Scroll to top

Istoric actualizare algoritmi Google (2011-2023)


Organic Agency - decembrie 18, 2022 - 0 comments

Adaptarea la condițiile pieței este esențială pentru dezvoltare. Singura constantă în optimizarea SEO este schimbarea. Motoarele de căutare țin pasul cu tendințele pieței, modificându-și treptat algoritmii pentru obținerea celor mai bune rezultate, astfel că modul în care este realizat SEO trebuie îmbunătățit mereu. Google își schimbă algoritmul de căutare de aproximativ 500 până la 600 de ori în fiecare an. În timp ce majoritatea acestor actualizări sunt mici și adesea nici măcar nu sunt identificate de utilizatori sau de către agențiile SEO, din când în când, Google lansează actualizări majore. Unele dintre ele având impact major asupra practicilor de SEO.

În cele ce urmează, vom realiza o retrospectivă asupra celor mai importante actualizări ale algoritmilor Google și a impactului pe care l-au avut asupra practicii de SEO.

2022 – Helpful Content Update

Rollout: August 25 2022

Update-ul de algoritm Helpful Content Update a avut în vedere recompensarea celor care oferă conținut de calitate și relevant utilizatorilor. Această actualizare a avut impact negativ asupra site-urilor care nu ofereau informații calitative utilizatorilor. 

Începând cu anii 2010, actualizările Google au devenit din ce în ce mai avansate; majoritatea algoritmilor dezvoltați în ultimii ani au fost centrați pe combaterea rezultatelor irelevante și pe înlăturarea site-urilor care includ link-uri cumpărate sau create artificial. Focusul principal al lui Google, în momentul de față, este pe crearea unei experiențe cât mai plăcute pentru utilizatori, de la căutarea cuvintelor în motorul de căutare, la identificarea și accesarea site-urilor care să oferă informațiile de care aceștia au nevoie. În ceea ce privește planurile de viitor, probabil Google va continua să implementeze algoritmi care vor perfecționa procesul de căutare al informațiilor, făcându-le ușor de accesat pentru toți utilizatorii, indiferent de locația lor sau limba vorbită.

2021 – MUM (Multitask United Model) Update

Rollout:  Iunie 2021

Schimbări majore au fost introduse în procesul de căutare Google odată cu lansarea acestui nou algoritm. Precum sugerează și numele, acesta putea gestiona simultan mai multe sarcini, cum ar fi: citirea, înțelegerea și învățarea cuvintelor în peste 75 de limbi, folosindu-se de o varietate de surse, chiar și video sau audio. Această actualizare majoră a fost concepută pentru a depăși barierele lingvistice.

2021 – Page Experience Update

Rollout: 16 Iunie, 2021

Acest algoritm a avut în vedere experiența utilizatorilor în momentul în care intrau în contact cu un site web, analizând viteza de încărcare a site-ului, interactivitatea acestuia și stabilitatea vizuală. Algoritmul Page Experience Update nu a fost unul complet necunoscut în ceea ce privea urcarea în clasamentul Google a site-urilor; totuși, acest algoritm nu a fost considerat atât de semnificativ precum erau considerate calitatea și relevanța conținutului.

2019 – BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) Update

Rollout: 25 Octombrie 2019

Actualizarea Bert a fost considerată ca fiind cea mai mare schimbare din ultimii cinci ani pentru Google. Algoritmul BERT a fost creat cu scopul de a înțelege intențiile de căutare ale utilizatorilor și conținutul indexat de motoarele de căutare. Spre deosebire de algoritmul RankBrain, implementat în 2015, algoritmul Bert nu avea nevoie de analize anterioare, deoarece era capabil să înțeleagă cuvintele, frazele și conținutul, exact ca și ființele umane.

2018 – Medic (E.A.T.) update

Rollout: 1 August 2018

Implementarea acestui algoritm, care nu viza doar site-urile din domeniul medical, a creat confuzii la nivelul celor afectați. Prin intermediul acestei actualizări s-a încercat oferirea de rezultate ce oferă conținut de calitate, dar mai ales din surse de încredere.
Algoritmul numit Medic a introdus în lumea SEO conceptul Google E.A.T. După acest update, evaluarea conținutului se realizează în funcție de autoritatea și calitatea sa, dar și a creatorilor respectiv a autorilor acestuia.

2018 – (Mobile) Speed Update

Rollout: 9 Iulie 2018

Viteza de încărcare a site-urilor a devenit un alt factor de care companiile trebuiau să țină cont dacă își doreau să urce în clasamentul Google. Nevoia utilizatorilor de a avea acces la informații într-un timp util a dus la implementarea acestui algoritm; site-urile care au fost afectate de această actualizare au fost cele cu o viteză de reacție mult prea lentă pentru versiunea de mobil.

2017 – Project Owl

Rollout:  25 Aprilie 2017

Acest algoritm a fost dezvoltat cu scopul de înlăturare a site-urilor care conțineau informații false. Scopul acestei actualizări a fost cel de îmbunătățire a experienței utilizatorilor web în momentul în care intră pe motorul de căutare Google.

2016 – Hacked Spam Update

Rollout: 6 October 2016

Odată cu implementarea acestui algoritm, site-urile care promovau conținut porno, produse contrafăcute, medicamente ilegale, programe virusate, trimiterea către alte site-uri de slabă calitate, au început să fie înlăturate. Cei care au ales să nu implementeze nici măcar practicile standard de securitate ale unui website, erau expuși la piratarea și spargerea site-urilor.

2016 – Possum Update

Rollout: 1 Septembrie 2016

În 2016 Google a reluat actualizările la nivelul localizării prin intermediul update-ului de algoritm Possum; au fost aplicate mai multe modificări, care au îmbunătățit căutarea serviciilor și a produselor locale, astfel că rezultatele oferite au fost mai variate, fiind dependente într-o măsură mai mare de locația utilizatorului și de modalitatea de formulare a expresiilor. Chiar și companiile care nu excelau la capitolul căutărilor organice au reușit să devină vizibile odată cu această actualizare a algoritmului.

2015 – RankBrain Update

Rollout: 26 Octombrie 2015

Un algoritm de ultimă generație, care s-a folosit de învățarea automată pentru a gestiona solicitările de căutare, cu scopul de a oferi rezultate relevante. Acesta sugera idei de căutare a cuvintelor, urmând apoi să le stocheze, astfel ca la următoarele căutări să ofere propuneri relevante utilizatorilor. Prin intermediul acestui algoritm Google a încercat să descifreze semnificația din spatele căutărilor, tocmai pentru a oferi cele mai bune rezultate. Conform declarațiilor Google, algoritmul RankBrain a fost unul dintre cele trei elemente majore care au contribuit la urcarea în clasament a website-urilor.

2015 – Core Update

Rollout: 3 Mai 2015

Denumită și ”The quality update” și ”Phantom 2”, acest algoritm s-a concentrat pe expertiză, autoritate și încredere, aspecte care au dus la îmbunătățirea rezultatelor căutărilor efectuate de utilizatori.

2015 – Mobile Update

Rollout: 21 Aprilie 2015

Denumită ”Mobilegeddon” de către industria SEO, tocmai deoarece se credea că va zgudui temeinic rezultatele căutărilor, această actualizare a marcat trecerea utilizatorilor de pe calculatoare și laptopuri pe telefoanele mobile, în ceea ce privește căutările pe Google. Până în 2015 un procent de peste 50% din căutările Google erau efectuate de pe mobil, motiv pentru care Google s-a adaptat trendului. Avantajul a fost de partea site-urilor care erau ușor de accesat chiar și de pe telefon; Cu toate acestea, Google mobile update nu a afectat major clasamentele în Google.

2014 – HTTPS/ SSL

Rollout: 6 August 2014

Siguranța în online devenea un subiect din ce în ce mai sensibil pentru utilizatori, motiv pentru care Google a decis să susțină site-urile a căror HTTPS era implementat corect, tocmai pentru a securiza conexiunea dintre site și utilizator. HTTPS a contribuit la protejarea utilizatorilor de atacurile cibernetice și de furtul datelor.

2014 – Pigeon

Rollout: 24 Iulie 2014

Asemănător actualizărilor algoritmului Venice, și Pigeon s-a concentrat pe SEO local; acesta a avut impact atât asupra paginii de căutare Google, cât și asupra Google Maps. Implementarea acestui algoritm a însemnat o localizare mai precisă, astfel că rezultatele oferite utilizatorilor erau mai relevante, calitative și într-o proporție mai mare în proximitatea locației acestora.

2013 – Hummingbird

Rollout: 26 Septembrie 2013

O actualizare inovativă a fost implementată în 2013, când algoritmul Hummingbird a integrat căutarea vocală. Această actualizare a fost în continuă dezvoltare, cu atât mai mult de la apariția device-urilor Google Home, Alexa, Siri. Algoritmul Hummingbird a avut impact asupra modului de realizare a SEO, deoarece impunea site-urilor să utilizeze exprimării naturale, ușor de înțeles, care să permită căutării vocale să găsească informațiile solicitate de utilizatori. Google Hummingbird Update a făcut posibilă apariția unor feature-uri Google precum position zero sau schema FAQ snippets.

2012 – Pirate

Rollout: 10 August 2012

Algoritmul Pirate a avut în vedere combaterea răspândirii ilegale a conținutului protejat prin drepturi de autor, astfel că site-urile care ofereau informații copiate au fost clasate ca fiind negative, fiind, în cele din urmă, înlăturate din clasamentul de top al motorului de căutare.

2012 – Penguin Update

Rollout: 24 Aprilie 2012

Actualizarea Penguin a avut în vedere analizarea backlink-urilor inserate pe alte site-uri, pentru identificarea autenticității lor și dacă acestea au fost cumpărate pentru a ajuta la urcarea în clasamentul Google. Prin update-ul Penguin, Google a încercat să descurajeze cumpărarea sau crearea artificială de link-uri, atribuind o valoare negativă site-urilor care utilizau această practică, reușind astfel să le coboare din clasament.

Actualizarea Penguin a fost inclusa ulterior la algoritmul de bază (core) din 2016. Dacă până la actualizarea acestui algoritm creșterea în clasamentul Google era accelerată de backlink-urile artificiale, odată cu Penguin, a fost necesară crearea unei strategii naturale, organic de linkbuilding, astfel încât atât linkurile de referință cât și conținutul oferit să fie de calitate și relevant.

2012 – Venice

Rollout: 27 Februarie 2012

Actualizarea la algoritmul Venice a fost una remarcantă, deoarece Google a înțeles că există utilizatori care caută informații locale, în proximitatea locului în care ei se află. Odată cu update-ul acesta, rezultatele pe care Google a început să le ofere au fost și continuă să fie în concordanță cu locația utilizatorului sau cu adresa de IP a acestuia.

2011 – Panda Update

Rollout: 23 Februarie 2011

Google există de dinainte de 2011, mai exact din 1996, când a fost lansat pe rețeaua de internet a Universității Stanford, sub denumirea de BackRub, însă abia în 2011 a fost efectuată prima actualizare majoră a motorului de căutare.

Update-ul Google Panda a fost creat pentru analizarea site-urilor web care conțineau informații irelevante, dar, cu toate acestea, erau în top-ul motorului de căutare.

În urma acestei actualizări, două tipuri de site-uri au fost afectate:

  • Site-urile afiliate: majoritatea dintre aceste existau pentru a trimite utilizatorii către alte pagini web;
  • Site-urile cu informații irelevante.

Algoritmul Panda a fost reluat periodic după lansarea din 2011, fiind inclus în algoritmul de baza implementat în 2016; acesta a continuat să afecteze site-urile a căror conținut era slab calitativ.

Related posts