a exista posibilitatea de  colaborare între afiliatul dispus să promoveze produsele sau serviciile unei companii în schimbul unui comision și compania care dorește să se adreseze unui alt segment de piață, este nevoie de o rețea. Există numeroase rețele CPA marketing care se diferențiază prin diverse caracteristici; unele platforme pun la dispoziție chiar și manageri afiliați, tocmai pentru a implementa corect strategia, astfel încât aceasta să genereze conversii. Un aspect important de care companiile trebuie să țină cont, înainte de a încheia un contract de afiliere, este alegerea platformei pe care vor fi promovate produsele sau serviciile; prezența companiei pe rețele de CPA marketing care nu sunt potrivite pentru domeniul ei de activitatea poate afecta negativ imaginea companiei. 

Termeni specifici unei rețele de CPA marketing

Pentru ca implementarea unei campanii de tip CPA marketing să fie realizată optim, este nevoie de familiarizarea cu termenii pe care îi integrează acest tip de strategie:

Acord de afiliere (affiliate agreement): contractul încheiat între afiliat și compania care dorește să se promoveze; sunt menționați termenii și condițiile de desfășurare ai contractului și responsabilitățile și obligațiile fiecărei părți; se menționează despre comisionul pe care afiliatul îl va primi în urma generării conversiilor de către vizitatorii site-ului;
Conținutul din partea superioară a website-ului (above the fold): secțiunea superioară a site-ului, care se remarcă încă de la accesarea lui și care este vizibilă fără derularea paginii în jos; această secțiune este ideală pentru plasarea reclamelor, însă este și cea mai costisitoare secțiune dintr-un website;
Rambursare (chargeback): comisionul care se returnează de afiliat în situația în care clientul a solicitat rambursarea banilor;
Comisionul (commission): procentul din vânzările de produse sau servicii pe care afiliatul îl primește odată ce vizitatorul a generat o acțiune;
Cookies: prin intermediul acestora se urmărește activitatea pe care un utilizator o are pe website; fiecărui vizitator i se atribuie un cod unic, pentru a fi mai ușor de identificat acțiunile lui în cadrul website-ului;
Legătură contextuală (contextual link): prezența unui link sub formă de text, care face trimitere către site-ul companiei;
Rata de conversie (conversion rate): procentul vizitatorilor care devin clienți;
Costul pe acțiune (cost per action – CPA): costul unei acțiuni efectuate de un vizitator;
Costul de generarea a unui nou client (cost per lead – CPL): suma de bani necesară pentru ca un vizitator să devină un potențial client;
Câștigurile pe click (earnings per click – EPC): suma de bani câștigată de fiecare dată când un vizitator dă click pe link-ul afiliat;
Pagina de ofertă (offer page): pagina din site-ul web pe care se realizează conversia, odată ce vizitatorul și-a arătat interesul;
Rentabilitatea investiției (return on investment – ROI): profitul generat în urma unei campanii de afiliere, calculat prin împărțirea lui la cheltuielile cu publicitatea și înmulțit cu 100.

Exemple de rețele de CPA din România și din lume

 

Admitad

O platformă online care înglobează peste 30.000 de companii pe care le promovează. Canalele de distribuție pe care Admitad le pune la dispoziția clienților sunt diverse: rețele de socializare, youtube, programe de loialitate și de cashback. Platforma pune la dispoziție rapoarte care cuprind informații despre acțiunile efectuate de vizitatori și comenzile plasate.

Potrivit Admitad, în 2020 au fost efectuate peste 162 de milioane de comenzi din partea vizitatorilor.

 

Peerfly

Cu peste 2.000 de oferte live, Peerfly nu percepe taxe lunare. Spre deosebire de alte rețele de CPA, software-ul este personalizat pentru fiecare companie în parte, astfel încât să își poată expună produsele și serviciile după cum doresc.

 

Perform

Inițial cunoscută drept Clickbooth, a fost votată 6 ani la rând ca fiind rețeaua CPA nr. 1 în lume de către mThink și de către o companie de top  în achiziția utilizatorilor. Perform declară faptul că se conformează celor mai stricte standarde, iar protejarea imaginii companiilor este la un nivel ridicat.  

 

MaxBounty

Numită ca fiind rețeaua CPA nr. 1 în lume în 2021 de către OfferVault, se mândrește cu clienți precum Apple, Microsoft, American Express. Platforma online pune la dispoziția companiilor partenere rapoarte care urmăresc progresul și optimizarea campaniilor derulate.

 

ClickDealer

Oferă soluții de marketing de performanță companiilor din întreaga lume. Platforma pune la dispoziție o gamă cuprinzătoare de servicii de publicitate, care se potrivesc tuturor clienților pe care îi are.

 

CPAlead

Rețeaua online care conectează aplicațiile mobile ale companiilor cu toți utilizatorii de telefoane mobile. CPAlead se consideră ca fiind soluția completă pentru parteneri și companii.

 

TORO Advertising

Această rețea se bazează pe cunoștințe profunde, performanță și experiență globală. Cu o reputație solidă, TORO Advertising are acoperire asupra tuturor canalelor și formatelor de anunțuri care garantează vizibilitatea produselor și serviciilor companiilor.

 

Adcombo

O rețea care pune la dispoziție o mulțime de pagini de destinație, iar rezultatele obținute sunt la nivel mondial. 

 

ClickBank

Include companii de marketing și programe educaționale. Înglobează numeroase produse calitative și profitabile. 

 

Adsterra

Cuprinde domenii precum jocuri de noroc, modă și frumusețe, jocuri de divertisment. Există posibilitatea de a oferi asistență companiilor, tocmai pentru a-și îndeplini obiectivele. 

Cum se calculează CPA?

Calculul CPA determină costul unei conversii efectuate de un vizitator. 

Înainte de a calcula CPA, trebuie identificată perioada de timp în care a fost activă campania și campania propriu-zisă; Google Ads oferă suma medie a CPA.

Formulă calcul CPA: cheltuielile totale de publicitate / numărul total de conversii generate

Această formulă are în vedere un singur canal de marketing. În situația în care sunt incluse mai multe canale, trebuie luați în considerare și următorii factori:

  • Software-ul utilizat pentru optimizarea și analizarea anunțurilor;
  • Eforturile marketing-ului extern;
  • Echipamentele utilizate în toate canalele de marketing.

Metode de promovare CPA

Există diverse metode de promovare online ale CPA marketing, însă printre cele mai de utilizate sunt: 

Landing page pentru vânzări

Pagina de destinație reprezintă punctul de contact cu vizitatorii website-ului. Este important ca pe această pagină să fie incluse informații relevante și concise despre produsele/ serviciile companiei. De asemenea, alegerea design-ului și a modului în care informațiile sunt puse în pagină poate influența decizia de achiziție a vizitatorului.

 

Site de recenzii

Este utilizat pentru prezentarea părerilor despre produsele/ serviciile companiei; fiecare produs inclus în pagină va conține link-uri către site-ul companiei, de unde acestea pot fi achiziționate. 

Cum începi să faci CPA marketing

Îți dorești să pui în aplicare CPA marketing, însă nu știi de unde să începi? Îți prezentăm pașii pe care trebuie să îi urmezi, astfel încât să începi să câștigi bani din CPA marketing:

Creează un site

Pentru a face parte dintr-o rețea de CPA nu este nevoie neapărat de un website, însă crearea unuia îți crește șansele să faci parte dintr-o rețea de CPA marketing.

 

Trimite trafic către site

Pentru a putea avea succes în CPA marketing, este nevoie să obții trafic pe site. Învață și aplică SEO pe site-ul creat și folosește-te de cuvintele cheie pentru a crea conținut relevant. Poți genera trafic în site și prin promovarea site-ului pe rețelele de socializare sau pe youtube; nu uita să menționezi link-ul către website.

 

Alege o nișă de CPA marketing

Înainte de construirea site-ului trebuie să ai în vedere nișa căreia te adresezi, astfel încât conținutul de pe site să fie relevant domeniului ales: sănătate, sport, frumusețe, modă, design, educație etc. În funcție de nișa aleasă, își vei construi și profilul publicului căruia te vei adresa.

 

Alege o afacere care vinde produse sau servicii potrivite site-ului tău

În momentul în care site-ul tău începe să genereze trafic și devine din ce în ce mai interesant pentru vizitatori, este timpul să cauți parteneri care vând produse sau servicii potrivite nișei tale. Studiază recomandările online; nu ai vrea să promovezi servicii sau produse care nu sunt de încredere.

 

Alege o rețea de CPA marketing

Odată identificată oferta potrivită, alătură-te rețelei de CPA marketing în care ea este prezentă; înainte de toate, vei avea de completat niște formulare.

 

Promovează oferte pe site

Odată ce ești acceptat în rețeaua CPA, poți promova oferta pe site-ul tău. Trebuie să ai grijă la modalitatea de promovarea a produselor și serviciilor, astfel încât strategia pe care o implementezi să nu pară ca fiind una de vânzare agresivă.

Sfaturi pentru primii pași în CPA marketing

Acum că am stabilit cum funcționează CPA marketing, îți oferim și câteva sfaturi de care să ții cont pentru ca întreg procesul să fie implementat corect:

Cum alegi o nișă profitabilă

Experimentează pe Google Ads; construiește campanii de testare astfel încât să înțelegi care segment de clienți ar fi mai profitabil pentru business-ul tău. Metodologia de testare AB îți oferă claritate asupra preferințelor nișei căreia te adresezi; deși ai cunoștințe avansate despre produsele/ serviciile pe care dorești să le vinzi și consideri că intuiția ta nu te poate înșela, te sfătuim să testezi, totuși, piața. 

Testarea ofertelor CPA este, de asemenea, o modalitate excelentă pentru verificarea produselor/ serviciilor pe care dorești să le promovezi; poți testa interesul pe care vizitatorii îl prezintă pentru ceea ce promovezi prin analizarea traficului generat, costurilor traficului, acțiunilor vizitatorilor care ajung pe pagina de destinație, completării de formulare, vizualizărilor de videoclipuri etc.

 

Cum trimiți trafic către site

Există diverse metode prin care poți genera trafic în site:

SEO: cuvintele cheie sunt fundamentale pentru crearea unei strategii SEO; folosește cuvinte cheie relevante pentru produsele/ serviciile promovate, astfel încât, la o simplă căutare, potențialii clienți să le găsească cu ușurință;

PPC: înainte de lansarea unei astfel de strategii, asigură-te că link-ul tău poate fi urmărit; segmentarea pieței, cuvintele cheie folosite, design-ul grafic utilizat pentru prezentarea produselor/ serviciilor – toate acestea sunt esențiale pentru ca strategia PPC să fie eficientă;

Social media:

  • Facebook: optimizează pagina și include link-uri către website; publică conținut relevant, care să trimită către website; interacționează cu utilizatorii;
  • Instagram: include site-ului web în secțiunea bio; adăugă link-uri în postările de tip IGTV și în stories; publică produsele în magazinul Instagram și include link către site-ul web; colaborează cu influenceri din domeniul relevant nișei tale;
  • TikTok: adăugă buton de call to action către website; investește în reclame plătite care să includă link-uri din site; creează conținut creativ.

Cum lucrezi eficient cu rețeaua de CPA

Pentru a economisi timp și energie, trebuie să îți stabilești de la început strategia pe care îți dorești să o urmezi. Alegerea unei rețele cunoscute și adecvate de CPA te va ajuta să promovezi cu mai mare ușurință produsele și serviciile companiei partenere; alege rețele CPA de încredere. Dezvoltarea unei colaborări cu managerul de afiliere poate avea beneficii esențiale, rolul lui fiind acela de a crea relații pozitive între afiliați și comercianți; uneori, managerii pot veni chiar și cu idei creative de promovare a conținutului relevant. Există rețele de CPA exclusiviste, care pun la dispoziția afiliaților oferte personalizate, la care nu există acces în alte situații.