Scroll to top

Analiză cuvinte cheie SEO (Keyword Research)


Organic Agency - februarie 14, 2023 - 0 comments

Elementele de bază ale Keyword Research 

 

Ce sunt cuvintele cheie SEO?

Reprezintă cuvintele sau expresiile pe care utilizatorii le introduc în motoarele de căutare cu scopul de a găsi cât mai multe informații despre un anumit subiect, motiv pentru care selecția cuvintelor cheie este atât de importantă pentru optimizarea SEO a site-ului și vizibilitatea acestuia. 

 

Keyword Research

Este procesul prin care sunt identificate cele mai valoroase cuvinte sau expresii pe care utilizatorii le introduc în motoarele de căutare pentru a obține diferite informații; ideea este să identifici modul în care caută utilizatorii informații, urmând ca apoi să optimizezi conținutul conform limbajului lor uzual.

Deoarece este una dintre cele mai importante sarcini SEO și reprezintă un mijloc prin care poți ajunge la un număr semnificativ de utilizatori, este indicat să faci keyword research; implementează strategii care să te ajute să identifici cele mai relevante cuvinte cheie. 

Primul pe care trebuie să îl faci atunci când îți dorești să optimizezi site-ul web pentru motoarele de căutare cu scopul de a te adresa unei noi nișe din piață sau de a identifica noi idei de conținut este să cercetezi cuvintele cheie. Este indicat ca fiecare administrator de pagină web, blogger sau om de marketing online să aibă în vedere procesul de de keyword research.

 

Cum a evoluat keyword research-ul în timp

Procesul de cercetare a cuvintelor cheie a evoluat și s-a modificat de-a lungul timpului. La începutul anilor 2000, keyword research era posibil prin utilizarea Google Keyword Planner, care permitea identificarea celor mai utilizate cuvinte cheie, urmând ca acestea să fie ulterior integrate în conținutul site-ului.

Pe parcursul anilor Google a introdus o serie de algoritmi care să înțeleagă cu precizie care sunt nevoile utilizatorilor, astfel încât să le ofere acestora cele mai bune rezultate. Printre cele mai importante și inovatoare update-uri se numără: Google Panda, Google Penguin și Google Hummingbird. 

Keyword research devine un proces esențial, fără de care înțelegerea preferințelor și nevoilor audienței ar fi imposibilă.

Etapele keyword research

Există trei etape pe care trebuie să le parcurgi pentru realizarea procesului de keyword research:

  • Identificarea cuvintelor cheie;
  • Analizarea cuvintelor cheie; 
  • Utilizarea cuvintelor cheie.

 

Cum identifici cuvintele cheie?

Există o serie de pași și metode pe care le poți implementa pentru a identifica cât mai multe cuvinte cheie și pe care le prezentăm în cele ce urmează. 

 

Identifică cu exactitate nișa

Este foarte important să cunoști cât mai bine publicul căruia te adresezi și să realizezi un profil al clientului ideal care să cuprindă toate caracteristicile lui, precum și comportamentul acestuia. Află care sunt problemele și nevoile potențialului client și care ar putea fi soluțiile pe care el le caută. 

Realizează o analiză a comportamentului consumatorilor prin cercetarea mediilor în care aceștia își desfășoară activitatea atât online, cât și offline; este posibil să identifici subiecte de interes pentru consumatori pe forumuri de specialitate. Verifică volumul de căutare al cuvintelor cheie identificate și integrează-le pe cele mai populare în site-ul tău web, într-o manieră cât mai naturală.

În momentul în care porți o discuție cu un client existent sau cu unul potențial, acordă atenție modului în care acesta vorbește, întrebările pe care le adresează sau cuvintele și expresiile pe care le folosește; toate aceste informații pot reprezenta o sursă de inspirație care te va ajuta să identifici cuvinte cheie esențiale pentru conținutul din site-ul tău.

 

Long-tail keywords

Reprezintă expresiile specifice care caută răspunsuri concrete la întrebările punctuale, cum ar fi: „câte calorii are …”, „care este distanța dintre …” etc. Long-tail keyword prezintă trei proprietăți:

  • Este format din trei sau mai multe cuvinte;
  • Are un volum de căutare mai mic și de obicei o concurență mai redusă;
  • Este foarte specific.

 

Long-tail keywords se bucură de un grad ridicat de conversie, deoarece vine direct în întâmpinarea nevoilor utilizatorilor cu soluții și informații concrete, care îi ajută să își rezolve problemele. Indicat este să introduci long-tail keyword într-o strategie care se focusează pe cuvinte cheie, tocmai pentru că acestea sunt mai ușor de clasificat și vor contribui pozitiv la generarea traficului, cu atât mai mult în cazul unui website nou.

 

Google Keyword Planner

Încă de când a fost implementat, Google Keyword Planner a fost un instrument gratuit, folosit de numeroși utilizatori, dar care, pe parcurs, a fost înlocuit cu alte tool-uri mai avansate. Dacă îți dorești să utilizezi acest instrument pentru a identifica cuvintele cheie relevante business-ului tău, este nevoie de crearea contului pe Google Ads, care este gratuită, de unde vei putea accesa ulterior Keyword Planner. 

Tool-ul pus la dispoziție de Google este capabil să genereze cuvinte cheie care nu neapărat conțin cuvântul cheie de bază; analizează cuvintele cheie importante și descoperă ce alte noi cuvinte cheie importante poți integra în site-ul tău web. 

 

Unelte pentru keyword research

Este imposibil să realizezi o cercetare calitativă a cuvintelor cheie fără să utilizezi instrumente de specialitate. Există diverse tool-uri gratuite care te vor ajuta și cu care, totodată,  vei economisi timp, vei obține date importante și relevante și nu în ultimul rând, vei avea un avantaj competitiv față de ceilalți.

Poți aborda keyword research fie prin cercetarea bazată pe „seed keyword”, fie prin cercetarea bazată pe concurență.

 

1. Seed Keyword

Fiecare instrument pe care îl vei utiliza îți va cere să identifici și să introduci un cuvânt cheie de bază, care va fi considerat punctul de plecare. În urma analizei cuvântului introdus, instrumentul va genera o listă lungă cu idei de cuvinte cheie. 

Este important să pornești de la produsele sau serviciile tale și să te gândești care sunt cuvintele pe care utilizatorii le folosesc atunci când caută produsele sau serviciile pe care le oferi; toate aceste cuvinte vor fi folosite drept „semințe” pentru următorii pași ai procesului de cercetare a cuvintelor cheie. 

Un instrument complex îți va oferi pe lângă sugestii de cuvinte și informații relevante pentru SEO, care te vor ajuta să analizezi și să alegi cele mai potrivite cuvinte cheie pentru afacerea ta. Verifică ulterior și următoarele aspecte: volumul exact de căutare al cuvintelor, dificultatea cuvântului cheie și search result page (SERP); acestea îți vor oferi o imagine de ansamblu și mai clară asupra cuvintelor pe care să le integrezi în site-ul tău web.

 

2. Cercetarea bazată pe concurență

Analiza concurenților poate fi o sursă de inspirație extrem de valoroasă; identificarea cuvintelor cheie care generează trafic pentru concurenții tăi este o bună modalitate de a afla cuvintele cheie pe care să le utilizezi și tu, la rândul tău. 

Caută pe Google diverse cuvinte cheie relevante pentru afacerea ta și, dacă în primele căutări identifici anumiți competitori, utilizează Site Explorer de la Ahrefs pentru a verifica care sunt paginile care le generează acestora cel mai mult trafic și care sunt cuvintele cheie principale.

Repetă acest proces pentru cât mai mulți dintre competitorii tăi, iar astfel vei obține informații relevante și valoroase, care te vor ajuta să stabilești care sunt cele mai potrivite cuvinte cheie pe care ar fi indicat să le integrezi în pagina ta web. Pentru a genera și mai multe idei de cuvinte cheie specifice afacerii tale, poți verifica concurenții tăi și prin introducerea URL-urilor site-urilor lor web în tool-urile de keyword research.

 

3. Sugestii Google

Google oferă o serie bogată de sugestii de cuvinte cheie care te pot ajuta să identifici cele mai relevante rezultate. Iată care sunt cele trei funcții pe care le poți utiliza pentru a găsi noi idei de cuvinte cheie:

  1. Autocompletarea: este integrată în caseta de căutare Google; funcția aceasta ajută utilizatorii să completeze automat căutarea cu ajutorul sugestiilor, pe care Google le numește predicții;
  2. Utilizatorii mai întreabă: este o funcție care poate fi regăsită în rezultatele motorului de căutare și este vizibilă, mai ales, în cazul interogărilor bazate pe întrebări, deoarece sugerează și alte posibile întrebări conexe;
  3. Căutări legate de: foarte asemănătoare cu prima funcție, autocompletarea, diferența fiind modalitatea de afișare a sugestiilor, care în acest caz sunt afișate în partea de jos a paginii.

 

4. Google Search Console

Prin simpla analizare a clasării pe care site-ul tău o are în Google Search Console, vei identifica o serie variată de cuvinte cheie relevante domeniului în care activează afacerea ta. O modalitate simplă de a pune în aplicare această practică este verificarea cuvintelor cheie care au un grad ridicat de afișări, dar un număr mic de click-uri; acest comportament sugerează că există potențial mare de trafic, dar încă site-ul nu este suficient de sus în topul căutărilor. 

Un alt mod prin care poți identifica cuvinte cheie relevante este să verifici motivul pentru care te clasezi pe un anumit loc în SERP (search result page); este posibil ca acele cuvinte cheie pe care le-ai gândit ca fiind principale să nu fie punctul central al articolului, ci altele pe care nici nu le-ai luat în considerare, dar care îți aduc afișări și click-uri.

Cum se analizează cuvintele cheie?

Ține cont de popularitatea, rankabilitatea și relevanța cuvintelor cheie atunci când dorești să integrezi noi cuvinte în site-ul web. 

 

1. Volumul de căutare

Cu cât un cuvânt sau o expresie este mai populară, cu atât volumul de căutare va fi mai ridicat. Verifică volumul de căutare al cuvântului cheie și încearcă să fii cât mai specific atunci când definești cuvântul cheie; de exemplu, cuvântul „iPhone” are un volum foarte mare de căutare, dar în același timp este destul ambiguu.

Chiar dacă un cuvânt cheie are un volum redus de căutare, nu înseamnă că trebuie să îl elimini; este esențial să îți cunoști foarte bine publicul țintă și să identifici care sunt cele mai specifice cuvinte pe care aceștia le folosesc atunci când caută produsele sau serviciile tale, deoarece este posibil ca aceștia să caute informații după exact acele cuvinte cheie cu trafic redus.

Pentru a analiza volumul căutărilor cuvintelor cheie poți utiliza două surse: Google Data, care îți pune la dispoziție informații culese din baza de date Google Keyword Planner, și Clickstream Data,  care îți oferă informații bazate pe comportamentul utilizatorilor din mediul online.

Amintim aici și de Google Trends, un instrument extrem de valoros, care îți permite să analizezi volumul căutărilor pe o scară de la 1 la 100; de asemenea, CTR (click-through rate) te ajută să estimezi vizitele posibile pe care le vei putea obține prin integrarea unui anumit cuvânt cheie în site-ul tău web. 

 

2. Dificultatea cuvintelor cheie

Specialiștii din domeniu cuantifică manual dificultatea de rankare a fiecărui cuvânt cheie, ținând cont de diferite caracteristici prin care estimează nivelul de dificultate în ceea ce privește rankarea unui website, cum ar fi:

  • Intenția de căutare;
  • Calitatea, relevanța, autoritatea și actualitatea conținutului;
  • Calitatea și numărul backlink-urilor;
  • Evaluarea domeniului;
  • Caracteristicile SERP.

În funcție de modalitatea de lucru și de experiența celui care analizează dificultatea cuvintelor cheie, procesul de analiză poate fi diferit. Specialiștii de marketing, indiferent de analiza pe care o elaborează, vor încerca mereu să reducă cât mai mult nivelul de dificultate în ceea ce privește rankarea și să mizeze pe procese cât mai simple. 

Chiar dacă analiza efectuată de specialiști poate fi subiectivă, cert este că backlink-urile sunt extrem de valoroase pentru rankare. Ahrefs pune la dispoziție un instrument care te ajută să măsori dificultatea unui cuvânt cheie; în situația în care site-ul tău web integrează mai puțin de 10 domenii de referință, rankarea în Top 10 pentru un cuvânt este considerată ca fiind ușoară. În schimb, dacă site-ul web integrează între 71 și 100 de domenii, nivelul de dificultate pentru rankarea în top 10 este foarte ridicat.

Deoarece fiecare instrument de verificare dispune de limitări în anumite aspecte, este recomandat și indicat să păstrezi modalitatea de verificare manuală a cuvintelor. 

 

3. Relevanța căutării

Atunci când Google ia în considerare o pagină web pentru a o afișa în rezultatele căutărilor, întotdeauna va ține cont și de alte site-uri care sunt accesate de către utilizatorii interesați de același subiect; spre exemplu, un utilizator caută „plăcintă cu mere”, astfel că Google trebuie să identifice dacă utilizatorul dorește să găsească un magazin de unde să cumpere o plăcintă cu mere sau să acceseze rețeta de preparare a plăcintei. Relevanța cuvintelor cheie și intenția utilizatorului au cam aceeași însemnătate; cheia către succes în această situație este să identifici ce dorește utilizatorul în momentul în care efectuează o nouă interogare pe motorul de căutare.

Analiza SERP (Search Engine Results Page) te va ajuta atât în evaluarea dificultății cuvintelor cheie, cât și în oferirea de sprijin în procesul de descoperire a intenției de căutare aflate în spatele cuvântului cheie. Intențiile de căutare pot fi grupate în:

  • Navigație – un site sau o marcă anume;
  • Informațional – informații generale;
  • Tranzacțional – achiziții online;
  • Comercial – cercetarea înaintea achiziției.

Cum se utilizează cuvintele cheie?

Cuvintele cheie sunt într-o legătură strânsă cu optimizarea paginii și cu strategia de conținut, fiind, de asemenea, extrem de relevante și pentru procesul de cercetare al cuvintelor cheie. 

 

1. The content Hub model

Fii organizat și grupează conținutul într-un hub bine organizat, care să cuprindă două categorii:

  • Pillar content – o postare sau pagina principală care acoperă subiectul și care urmărește cuvinte cheie ample;
  • Cluster content – conținut care explică subiectul detaliat și urmărește cuvinte cheie specifice.

Una dintre cele mai avansate modalități de lucru este organizarea cuvintelor cheie în grupuri de subiecte de tip cluster, care te vor ajuta la consolidarea autorității conținutului site-ului web; primul pas este identificarea unui cuvânt cheie principal, care prezintă un volum mare de căutare, iar cel de-al doilea pas este stabilirea cuvintelor cheie secundare, care corespund cuvântului cheie principal. 

Odată ce ai creat pagina de conținut care urmărește fiecare cuvânt cheie, nu îți mai rămâne decât să realizezi legături interne între paginile web care abordează aceleași subiecte de interes.

 

2. Folosește focus keyword

După stabilirea focus keyword-ului, integrează-l în pagina web, cu mențiunea de a nu insista pe repetarea prea frecventă a lui. Recomandarea este să utilizezi focus keyword în titlurile sau subtitlurile paginilor, în primele paragrafe ale textului și, nu în ultimul rând, în texte ancorate ale link-urilor interne care fac trimitere către o anumită pagină.

Este bine cunoscut faptul că Keyword stuffing este o tehnică destul de demodată și, tocmai de aceea, este indicat să nu integrezi forțat anumite cuvinte cheie în conținut cu scopul de a obține keyword density. 

 

3. Atenție la LSI Keywords   

Folosirea artificială și scoasă din context a cuvintelor cheie relevante s-ar putea să te încurce latent semantic indexing (LSI) reprezintă o metodă prin care motoarele de căutare pot procesa limbajul natural, identificând cuvintele cheie care sunt legate semantic între ele. 

Deși în mediul online se vehiculează faptul că LSI keyword sunt sinonime și ar trebui integrate cât mai des în conținut, această practică nu este benefică pentru un website; conținutul unei pagini web trebuie să fie cât mai ușor de parcurs, iar exprimarea să fie cât mai corectă și coerentă. Dacă algoritmii Google evaluează conținutul unui website ca fiind de calitate și relevant, va ține cont de aceste aspecte în momentul în care afișează rezultatele căutărilor.

Related posts