- Ce este analiza competitorilor SEO
- Când ar trebui să faci analiza competitorilor SEO?
- Cum să găsești competitorii tăi când vine vorba de SEO?
- Tipuri de analiză SEO a competitorilor
- 1. Analiza SEO a conținutului competitorilor tăi
- 2. Analiza strategiei de backlink a concurenței
- 3. Analiza de SEO tehnic a concurenței
- Sfaturi și bune practici pentru analiza SEO competiție
- Concluzie
SEO este o industrie incredibil de competitivă. Noi site-uri web și afaceri apar în fiecare zi, iar primele cinci rezultate organice din Google primesc două treimi din toate clickurile.
Un conținut de top, o strategie solidă de optimizare SEO și SEO tehnic nu garantează că site-ul tău va obține atenția pe care o merită. Adevărul trist este că peste 90% din paginile web nu primesc trafic de căutare de la Google. Competiția este dificilă.
Așa că, ce se întâmplă aici? Cine primește traficul pe care tu nu-l primești și de ce? Ei bine, concurenții tăi, evident. Indiferent de industria în care activezi, ai concurență; și e posibil să facă același lucru ca și tine. Poate o fac mai bine sau de mai mult timp, sau fac ceva nou și neașteptat.
Aici intervine analiza competitivă. Iată mai jos tot ce trebuie să știi despre acesta, cum o poți efectua și implementa și la ce rezultate te poți aștepta.
Ce este analiza competitorilor SEO
Analiza competitivă este un concept destul de simplu. În ceea ce privește SEO, vei dori să știi ce tehnici folosesc concurenții tăi, pentru ce cuvinte cheie se clasează, care este situația lor în ceea ce privește strategia de backlinks, ce funcționează și ce nu.
Folosește concurenții afacerii tale ca surse de informații pentru a înțelege mai bine elementele cele mai reușite ale strategiilor lor și cum le poți include în propria afacere, într-o formă îmbunătățită.
Nu trebuie să înveți din propriile greșeli din moment ce poți învăța din ale altora. Procesul poate să economisească mult timp și resurse și îți permite să construiești pe munca și cercetările lor existente. Desigur, te poți aștepta ca concurenții să facă același lucru când vine vorba de tine, iterând strategia ta de SEO. Acest lucru vă permite amândurora să priviți datele existente cu ochii proaspeți și să continuați să îmbunătățiți procese și strategii.
Când ar trebui să faci analiza competitorilor SEO?
Performanța SEO nu poate fi privită izolat. Este atât o parte a strategiei tale de marketing digital, cât și influențată de comportamentul concurenților, modificările algoritmilor motoarelor de căutare și o mie de alți factori. De aceea, este important să analizezi în mod regulat concurența și să vezi unde anume te situezi. Analiza competitivă SEO regulată te va ajuta să descoperi unde poți aduce îmbunătățiri și dacă există vreun punct slab în strategia concurenților pe care să poții să te bazezi.
Iată câteva evenimente importante care ar trebui să declanșeze o analiză competitivă SEO:
Când realizezi strategia de conținut
Poți verifica ce fac bine concurenții și apoi să implementezi acțiunile de content marketing care au generat rezultate foarte bune cu resurse minime, adăugând valoare peste ceea ce au reușit aceștia.
Aceasta este o modalitate excelentă de a câștiga vizibilitate în motoarele de căutare. Poți descoperi cât efort ar trebui să depui pentru a depăși concurenții pentru avele cuvinte cheie și topicuri cu un volum ridicat de căutari și să planifici calendarul de conținut în consecință.
Dacă vezi fluctuații ale pozițiilor cuvintelor cheie
Dacă ai observat că un alt site se clasează brusc mult mai bine decât al tău sau dacă vezi fluctuații, ar trebui să efectuezi o analiză competitivă SEO pentru a descoperi ce s-a întâmplat. Sunt mari șanse să fi avut loc un update de algoritm Google. O analiză SEO a competitorilor te va ajuta să vezi ce site-uri au fost favorizate și ce site-uri au fost afectate negativ.
Identificând pattern-uri pentru ambele categorii de site-uri, vei avea un punct de plecare pentru a corecta sau îmbunătăți site-urile tale.
După o perioadă de stagnare
Dacă pagina ta a stagnat pentru o perioadă, în ciuda tuturor eforturilor tale, poți folosi această analiză ca să descoperi anumite goluri din strategia ta.
Poți verifica dacă numărul de link-uri către site-ul tău pe care îl generezi lunar se află în media industriei. Poate industria ta este mult mai competitivă pe partea de linkbuilding și SEO offpage.
De asemenea, poți verifica dacă subiectele de conținut realizate de tine au un volum ridicat de căutări sau dacă competitorii tăi targetează subiecte mult mai valoroase.
Cum să găsești competitorii tăi când vine vorba de SEO?
Primul lucru pe care ar trebui să îl cunoști despre competitorii tăi SEO este că ei nu sunt neapărat cei pe care i-ai identificat în planul de afaceri.
Deci, ce înseamnă un competitor SEO? Competitorii tăi SEO sunt site-uri care concurează pentru aceleași cuvinte cheie pentru care o faci și tu. Acest lucru înseamnă că vor fi diferiți de la un subiect la altul. Este important să știi exact cu cine concurezi și pentru ce. Aici intră în acțiune primul pas al analizei: găsirea competitorilor pe care poate nu îi cunoști. Dacă diferite părți ale site-ului tău se concentrează pe diferite domenii de afaceri și au, astfel, mai mulți competitori din industrii diferite, aceasta este o acțiune foarte importantă.
Să ghicești care sunt concurenții tăi nu este modalitatea corectă de abordare a acestui pas inițial. Poți să crezi că știi cine sunt competitorii tăi, dar metoda cea mai precisă de a-i descoperi este prin analiza datelor.
Cel mai simplu mod de a identifica concurenții tăi este să folosești unelte precum Semrush sau Ahrefs, care îți vor indica direct site-urile care se suprapun pe aceleași cuvinte cheie ca și tine. Acestea sunt site-urile care se află în primele poziții pe cât mai multe cuvinte cheie pe care le folosești și tu.
Dacă nu ai acces la astfel de unelte, sugestia noastră este să începi cu ceea ce se numesc „seed keywords”. Caută în Google câteva cuvinte cheie asociate celor mai importante categorii ale tale. Dacă pe aceste cuvinte cheie vezi că se repetă anumite site-uri, iar aceste site-uri comercializează aceleași produse sau servicii ca și tine, atunci aceștia sunt competitorii tăi. Poți continua procesul până identifici acele site-uri care au cel mai mult trafic. În acel moment, alege primii competitori din punct de vedere al traficului și cuvintelor cheie pe care le folosesc.
Acestea sunt site-urile pe care le poți folosi într-o strategie SEO de tip „reverse engineering”, în care preiei cele mai bune strategii SEO de la ei.
Tipuri de analiză SEO a competitorilor
Analiza concurenței este un termen amplu care cuprinde numeroase sub-procese și metode. Efectuarea unei analize complete prea des poate fi consumatoare de timp. Este un proces intensiv de resurse care este rezervat pentru momente selecte atunci când (re)proiectezi întreaga campanie.
Analiza de conținut &cuvintele cheie, analiza de link-uri și analiza de SEO tehnic sunt cele trei tipuri de analiză a concurenței, pe care le vom acoperi în detaliu:
1. Analiza SEO a conținutului competitorilor tăi
Conținutul este probabil cea mai vizibilă parte a oricărui site web. Vrei să descoperi cele mai populare pagini web ale concurenților și să le utilizezi pentru a extrage idei pentru îmbunătățirea propriul conținut. Acest lucru va economisi timp și efort. Desigur, trebuie să adaptezi și îmbunătățești conținutul pentru a se potrivi intenției de căutare a publicului-țintă și pentru a oferi vizitatorilor o experiență mai bună. Acest lucru ar trebui să te ajute să depășești concurența pe termen lung.
Odată ce ai identificat conținutul cu care concurezi, poți utiliza una dintre cele două metode pentru a depăși concurenții.
1. Completează golurile de conținut (Content GAP)
Această metodă implică identificarea lipsurile din strategia de conținut a concurenților și apoi dezvoltarea de conținut fix pe acele subiecte. Dacă nu acoperă subiecte populare, poți să o faci tu și să oferi căutătorilor rezultatele dorite. Alternativ, poți introduce un format de conținut mai popular care este mai captivant sau mai prietenos cu utilizatorii.
2. Fă conținut mai bun
Această metodă poate suna simplă, dar necesită mult efort. Implică luarea conținutului concurenților și crearea unei versiuni superioare a acestuia.
Pentru ca articolul tău să apară pe prima pagină a Google, trebuie să fie mai bun decât celelalte zece articole de pe subiectul respectiv. Asigură-te că acoperi întregul subiect și, dacă ai expertiză în domeniu, adaugă un strat suplimentar de informații bazate pe cunoștințele tale pentru a oferi cititorilor chiar mai multă valoare.
De exemplu, dacă scrii despre amenajarea unui living și ai un studio de design interior, poți oferi sfaturi practice, insera poze din proiectele tale anterioare și discuta despre cele mai frecvente greșeli întâlnite în amenajarea sufrageriilor în România.
La ce anume trebuie să fii atent atunci când optimizezi conținutul pentru a-ți depăși concurența:
- titluri (marcaj H1)
- meta-titluri
- meta descrieri
- format
- plasarea cuvintelor cheie
- numărul cuvintelor
- cât de ușor se poate citit textul
- structura paginilor
- folosirea imaginilor și/sau a videoclipurilor
- prezentarea structurată a datelor
- frecvența publicării
2. Analiza strategiei de backlink a concurenței
Obținerea de link-uri de calitate și relevante de la site-uri autoritare este o parte crucială a unei strategii SEO reușite. Backlink-urile sunt trimiteri de pe pagini web externe care duc către site-ul tău folosind cuvinte cheie denumite ancore.
Link-urile au fost un factor important de clasare din primele zile ale motoarelor de căutare și, deși au scăzut puțin în importanță, încă au un impact mare asupra paginilor de rezultate SERP. Este principalul mod de funcționare a motorului de cautare Google.
Google vede aceste link-uri ca referințe de la alte nume mari din industrie. Dacă conținutul tău nu ar fi meritat, nu l-ar fi recomandat sau folosit. În ciuda acestui fapt, aproximativ două treimi dintre paginile web nu au deloc backlink-uri.
Deoarece backlink-urile sunt atât de importante, trebuie să știi cum le obțin concurenții tăi. Din fericire, poți scurta procesul de cercetare și îmbunătăți strategia de backlink prin examinarea concurenților. Poți folosi modulele „referring domains” sau „referring backlinks” din uneltele premium SEO, precum ahrefs.com sau semrush.com.
Cu toate acestea, nu toate link-urile sunt create egal. Link-urile de la site-uri cu un grad scăzut de calitate sau frauduloase pot să impacteze negativ site-ul tău și să dăuneze performanței acestuia.
Iată câteva modalități bune de a îți depăși concurenți și de a îmbunătăți profilul de link-uri:
- asigură-te că noile link-uri către site-ul tău conduc către conținutul cel mai relevant și mai calitativ;
- folosește tehnica de mai sus pentru a construi link-uri de înaltă calitate către site-ul tău prin contactarea bloggerilor sau creatorilor de conținut și prin a crea conținut de o calitate mai bună;
- acordă o atenție specială domeniilor care au un loc bun în SERP, pentru că au mai multă autoritate;
- dacă afacerea ta este menționată undeva, dar nu apare și un link, vorbește cu creatorii să adauge un link către site-ul tău;
- monitorizează competiția pentru orice fel de activitate și orice noi site-uri care ar putea pune un link către site-ul tău.
3. Analiza de SEO tehnic a concurenței
Atunci când realizezi auditul tehnic SEO al site-ului, este posibil să nu identifici anumite aspecte pe care le poți îmbunătăți.
Din acest motiv, este indicat să analizezi și principalii competitori din punct de vedere SEO tehnic. În continuare, îți vom explica ce ai putea învăța de la competitorii tăi și cum te poate ajuta implementarea lucrurilor pe care le descoperi.
Iată elementele cheie de SEO tehnic ale competitorilor pe care trebuie să le analizezi:
Arhitectura site-ului
De multe ori suntem tentați să încadrăm anumite produse sau servicii ale magazinului nostru online în funcție de criteriile interne ale afacerii noastre și nu în funcție de bunele practici SEO. De exemplu, un administrator al unei papetării online poate încadra toate pixurile, stilourile și creioanele într-o categorie denumită generic „instrumente de scris”. Acest lucru face ca magazinul respectiv să nu poată avea un rank în Google pe denumirea fiecărui produs în parte, deoarece nu are o pagină suficient de relevantă pentru fiecare tipologie de produs.
Același lucru se poate întâmpla și în cazul unei clinici stomatologice care dezvoltă o singură pagină pentru dispozitivele dentare, fără să genereze sub-pagini dedicate fiecărei tipologii de aparat dentar, precum „Invisalign”, „metalic” și așa mai departe.
Analiza structurii site-urilor competitorilor ne poate ajuta să vedem cum este cel mai bine să spargem categoriile de produse sau servicii.
Legături interne
Legăturile interne îmbunătățesc experiența utilizatorului pe un site și ajută motoarele de căutare să găsească, să indexeze și să mapeze paginiile de pe un site. Utilizarea textului ușor de identificat și descriptiv pentru legăturile interne este considerată o practică bună. O structură de legături interne completă ajută atât utilizatorii cât și motoarele de căutare să navigheze pe site-ul tău. De asemenea, un linking intern mai puternic pentru paginile importante pe care vrei ca Google sa le rankeze in prima pagina poate să le ofere o autoritate suplimentară.
Este modul prin care Google stabilește importanța internă a paginilor tale în funcție de cât de des sunt listate în alte pagini. Cu cât o pagină este listată în mai multe alte pagini, cu atât este considerată mai importantă și va avea un rang mai bun.
Un articol listat în meniu, sub butonul de blog, pe nivelul 2, va fi listat în toate paginile site-ului și va avea ranka mult mai bine decât un articol scris acum 5 ani și listat doar în pagina 23 de paginație a blogului.
Viteza site-ului
Viteza site-ului a fost întotdeauna un factor important de clasare, dar devine din ce în ce mai important pe măsură ce tot mai mulți utilizatori accesează site-urile de pe dispozitive mobile. Aceste dispozitive încarcă mult mai lent site-urile de dimensiuni ridicate decât un sistem desktop datorită capacității lor mai mici de a procesa elemente Javascript. Utilizatorii doresc o experiență fără probleme, iar paginile tale nu ar trebui să ia mai mult de trei secunde pentru a se încărca.
Îți recomandăm să analizezi cum se încarcă site-urile competitorilor tăi. Sunt șanse să identifici modalități inventive prin care reușesc să afișeze informațiile specifice business-ului tău într-un mod cât mai minimalist și cu tehnologii moderne, astfel încât timpul de încărcare al site-ului să fie cât mai mic. Verifică codul sursă al acestor site-uri, vezi cum încarcă imaginile și ce plugin-uri de optimizare a vitezei folosesc. Asigură-te că niciun competitor nu are un avantaj competitiv din acest punct de vedere.
Sfaturi și bune practici pentru analiza SEO competiție
Acum ar trebui să cunoști bazele analizei SEO acompetitorilor, dar există unele detalii care pot face procesul mai eficient și te pot asigura că obții date de calitate și acționabile. Am pregătit pentru tine o listă cu sfaturi și bune practici:
Urmărește velocitatea backlink-urilor acestora
Din moment ce link-urile sunt o parte atât de importantă când vine vorba de SEO, trebuie să înveți cât de mult posibil despre cum le folosesc competitorii tăi în strategiile lor.
Prima dată, verifică câte backlink-uri are fiecare site al competitorilor ca să știi pe unde te situezi. Ține minte că trebuie să ai grijă la calitatea backlink-urilor. Trebuie să ai link-uri de la site-uri de încredere.
Urmărește cuvintele organice ale competitorilor
Trebuie să verifici care sunt cuvintele cheie care conduc trafic organic către site-urile concurenților tăi. Identifică cuvintele cheie cu trafic ridicat și sortează-le în funcție de utilitate. Unele ar putea fi excelente pentru o pagina de destinație sau o pagină principală, în timp ce altele ar funcționa mai bine pentru postările de blog.
Un alt lucru la care trebuie să acorzi atenție este dificultatea cuvintelor cheie. Dacă ai interese pentru obiectivele pe termen scurt și/sau un buget limitat, vei exclude cuvintele cheie cu dificultate ridicată, deoarece poate dura mult timp să te clasezi bine pentru ele.
Găsește conținutul cel mai popular al competiției tale
Intenția de căutare este un factor din ce în ce mai important. Dacă un subiect targetează o intenție de căutare asociată unui număr ridicat de cuvinte cheie, nu mai sunt necesare pagini dedicate pentru fiecare sub-temă a subiectului respectiv. Acum este posibil ca o pagină să rankeze pentru sute (sau mii) de cuvinte cheie. Dacă arunci o privire la paginile cu cel mai mult trafic ale competitorilor tăi, poți identifica paginile care se clasifică pentru multe cuvinte cheie și care atrag un volum mare de trafic.
Găsește conținutul competitorilor cu cele mai multe backlink-uri
Deoarece link-urile sunt referințe ale motoarelor de căutare, acestea aduc o mulțime de trafic și îmbunătățesc clasarea SEO. Acest lucru este un pas relativ simplu; trebuie doar să găsești conținutul competitorilor cu un număr mare de backlink-uri.
După această etapă, trebuie să identifici tipul de conținut și subiectele care sunt legate și de unde primesc link-uri. Mai apoi, poți crea variante mai bune ale conținutului și să speri la rezultate pe măsură.
Găsește cuvintele pentru care competiția plătește pentru PPC
Acest lucru poate oferi o perspectivă excelentă asupra planificării unei strategii SEO. Dacă competitorii tăi plătesc pentru trafic pentru un anumit cuvânt cheie, este foarte probabil că acest cuvânt cheie este profitabil.
Găsirea cuvintelor cheie PPC ale competitorilor îți permite să descoperi cuvinte cheie cu un volum scăzut, cu o conversie ridicată, care sunt ușor de trecut cu vederea atunci când se efectuează o cercetare regulată a cuvintelor cheie. Totuși, reține că competitorul tău se poate înșela în privința acestui lucru, așa că este o idee bună să testezi aceste cuvinte cheie înainte de a aloca un buget foarte mare.
Focusează-te pe intenția căutării, nu pe volum
Un volum mare nu înseamnă neapărat că un cuvânt cheie aduce trafic sau conversii. În loc să urmezi volumul căutărilor, merită să acorzi atenție intenției căutării.
Dacă poți oferi utilizatorilor ceea ce caută, cuvintele cheie nu contează cu adevărat. Motoarele de căutare prioritizează site-urile care oferă conținut relevant și o experiență bună utilizatorului, astfel încât să răspunzi mai bine intenției căutării decât concurenții. Un număr mare de vizite, împreună cu un bounce rate mare este inutil și poate chiar dăuna campaniei tale SEO.
Explorează cuvintele cheie de tip longtail
Dacă te afli în situația în care concurenții tăi au un avantaj de câțiva ani sau dețin mai multe resurse, te confrunți cu o provocare dificilă. Este o idee bună să îți îndrepți atenția de la cuvintele cheie foarte competitive către cuvintele cheie longtail, care sunt mai ușor de clasat. De fapt, 70% din toate căutările web sunt legate de acestea.
Această sarcină poate fi intimidantă, deoarece există teoretic un număr infinit de cuvinte cheie de acest tip. Cu toate acestea, o analiză exhaustivă a competitorilor și utilizarea unui instrument SEO adecvat poate ușura această sarcină.
Concluzie
Analiza SEO a competiției te poate ajuta extrem de mult. Poți găsi noi surse de trafic, poți vedea ce anume lipsește din strategia ta și poți să ai o mai bună imagine de ansamblu.
Asta nu înseamnă că vei copia tot ce face concurența sau că vei lua conținutul lor. Google dă note foarte mici pentru conținutul duplicat. Înseamnă doar că nu vei subestima concurența, pentru că știi clar ce fac aceștia și vei ști că și tu trebuie să ții pasul.
Organic Agency este o agenție de marketing digital supraspecializată în servicii de SEO marketing și content marketing. Executăm riguros strategii a căror eficiență a fost dovedită pentru peste 150 de branduri.