Până în urmă cu câțiva ani, strategia pe care creatorii de conținut și experții în optimizare SEO o vedeau ca fiind recomandată peste tot era destul de simplă: postează cât mai mult conținut pe site-ul tău, pentru ca Google să indexeze cât mai multe pagini.
Doar că acum lucrurile s-au schimbat: pentru motoarele de căutare contează mai mult, în acest moment, conținutul calitativ și valoros.
Dacă și tu ai adoptat strategia pe care am menționat-o, este foarte posibil ca acum să te confrunți cu o scădere a metricilor și nu mai ești la fel de mulțumit de traficul pe care unele pagini îl au.
Există numeroase motive pentru care conținutul unui site poate să nu mai aducă la fel de mult trafic. Dacă întrebi orice expert care este motivul, vei auzi cunoscutul “depinde”. Totuși, un lucru îl poți tăia imediat de pe listă: odată cu schimbările de algoritm, Google nu mai premiază site-urile care au mult conținut, ci pe cele cu conținut de calitate, pe care utilizatorul în vede ca fiind relevant și informativ.
Cu alte cuvinte, este momentul să acorzi timp unei analize a site-ului tău și a conținutului pe care îl ai postat. S-ar putea ca foarte multe articole să nu mai fie relevante, iar tu să ai de pierdut din cauza lor.
Aici intervine conceptul de Content Pruning, care te ajută să rezolvi chiar această problemă. Pentru că poate fi un concept cu totul nou, am adunat pentru tine toate informațiile la un loc sub forma unui ghid practic care să te ajute să-ți analizezi conținutul și să crești metricii din nou.
Ce este Content Pruning?
Content pruning este procesul prin care elimini sau reutilizezi conținutul vechi de pe site-ul tău, care nu mai performează bine. E important să menționăm că pruning-ul nu se referă doar la a elimina conținut, ci și la a încerca să-l reutilizezi sau editezi. Este o trecere sistematică prin conținutul pe care îl ai pentru a identifica lacune și pentru a seta noi direcții.
Conceptul și termenul pruning vine din îngrijirea copacilor Bonsai. Aceștia tind să crească prea tare în vârfuri și să distrugă proporția perfect echilibrată a copacului. Procesul de pruning ajută copacii să rămână în forma dorită și asigură o creștere naturală.
Același lucru îl putem aplica și site-urilor, mai ales când vine vorba de performanța SEO. La fel cum avem grijă de copacii Bonsai și tăiem ce nu e necesar pentru a stimula creșterea elementelor vitale, la fel trebuie să facem și în cazul site-urilor.
De cele mai multe ori, site-urile funcționează după principiul Pareto, de 80-20, pe care sigur îl cunoști: un număr mic de pagini (20%) aduce cel mai mare trafic (80%). Asta înseamnă că ai un număr mare de pagini care nu sunt văzute de oameni și care spun motoarelor de căutare că nu ai conținut relevant. Acestea sunt “ramurile” pe care trebuie să le “tai”.
Cum poți identifica ariile pe care să le observi sau “candidații” ideali pentru a trece prin acest proces?
Poți începe cu urmatoarele tipologii de conținut:
1. Articole duplicate;
2. Articole scurte, ce nu au conținut riguros;
3. Articole cu informații ce nu mai sunt valabile;
4. Pagini cu trafic foarte scăzut sau cu un bounce rate mare;
5. Conținut care nu are cuvinte-cheie conform strategiei SEO.
Beneficiile Content Pruning
Procesul de content pruning poate veni ca un șoc: ai investit bani și timp în conținutul pe care îl distribui și acum trebuie să treci prin el pentru a-l reclasifica sau chiar șterge. Cu toate acestea, pe termen lung, este mult mai riscant și vei pierde mai mulți bani.
Hai să aruncăm o privire mai amănunțită asupra beneficiilor reale pe care un proces complet de content pruning îl poate avea asupra site-ului tău:
1. Îmbunătățește clasamentul SEO
Motoarele de căutare vor să ofere utilizatorilor cele mai bune și potrivite informații bazate pe căutările lor. Așadar, conținutul de calitate ce se potrivește cu intenția de căutare a utilizatorilor și oferă informații actuale va primi cele mai bune poziții în SERP.
Odată cu update-ul Panda, din 2011, Google a început să susțină în mod clar efortul de a combate conținutul de o calitate slabă. Există oameni care au fost angajați să citească manual conținutul pentru o evaluare mai completă și au apărut diverse ghiduri care să ajute creatorii de conținut să se ridice la standardele Google.
Motoarele de căutare vor pune pe ultimele poziții anumite tipuri de conținut, pentru a-și păstra calitatea rezultatelor. Ne referim aici la:
- pagini cu conținut duplicat;
- articole cu informații greșite sau care nu mai sunt valabile;
- articole cu informații de suprafață, ce nu răspund clar la întrebări și nu oferă informații valoaroase.
2. Optimizează bugetul de crawl
O pagină web va apărea în SERP doar după ce motorul de căutare a indexat-o. Fiecare motor de căutare are o anumită cotă referitoare la câte pagini de pe un site va putea să indexeze într-un anumit interval de timp.
Acest număr se numește buget de crawl (crawl budget) și variază pentru fiecare site în parte.
Dacă nu treci în mod regular printr-un proces de content pruning și nu ai doar informații actuale pe site, motoarele de căutare vor ajunge să indexeze pagini de pe site-ul tău care au o calitate scăzută sau îndoielnică. Așadar, paginile pe care poate ți-ai concentrat atenția s-ar putea să ajungă mai greu în SERP.
Content pruning-ul te ajută să ai mereu pagini relevante, ca să poți aloca bugetul tău de crawl pentru articolele cele mai performante.
3. Îmbunătățește distribuția de autoritate a link-urilor
Articolele tale conțin unul sau mai multe link-uri interne, pentru a transmite valoare și autoritate de la o pagină la alta și pentru a îmbunătăți experiența cititorilor.
De exemplu, un backlink de la o pagină cu autoritate ridicată va îmbunătăți autoritatea paginii către care face trimitere link-ul. Acest lucru este cunoscut ca distribuția de autoritate a link-urilor.
Content pruning-ul te ajută să elimini paginile care nu contribuie la această distribuție, pentru că nu generează trafic către paginile interconectate.
Așadar, vei avea o rețea de link-uri mult mai bine pusă la punct, cu pagini ce beneficiază activ și real de pe urma lor.
4. Elimină dezordinea și ajută la o navigare mai ușoară
Un studiu din 2021 făcut de GoodFirms arată că 34,6% dintre vizitatorii unui site îl părăsesc din cauza unei lipse de structură când vine vorba de conținut.
În momentul în care site-ul tău nu are o structură și există foarte mult conținut pe fiecare pagină, utilizatorul se va pierde și va fi copleșit de informații. Oamenii vor să găsească repede informațiile de care au nevoie și site-ul tău trebuie să fie un ajutor.
Content pruning-ul te ajută să reduci dezordinea prin faptul că te forțează să treci prin conținutul tău pentru a vedea ce anume este folositor și ce nu. După aceea, e mult mai ușor să lucrezi la o structură clară și concisă.
5. Îmbunătățește experiența clientului și reputația brand-ului tău
Păstrarea conținutului relavant și de o calitate ridicată pe site-ul tău va ajuta vizitatorii să nu piardă timp pe pagini care nu le răspund la întrebări.
Procesul de content pruning te ajută la îmbunătățirea experienței clienților și utilizatorilor prin faptul că duce la eliminarea conținutului vag, duplicat sau care nu mai are informații relevante.
În momentul în care utilizatorii determină faptul că site-ul tău este o sursă prețioasă și de încredere de informații, vor veni de mai multe ori atunci când vor avea întrebări și le vor spune și altora despre acesta, dacă experiența a fost una plăcută.
Când este content pruning-ul necesar?
De cele mai multe ori, afacerile trec prin procesul de content pruning ca parte din strategia lor de SEO.
Dacă totuși nu te-ai gândit până acum că ai avea nevoie de content pruning sau dacă este un concept nou pentru tine și afacerea ta, iată câteva semne care îți pot da de înțeles că ai nevoie de o curățenie în conținutul pe care îl distribui:
- traficul organic este în scădere sau stagnează;
- distribui informații incorecte sau care nu mai sunt valabile;
- conținutul tău nu se clasează bine în SERP-urile relevante;
- conținutul tău are o rată scăzută de engagement.
Riscuri ale Content Pruning
Am trecut deja prin beneficiile pe care o strategie de content pruning le poate avea pentru afacerea ta. Totuși, fiind un proces atât de complex și care necesită multă atenție, există și câteva riscuri, mai ales dacă nu este realizat așa cum ar trebui.
Reducerea prea mare a conținutului de pe site-ul tău
Dacă site-ul tău nu are foarte mult conținut, poate că nu este momentul propice pentru o startegie de content pruning. Dacă reduci prea tare din conținutul pe care îl ai, site-ul tău va avea prea puține informații și nu va fi văzut ca fiind relevant.
Motoarele de căutare au nevoie de conținut ca să-și dea seama cât de relevant este un site pentru anumite intenții de căutare. Dacă tu ai început un proces de content pruning mult prea devreme, nu vei mai oferi acele informații și nu vei avea un site bine clasat.
Nu există o limită de la care să începi content pruning-ul. Totuși, ar trebui să ai destul conținut pe site încât atunci când treci prin acest proces să fie o îmbunătățire, nu un dezavantaj.
Probleme în determinarea calității unei pagini
Calitatea unei pagini web este determinată de numeroși factori. Multe afaceri folosesc KPIs precum traficul, backlink-urile sau engagement-ul ca să măsoare calitatea unui articol. Totuși, lucrurile nu pot fi absolute în marketing.
Există posibilitatea ca un articol să fie foarte valoros și foarte bun, dar să nu atragă mult trafic. Totuși, acel articol are link-uri foarte bine construite, aduce valoare consumatorilor și are vizitatori frecvenți, chiar dacă volumul este unul mai scăzut.
Fără o strategie clară de content pruning, riști să te uiți doar la statisticile articolului și să îl ștergi, doar pentru că numerele nu arată prea bine. Astfel, pui în pericol calitatea unei pagini chiar dacă de fapt încercai să faci opusul.
Cum decizi în mod eficient ce tip de conținut optimizezi?
Pentru a evita pe cât mai mult posibil dezavantajele de care am discutat mai sus, vom trece prin 4 metode care să te ajute să îți dai seama ce fel de conținut trebuie să fie îndepărtat și care are pur și simplu nevoie de un proces riguros de editare.
Fă un inventar al conținutului tău
Înainte de a decide ce tip de conținut nu-și mai are locul pe site-ul tău, trebuie să aduni tot conținutul pe care îl ai, pentru a avea o imagine de ansamblu.
Ca informații minime, recomandăm să ai următoarele date:
- URL;
- numele articolului;
- data publicării;
- cuvinte-cheie principale.
Dacă ai o afacere mică, vei putea face asta manual. Totuși, dacă ai extrem de mult conținut, e mai bine să automatizezi pe cât posibil, ca să economisești timp. Poți folosi Google Sheets sau Airtable pentru a analiza, grupa și filtra conținutul.
Definește metricii pentru content pruning
După ce ai o listă cu tot conținutul de pe site-ul tău, vei vrea să pui fiecare articol în una dintre aceste două categorii:
1. Conținut relevant cu statistici foarte bune (ce va fi exlus din procesul de pruning)
2. Conținut care trebuie să treacă prin filtrele stabilite pentru content pruning
Cum poți decide cum să faci această categorisire? Vei avea nevoie de criterii. Poți lua în considerare:
- vizite organice;
- bounce rate;
- număr total de sesiuni;
- numărul backlink-urilor;
- calitatea backlink-urilor;
- CTR (click through rate);
- distribuiri în rețelele de socializare;
- crawl frequency (de câte ori a accesat crawler-ul Google articolul);
- numărul cuvintelor cheie.
Unele criterii pe care le-am menționat s-ar putea să se aplice la unele afaceri, iar la altele nu. Alege metricii care sunt cei mai importanți pentru tine și pentru afacerea ta.
Fă un audit al conținutului în raport cu valorile de performanță setate
Acum că ai tot conținutul și metricii pe care îi urmărești, următorul pas este să alegi cei mai potriviți candidați pentru a trece prin procesul de content pruning. Va trebui să iei fiecare element de pe lista pe care ai făcut-o la punctul 1 și să îl treci prin metricii pe care i-ai ales ca fiind cei mai importanți la punctul 2.
După ce treci prin acest proces, vei avea 3 categorii de articole:
1. Articole cu statistici foarte bune – Nu trebuie să faci nimic
Vei avea o listă de articole care au statistici foarte bune. Pe acestea nu trebuie să le modifici. Lasă-le să-și facă treaba în continuare. Aici intră și paginile pe care nu le poți elimina de pe site-ul tău, cum ar fi homepage, termeni și servicii, contact etc.
2. Articolele cu statistici medii – Editează-le
Aici vei avea articole care fie au unii metrici mai buni decât alții, fie au metrici buni, dar nu rankeuiesc pentru cuvinte cheie potrivite. Nu e nevoie să le elimini. Dacă materialul este bun, s-ar putea ca aceste articole să aibă nevoie doar de un proces de editare ca mai apoi să poată genera trafic valoros.
3. Articole cu statistici slabe – Comasează-le sau redirecționează-le
Ultima categorie de articole este destinată acelora care nu aduc deloc trafic, nu au link-uri și au bounce rate mare. Pot fi pagini de conținut duplicat, poți avea două articole pe aceeași temă sau sunt pagini care nu au fost niciodată optimizate din punct de vedere SEO. Paginile din această categorie de multe ori sunt:
- articole de blog;
- pagini de tip hub (de la cluster topics);
- pagini de produse care nu mai sunt valabile;
- pagini arhivate.
Este recomandat să redirecționezi aceste pagini ori către unele similare ori către următoarea pagină din ierarhia site-ului.
După ce ai această listă de pagini pe care trebuie să le îmbini sau redirecționezi, definește câteva acțiuni specifice pentru procesul de pruning. De exemplu, poți opta pentru ștergerea tuturor articolelor mai vechi de doi ani, pentru că au informații care nu mai sunt valabile. Alte exemple de acțiuni:
- șterge tot conținutul care nu mai este relevant;
- șterge tot conținutul care are informații ce nu mai sunt valabile sau adevărate;
- combină conținutul duplicat într-un singur articol;
- fă un update conținutului care nu mai are informații valabile, prin a-l readuce în actualitate;
- adaugă o etichetă de “noindex” articolelor care nu sunt bune pentru SEO, dar care au informații utile pentru cititori;
- editează sau rescrie conținutul care are o bază solidă.
Este foarte important să lucrezi în etape
Chiar dacă ai trecut prin toți pașii de mai sus, este recomandat să nu faci toate modificările în același timp. Fără o abordare etapizată, e destul de greu să urmărești schimbările pe care acțiunile tale le produc.
De exemplu, ai început să ștergi câteva articole. Unele dintre ele vor duce la creșterea numărului de căutări, dar altele s-ar putea să facă rău site-ului din punct de vedere SEO. Dacă le-ai șters pe toate deodată, nu vei ști ce rezultate să atribui căror acțiuni. De aceea este foarte bine să faci schimbări în etape și să ai un proces foarte bine pus la punct.
Cum poți face asta?
1. Fă o listă cu prioriăți – identifică ce articole trebuie să treacă cel mai repede prin procesul de content pruning și începe cu acelea;
2. Introdu schimbările în stagii – poți începe cu cele mai prioritare articole, după care recomandăm să aștepți între 3 și 6 săptămâni. Vezi ce se întămplă și ia decizii bazate pe date.
Montiorizează și evaluează rezultatele content pruning
După fiecare etapă de content pruning, monitorizează traficul și alte schimbări în clasările motoarelor de căutare. Poți folosi instrumente gratis ca Google Analytics (Organic Traffic) / Google Search Console sau instrumente platite ca ahrefs.com sau semrush.com.
Dacă vezi că rezultatele sunt pozitive, înseamnă că poți continua cu următoarele articole de pe listă. Fă schimbările, publică, vezi rezultatele și ia decizii în funcție de asta.
Dacă, totuși, nu vezi rezultate favorabile în urma procesului de pruning, încearcă să revii la criteriile inițiale sau să schimbi abordarea.
Cât de des ar trebui să treci prin procesul de content pruning?
Recomandăm trecerea prin procesul de pruning odată sau de două ori pe an. Dacă acesta se întâmplă mai des, apare riscul de a rămâne cu prea puțin conținut pe site.
Rezultatele au nevoie de timp ca să apară. Evident, depinde și de mărimea site-ului, dar ideal ar fi să treci prin conținutul tău măcar odată pe an.
Cine ar trebui să se ocupe de procesul de content pruning?
În ceea ce privește strategia și statisticile, ar trebui să ai un expert SEO sau departament de SEO care să se ocupe de acestea. După aceea, în partea de evaluare și colectare de date, poți implica tot departamentul de conținut sau de marketing. Din nou, când vine vorba de schimbări pe site și de urmărirea datelor, e bine să ai un expert care știe să le interpreteze și care poate lua decizii pe baza lor.
Organic Agency este o agenție de marketing digital supraspecializată în servicii de SEO marketing și content marketing. Executăm riguros strategii a căror eficiență a fost dovedită pentru peste 150 de branduri.